PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomościRewolucja na święta – pośrednicy nieruchomości a nowa ustawa konsumencka

Rewolucja na święta – pośrednicy nieruchomości a nowa ustawa konsumencka

Nieruchomości 03.11.2014 (13:47)

25 grudnia wejdzie w życie Ustawa o Prawach Konsumenta. Zmodyfikuje ona sposób pracy pośredników w obrocie nieruchomościami, który będą musieli zmierzyć się z szeregiem nowych obowiązków i zmian. Kluczowe zagadnienia rewolucji prawnej w branży nieruchomości przybliżyła Polska Federacja Rynku Nieruchomości podczas zorganizowanej w październiku konferencji „Nowe prawa konsumentów w związku z wdrożeniem dyrektywy unijnej”.

Na odległość, czyli jak?


Nadchodzące przepisy – co szczególnie istotne dla pośredników nieruchomości – przede wszystkim zmieniają zasady zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Rozbudowują okoliczności ich zawarcia, definiując cztery konkretne przypadki. Nowe przepisy nakładają także na przedsiębiorcę obowiązek poinformowania klienta o możliwości odstąpienia od tego typu umowy bez podania przyczyny.


„Należy bezwzględnie stosować się do tego zapisu, bo w przeciwnym razie termin odstąpienia od umowy wydłuża się z 14 dni aż do 12 miesięcy” – mówiła prof. dr hab. Ewa Nowińska z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ekspert dodał, że powyższa regulacja nie obowiązuje w przypadku, gdy „przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy”. W przypadku wykonywania zawodu pośrednika nieruchomości często niełatwo jest jednoznacznie określić, kiedy pośrednik w pełni wykonał usługę. Nawet jednak, gdy klient odstąpi od umowy, będzie musiał zapłacić kwotę wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do spełnionej usługi.

Katalog zobowiązań


Nowa ustawa konsumencka, niezależnie od tego czy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, na odległość czy w inny sposób, zobowiązuje przedsiębiorcę do przekazania klientowi katalogu informacji.Przepisy określają, że musi to nastąpić „najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową”.

„Należy poinformować konsumenta między innymi o swoich danych identyfikujących, o sposobie i terminie zapłaty, łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami. Takie wiadomości przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazać na piśmie lub lub jeżeli konsument wyraził zgodę, na innym trwałym nośniku” – tłumaczyła Monika Bielicka z Federacji Konsumentów.

Ustawa formułuje 9 podstawowych punktów do wypełnienia, a w przypadku umów zawieranych na odległość jest to aż 21 szczegółowych wskazań.

„Nowy akt prawny chroni klientów, a dla pośredników w obrocie nieruchomościami jest kolejną w tym roku rewolucją, tuż obok wprowadzenia w styczniu deregulacji zawodu. Mam nadzieję, że ustawa, która niestety zawiera sporo niedomówień i ogólnych twierdzeń, nie będzie nastręczała zbyt wielu wyzwań interpretacyjnych i pozwoli jak najbardziej sprawnie odnaleźć się w nowej rzeczywistości” – zaznaczyła Anna Jackowska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Otwocku i Wiceprezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytych wcześniej informacji teoretycznych. W czasie warsztatów prowadzonych przez dr Krystynę Krzekotowską i radcę prawnego Jerzego Krzekotowskiego z Uczelni Łazarskiego(współtwórcy reformy prawa mieszkaniowego) ćwiczyli prawidłowe formułowanie umowy o pośrednictwie.

„Zarówno dla pośrednika, jak i zamawiającego ustawa wymaga większej formalizacji relacji między stronami umowy pośrednictwa. Ustawa powiększy jej treść i poszerzy załączniki. Konferencja zorganizowana przez PFRN rzetelnie i dokładnie przedstawiła problematykę nowelizowanego prawa” – skomentował Michał Niewiński z Mieszkanie24.com.


Więcej wiedzy


Pomocna w rozwiązywaniu problemów, jakie mogą się pojawić przy tworzeniu i zawieraniu umów pośrednictwa może być również najnowsza książka PFRN „Niedozwolone postanowienia umowne w umowach pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w świetle orzeczeń Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów”, która miała premierę podczas konferencji. Autorka Anna Jackowska, wiceprezydent PFRN analizuje przesłanki i powody zakwestionowania przez sąd postanowień umów, zawieranych przez przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa nieruchomościami.

W związku z dużym zainteresowaniem sektora nieruchomości nową ustawą konsumencką, Karolina Kisiel, Członek Zarządu PFRN zapowiedziała, że październikowa konferencja jest jedynie preludium do kolejnych wydarzeń planowanych przez PFRN, które będą edukowały w tym zakresie chętnych przedstawicieli branży.

// ++e++); // ]]>tsuska at pfrn dot pl

Polska Federacja Rynku Nieruchomości

2014-11-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Podsumowanie 2025 r. w ubezpieczeniach dla kierowców, co się zmieni w 2026 r.?
19.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 r. w ubezpieczeniach dla kierowców, co się zmieni w 2026 r.?

Po III kwartale średnia składka w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym wyniosła 553 zł, a średnia szkoda nieco ponad 12 …

a 0 VeloAnaliza: Boże Narodzenie dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
19.12.2025 (05:29) – informacja prasowa

VeloAnaliza: Boże Narodzenie dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski

Święta Bożego Narodzenia wywierają wyraźny, sezonowy wpływ na PKB, podbijając aktywność gospodarczą w IV kwartale. …

a 0 45 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej. Smartfon wypiera „bank na komputerze”
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (05:23)

45 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej. Smartfon wypiera „bank na komputerze”

Raport NetB@nk ZBP za III kwartał pokazuje rosnącą liczbę kont z dostępem do bankowości elektronicznej, ale też …

a 0 Twisto rozszerza działalność o Bułgarię
19.12.2025 (05:16) – informacja prasowa

Twisto rozszerza działalność o Bułgarię

Twisto kontynuuje międzynarodową ekspansję i po roku od wejścia na rynek rumuński rozszerza działalność o Bułgarię, …

a 0 Credit Agricole rozwija sieć wpłatomatów
19.12.2025 (05:13) – informacja prasowa

Credit Agricole rozwija sieć wpłatomatów

Bank Credit Agricole we współpracy z ITCARD rozszerza sieć wpłatomatów w całej Polsce. Klienci banku mogą korzystać …

a 0 Bank Pocztowy nagrodzony za program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” w konkursie Innowator ESG 2025
19.12.2025 (05:12) – informacja prasowa

Bank Pocztowy nagrodzony za program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” w konkursie Innowator ESG 2025

Ponad 9 tysięcy seniorów, dorosłych i młodzieży oraz ponad 1,5 miliona odsłon bezpłatnych webinarów online – to …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców