PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaRok 2016 należał do ubezpieczeń majątkowych, 2017 zdominują życiówki?

Rok 2016 należał do ubezpieczeń majątkowych, 2017 zdominują życiówki?

Ubezpieczenia 29.12.2016 (13:29) artykuł nadesłany

Mijający rok w branży ubezpieczeniowej, konsumentom będzie kojarzył się przede wszystkim z dużym wzrostem cen OC, ubezpieczycielom natomiast z usuwaniem ze swojej oferty produktów unit-linked i otwieraniem się na nowe technologie.

 

Ubezpieczenia majątkowe przyćmione przez komunikacyjne

Pomimo kryzysu cenowego w ubezpieczeniach komunikacyjnych, 2016 r. zdecydowanie należał do II działu ubezpieczeń. To za sprawą ubezpieczeń majątkowych, których wartość według danych PIU wyniosła po trzech kwartałach 10,2 mln zł, o 1,5 proc. więcej niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Jednak to nie poprawa wyników finansowych w ubezpieczeniach majątkowych zostanie najbardziej zapamiętana po tym roku, a wzrost cen ubezpieczeń komunikacyjnych. Dotychczasowa rywalizacja, o jak największy kawałek tortu, większa świadomość klientów potęgowana aktywnością kancelarii odszkodowawczych, a w efekcie rosnące wartości odszkodowań – to główne powody znaczących podwyżek cen OC. Kilkudziesięcioprocentowe podwyżki mające miejsce szczególnie w drugiej połowie tego roku, to chyba najgłośniej komentowane wydarzenie ubezpieczeniowego roku 2016.

Koniec unit-linków…

Rok 2016 to również koniec produktów typu unit-linked. Praktycznie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe, posiadające ten produkt w swojej ofercie, zrezygnowały z niego już w pierwszej połowie roku. Powodem takich decyzji była negatywnie nastawiona do tej oferty opinia publiczna oraz decyzje regulatora. Doprowadziło to do diametralnej zmiany oferty tych ubezpieczycieli, którzy do tej pory opierali ją właśnie na tej grupie produktowej. Większość wspomnianych towarzystw ubezpieczeniowych rok 2016 poświęciła na otrząśnięcie się z tej sytuacji. Niewielu się to udało. Kolejny rok powinien być dla nich zdecydowanie lepszy.

…początek ery insurtech

Jednak 2016 r. to nie tylko negatywne wydarzenia w branży. Po mocno zakorzenionym już w Polsce fintechu, przyszedł czas na kolejną porcję innowacji w branży finansowej. To, co od pewnego czasu sprawdza się w bankowości, dotarło także do ubezpieczeń. Insurtech, trend z sukcesem rozwijający się na świecie, w roku 2016 zapukał do drzwi polskich ubezpieczycieli. Pierwsze projekty pokazujące, że do ubezpieczeń można podchodzić trochę inaczej niż w dotychczas znanym nam modelu, powoli zaczynają dostrzegać światło dzienne. Ubezpieczenia mogą być tańsze, bardziej społeczne, łatwiejsze w dostępie i zakupie – i to nie koniecznie z wyłączeniem agenta. Przykładem na takie postrzeganie ubezpieczeń są projekty, które pojawiły się na rynku w 2016 r. Doceniona nie tylko w Polsce aplikacja Kundi wykorzystuje podejście zwane ekonomią współpracy (collaborative economy) – użytkownicy współpracują w grupach celu uzyskania wspólnych korzyści. Czas wrócić do korzeni.

Multikanałowa dystrybucja i walka agentów o jakość produktu

Szczególnie pod koniec roku można było dostrzec oddolne inicjatywy, mające na celu wypracowanie wspólnego zdania, a przynajmniej próby doprowadzenia do tej sytuacji przez samozwańczych (w dobrym tego słowa znaczeniu) liderów społeczności agentów ubezpieczeniowych. Aktywności te, dostrzegalne na forach i w mediach społecznościowych, są moim zdaniem bardzo dobrym i naturalnym kierunkiem. Nieuniknionym i przybierającym na sile – szczególnie w sytuacji poczucia zagrożenia w efekcie podejmowanych przez towarzystwa prób multikanałowej dystrybucji. Dystrybucji, która bardzo często sprowadza zakup polisy ubezpieczeniowej do zakupu kartofli, chociaż w przypadku tych drugich jakość ma często o wiele większe znaczenie niż cena. W przypadku tych pierwszych – bardzo rzadko. Agenci, dla których ten zawód jest ważny, będą walczyli o jakość. Praktyka pokazuje, że o wiele wcześniej podejmą takie działania niż same towarzystwa. Pytanie czy ich głos tym razem będzie słyszalny. Rok 2017 odpowie nam na to pytanie.

2017 r. – rokiem życia

Po chudym roku 2016, kolejny rok powinien być bardziej przychylny dla I działu ubezpieczeń, czyli dla całego segmentu ubezpieczeń życiowych. Nastąpi odrodzenie oferty życiówek, z produktami nastawionymi na klienta. Opadł kurz, emocje również. Był czas na dopracowanie produktów, zbadanie faktycznych potrzeb klientów i chwile refleksji. Towarzystwa, które odrobiły lekcje, w nadchodzącym roku będą moim zdaniem mile zaskoczone pierwszymi od kilkunastu miesięcy rosnącymi przypisami składki w tym segmencie produktowym.

Podwyżek ciąg dalszy

Taniej nie będzie, taniej już było. Rok 2017 będzie rokiem kolejnych podwyżek. Branża już je zapowiedziała, robiąc sobie tym samym miejsce na konsekwencję w pierwszych miesiącach nowego roku. Emocje nie będą już jednak takie silne, a po świątecznej przerwie, z pełnymi brzuchami i nastawieniem raczej na spełnianie marzeń i noworocznych postanowień, chęci walki ze światem są też mniejsze. Same podwyżki będą również delikatniejsze. Oby…

Insurtech nada kierunek branży

2017 r. będzie także rokiem wspomnianych pierwszych startujących projektów insurtechowych, co istotnie wpłynie na spojrzenie tradycyjnych TU. W kilku towarzystwach, w specjalnie powoływanych do takich projektów zespołach, pierwsze projekty insurtechowe nabierają już bardzo realnego kształtu. Niektóre mają szanse pokazać się światu jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku. Obserwujmy je z zainteresowaniem, to one bowiem pokażą już jutro, jak ubezpieczenia będą wyglądały za kilka czy kilkanaście lat.

Otwarcie TU na nowe, dotychczas nieeksplorowane ryzyka

Efektem zetknięcia się towarzystw z projektami insurtechowymi, będzie diametralna zmiana podejścia do aktuariatu. Efektem tego będą zupełnie nowe produkty, zupełnie nowe apetyty na ryzyko i inne jego eksplorowanie. Rynek pokazał już, że konkurencja cenowa nie jest dobrą drogą. Dzięki innowacyjnemu podejściu projektów insurtechowych, w departamentach produktowych ubezpieczycieli zapali się lampka pokazująca nowy kierunek – nowe ryzyka, nowe segmenty klientów, nowe produkty. Rynek ubezpieczeń ma przed sobą ogromną przyszłość, trzeba tylko wyjść poza obecną ofertę produktową i szukać konkurencyjności poza zakresem, ceną albo wykluczeniami.

Widmo ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym

Cały czas niewiele wiemy o ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym, ale wiemy, że nadejdzie. Życie w niewiedzy nie jest komfortową sytuacją i pod tym względem rok 2017 nie będzie komfortowy dla ubezpieczycieli. Dużo zmiennych, dużo ryzyk, dużo niepewnych. Jednak daleko mi do pesymizmu, poradzimy sobie z tym tak samo, jak z każdą inną sytuacją. Nie martwmy się zatem zawczasu. Warto jednak być uważnym i lepiej dmuchać na zimne.

Michał Kwasek z ANG Spółdzielni Pośredników Ubezpieczeniowych

2016-12-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców