Polacy mają niemal 40 milionów umów bankowości elektronicznej. Blisko 22 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 9,4%.
Najbardziej widoczny wzrost zaobserwować można jednak w obszarze aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych, których liczba w ciągu roku zwiększyła się o 20% – wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.
Popularność bankowości mobilnej w Polsce stale rośnie. Pierwszy kwartał 2022 roku po raz kolejny przyniósł dynamiczny wzrost liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych. Liczba klientów korzystających z e-bankowości za pomocą telefonów i tabletów wzrosła o blisko 6% w stosunku do poprzedniego okresu. Natomiast w odniesieniu do I kwartału 2021 roku odnotowano wzrost o 21%. Obecnie, całkowita liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej to 17,5 miliona. To osoby, które przynajmniej raz w miesiącu korzystają z aplikacji bankowych.
W stosunku do poprzednich kwartałów widzimy natomiast spadek dynamiki wzrostu liczby klientów segmentu mobile only. To klienci, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, przy jednoczesnym braku logowania do serwisów bankowości elektronicznej w sposób tradycyjny – za pomocą komputera i przeglądarki internetowej. Ich liczba obecnie to prawie 10 mln, co stanowi 57% wszystkich klientów mobilnych. Do tej pory to właśnie w segmencie mobile only notowano najwyższe wzrosty kwartalne, ale w odniesieniu do IV kwartału 2021 roku wzrost takich użytkowników wyniósł 1% wobec 7% notowanych w kwartale IV 2021 i 11% w kwartale III 2021.
– Dane z raportu NetB@nk wskazują na dalszy wzrost aktywnego wykorzystania zdalnych kanałów dostępu w I kwartale 2022 roku. Mimo spadku dynamiki w segmencie mobile only, bankowość mobilna w dalszym ciągu pozostaje najszybciej rozwijającym się segmentem bankowości elektronicznej, co potwierdza, że Polacy doceniają wygodę i dostępność szeregu usług dodatkowych w aplikacjach bankowych na urządzenia mobilne – mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich.