W I kw. 2013 r. do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło 2659 skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Najwięcej spraw odnosiło się do sektora bankowego i ubezpieczeniowego.
W pierwszych trzech miesiącach 2013 r. liczba skarg wzrosła o 18 proc. w stosunku do I kwartału 2012 roku, kiedy do UKNF wpłynęło 2250 pism. Wzrost o 14 proc. odnotowano także w stosunku do IV kw. 2012 roku, kiedy złożono 2328 skarg.
Liczba skarg skierowanych do UKNF w latach 2012-2013
| Rok | I Q 2013 | I Q 2012 | IV Q 2012 | 2012 |
| Skargi skierowane do UKNF | 2659 | 2250 | 2328 | 8342 |
Najwięcej zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z obsługą rachunków (334 skargi), udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek (327), jakością obsługi klientów (294) oraz z udzielanymi kredytami hipotecznymi (134). Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły m.in. opłat za prowadzenie rachunków, braku wykonania lub nieterminowej realizacji dyspozycji klientów, a także blokady rachunku na skutek egzekucji. Zgłoszono także zastrzeżenia w zakresie sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym oraz braku aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej.
Sektor ubezpieczeniowy
Blisko 40 proc. problemów zgłaszanych do UKNF dotyczyło sektora ubezpieczeniowego. W I kw. 2013 r. wpłynęły 1043 skargi odnoszące się do działalności podmiotów w tym sektorze, o 11 proc. więcej rok do roku. Spośród nich 799 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a 129 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Złożono także 94 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE, przy czym ponad 2/3 skarg dotyczyło jednego podmiotu. Ponadto odnotowano 1 skargę na działalność brokerską i 20 skarg na działalność agentów ubezpieczeniowych.
Liczba skarg na działalność podmiotów ubezpieczeniowych w latach 2012-2013
| Rok | I Q 2013 | I Q 2012 | IV Q 2012 | 2012 |
| Dział I – Ubezpieczenia na życie | 129 | 81 | 129 | 372 |
| Dział II – Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe | 799 | 795 | 739 | 2731 |
| Odziały zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE | 94 | 61 | 76 | 243 |
| Inne | 21 | – | – | 8 |
| Ogółem | 1043 | 937 | 944 | 3346 |
Sektor kapitałowy
W I kw. 2013 r. na podmioty prowadzące działalność w sektorze kapitałowym odnotowano największy wzrost skarg. W sumie do UKNF wpłynęło w analizowanym okresie 127 pism, czyli o 119 proc. więcej niż przed rokiem.
Liczba skarg na działalność podmiotów rynku kapitałowego w latach 2012-2013
| Rok | I Q 2013 | I Q 2012 | IV Q 2012 | 2012 |
| Firmy inwestycyjne | 35 | 17 | 19 | 92 |
| Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych | 22 | 18 | 16 | 75 |
| Spółki prowadzące giełdę | 3 | – | 2 | 4 |
| Inne, w tym spółki publiczne i inni uczestnicy rynku kapitałowego | 67 | 23 | 29 | 106 |
| Ogółem | 127 | 58 | 66 | 277 |
Sektor usług płatniczych i SKOK
W pierwszych trzech miesiącach 2013 r. do UKNF wpłynęły 23 skargi dotyczące nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych przez podmioty inne niż banki, o 6 skarg więcej w stosunku do IV kw. 2012 r. Problemy poruszane w pismach dotyczyły w głównej mierze realizacji usług przelewów, w tym czasu ich realizacji, sposobu rozliczenia transakcji oraz postępowania reklamacyjnego.
W I kw. 2013 r. do UKNF wpłynęło także 56 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych (SKOK), które zostały objęte nadzorem KNF pod koniec 2012 r. (w IV kw. 2012 r. złożono 35 skarg na działalność kas). Większość skarg odnosiła się do udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek, jakości obsługi klienta i działalności związanej z obsługą rachunków.
Skargi wpływające do UKNF są zwykle składane bezpośrednio przez klientów usług finansowych. Część skarg dotycząca sektora ubezpieczeniowego przekazywana jest poprzez podmioty zajmujące się pośredniczeniem w dochodzeniu roszczeń od zakładów ubezpieczeń, w tym w szczególności firm odszkodowawczych.
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
