PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyRynek kredytu ratalnego – perspektywa 20 lat

Rynek kredytu ratalnego – perspektywa 20 lat

Analizy 09.11.2011 (07:17)
Kredyty

Już od ponad 20 lat kredyt ratalny pozwala Polakom realizować ich plany i marzenia. Na przestrzeni lat zmieniające się potrzeby klientów definiowały ofertę produktów i usług dostępnych na raty.

Od lat 90. kredyty ratalne pomagały finansować Polakom duże zakupy, głównie RTV/AGD, Audio/Video oraz meble. Pod koniec lat 90. udział tych kategorii produktów zaczął się zmniejszać, choć nadal stanowią główne cele zakupowe. Dynamicznie natomiast rozwinął się udział sprzętu rehabilitacyjnego i leczniczego. Ważnym kanałem sprzedaży stał się Internet, szczególnie w kontekście zmieniającego się profilu klienta, a ten jest coraz młodszy i lepiej wykształcony.

Opracowanie pt. „Rynek kredytu ratalnego z 20-letniej perspektywy” powstało na bazie informacji z ponad 8 mln umów kredytowych Żagla zgromadzonych od 1992 roku. „Obecność i skala działalności Żagla (oferta w 30 tys. placówek  handlowych; 1,5 tys. sklepów internetowych) oraz ponad 6 mln klientów, którzy skorzystali z naszego kredytu ratalnego, pozwoliły stworzyć nam opracowanie opisujące ewolucję tego rynku z perspektywy firmy, która uczestniczyła w jego tworzeniu” – mówi Paweł Radzięciak, prezes zarządu Żagiel S.A. Materiał prezentuje zmiany w zakresie produktów i usług, które Polacy kupują na raty. Obrazuje także ewolucję kanałów sprzedaży oraz to, jak na przestrzeni lat zmieniał się profil klienta ratalnego.  

Produkty i usługi

W latach 90. XX wieku kredyty ratalne służyły Polakom do finansowania dużych zakupów, przede wszystkim RTV/AGD, Audio/Video oraz mebli, co zaspokajało ich potrzeby po latach funkcjonowania w realiach gospodarki centralnie sterowanej. Pod koniec lat 90. udział tych produktów zaczął systematycznie maleć, choć nadal stanowią główne cele zakupowe (47% w 1998 – 41% w 2011). Dominującą kategorią jest teraz AGD stanowiące 18% całości, a duży spadek zanotowało RTV oraz Audio/Video (20% w 1998 – 12% w 2011).

Nową kategorią towarów kupowanych na raty z 16% udziałem jest sprzęt rehabilitacyjny i leczniczy. Wzrost popularności tych produktów można powiązać z procesem starzenia się polskiego społeczeństwa oraz rosnącą świadomością zdrowotną. Kolejną nową grupą w pierwszej 10-tce produktów finansowanych w systemach ratalnych stanowi sprzęt sportowy, turystyczny i rekreacyjny z 3% udziałem, co potwierdza coraz powszechniejszą modę na zdrowy styl życia.

Z listy 10. najczęściej kupowanych produktów na raty wypadły popularne w latach 90. artykuły do produkcji rolnej. Spadek ich udziału może być związany z akcesją Polski do UE i zmianą źródła ich finansowania z kredytów ratalnych na dotacje unijne.

Obecnie na raty można kupić prawie wszystko. W bazie danych Żagla znajdują się kredyty ratalne zaciągnięte na zakup np. takich produktów i usług jak: quad, pianino cyfrowe, urządzenie do hydromasażu i kąpieli perełkowej, felgi z lekkich stopów do Porche 911, test DNA czy kurs technik pamięciowych.

Kanały sprzedaży

Przez pierwsze lata swojego istnienia kredyt ratalny był oferowany wyłącznie w formie tradycyjnej, tj. w sklepach. Rosnące wymagania klientów i dążenie do polepszenia procesu ich obsługi przyniosły rozwiązania, dzięki którym klient chcąc kupić towar lub usługę na raty nie musi nawet wychodzić z domu. Jednym z kanałów sprzedaży jest sprzedaż bezpośrednia (w systemie door to door). W ten sposób w latach 90. sprzedawane były głównie większe sprzęty z grupy RTV oraz Audio/Video. Z czasem ten kanał sprzedaży zdominowały sprzęty gospodarstwa domowego. Z tej formy sprzedaży na raty chętnie korzystają osoby starsze. 

Kolejnym etapem rozwoju rynku była możliwość zaciągnięcia kredytu ratalnego przy zakupie towarów i usług przez Internet. Zakupy przez Internet to najszybciej rosnący kanał dystrybucji polskiego handlu. Zgodnie z danymi Euromonitora wartość rodzimego e-commerce wzrosła ze 108 mln zł w 2001 roku do ok. 15,5 mld zł w 2010 roku, a liczba sklepów internetowych w Polsce zbliża się do 10 tys. To powinno stanowić pozytywny czynnik do dalszego rozwoju rynku kredytu ratalnego.

Profil klienta

Kobiety nieco częściej kupują na raty, tendencja ta utrzymuje się już od 1998 roku. Obecnie proporcje są następujące: kobiety 52,75%, mężczyźni 47,25%. Od 1998 roku wiekowo dominuje grupa w przedziale 50-60 lat (50%), ale jej udział spada i w 2011 stanowił już tylko 38%. Grupa 41-50 lat utrzymuje się cały czas na stabilnym 18% poziomie. Znaczący, bo dwukrotny wzrost zanotowała grupa wiekowa 20-40 lat (15% w 1998 – 30% w 2011).

W strukturze wykształcenia klienta ratalnego dominującą pozycję zajmują osoby ze średnim wykształceniem (37,5% w 1998 – 46,6% w 2011), podwoiła się też liczba klientów z wykształceniem wyższym (8,7% w 1998 – 14,50% w 2011). Jednocześnie spadła liczba osób z wykształceniem zasadniczym zawodowymi podstawowym (17,4% w 1998 – 10,7%w 2011). 

Klient ratalny w większości jest w związku małżeńskim (74% w 1998 – 71% w 2011), jednak zauważalnie wzrósł udział singli (7% w 1998 – 13% w 2011).

Przyszłość

Ostrożne szacunki ekspertów z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wskazują na pozytywne perspektywy tego rynku. Do 2014 prognozują oni przeciętny wzrost rynku o 1-3 punkty procentowe (raport „W kierunku zrównoważonego rozwoju. Biznes i ryzyko na rynku consumer finance w Polsce do 2014 roku”). Istnieją jednak czynniki, które mogą wywrzeć negatywny wpływ na ten rynek, tj. pogorszenie się sytuacji gospodarczej w Polsce, co wpłynie na ograniczenie zakupów, a z drugiej strony na akcję kredytową banków. Pozytywnych czynników mających wpływ na rynek kredytów ratalnych można się dopatrywać w rozwoju internetowych kanałów sprzedaży.

Źródło: Żagiel SA

kredyt odnawialny kredyt ratalny żagiel 2011-11-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyt odnawialny kredyt ratalny żagiel

Sprawdź także:

a 0 ING udostępnia nową odsłonę Płatności powtarzalnych Blik
12.05.2025 (13:18)

ING udostępnia nową odsłonę Płatności powtarzalnych Blik

ING Bank Śląski udostępnił klientom nową odsłonę Płatności powtarzalnych BLIK. To kolejne udogodnienie dla …

a Kariera w finansach 0 Agnieszka Rzepkowska nową dyrektorką departamentu marketingu VeloBanku
12.05.2025 (13:16)

Agnieszka Rzepkowska nową dyrektorką departamentu marketingu VeloBanku

5 maja Agnieszka Rzepkowska objęła stanowisko dyrektorki departamentu marketingu VeloBanku. Będzie zarządzać …

a 0 EBOiR przekazał KredoBankowi nową transzę w wysokości 50 mln euro na finansowanie ukraińskich przedsiębiorstw
12.05.2025 (13:15)

EBOiR przekazał KredoBankowi nową transzę w wysokości 50 mln euro na finansowanie ukraińskich przedsiębiorstw

9 maja 2025 r. we Lwowie KredoBank i Europejski Bank Odbudowy i Rozwowju (EBOiR) podpisały dodatkową umowę o …

a 0 Santander Bank Polska partnerem strategicznym wydarzenia IMPACT’25
12.05.2025 (13:14)

Santander Bank Polska partnerem strategicznym wydarzenia IMPACT’25

IMPACT to jedno z najważniejszych wydarzeń roku, które gromadzi światowej klasy ekspertów i liderów biznesu. W …

a Kariera w finansach 0 Do zarządu Vehis dołącza Marek Dwornik, były prezes Santander Consumer Multirent
12.05.2025 (07:13)

Do zarządu Vehis dołącza Marek Dwornik, były prezes Santander Consumer Multirent

Z początkiem maja 2025 r. do Zarządu spółki VEHIS dołączył Marek Dwornik, były prezes Santander Consumer Multirent. …

a 0 „Leć teraz, zapłać później” - PayPo wprowadził nową ofertę dla podróżujących
12.05.2025 (07:11)

„Leć teraz, zapłać później” - PayPo wprowadził nową ofertę dla podróżujących

PayPo z końcem kwietnia wprowadził nową ofertę „Leć teraz, zapłać później”, skierowaną do osób planujących podróże. …

PRNews.pl

Zobacz również

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Spada liczba wypłat gotówki z bankomatów i…

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Na początku tygodnia austriacka grupa Erste podpisała…

Przybyło kart płatniczych, ale spadła liczba i wartość transakcji

Przybyło kart płatniczych, ale spadła liczba i wartość transakcji

W czwartym kwartale ubiegłego roku liczba kart…

Wiadomo, kto przejmie Santander Bank Polska. Pakiet wart 7 mld euro

Wiadomo, kto przejmie Santander Bank Polska. Pakiet wart 7 mld euro

Erste Group podpisał umowę w sprawie zakupu…

Alarmujące dane. Co pół godziny dochodzi do próby wyłudzenia kredytu

Alarmujące dane. Co pół godziny dochodzi do próby wyłudzenia kredytu

Najnowsze dane dotyczące wyłudzeń kredytów nie pozostawiają…

Who is who

Krzysztof Olszewski

Krzysztof Olszewski

Rzecznik prasowy, Grupa mBank Krzysztof Olszewski w…

Tomasz Rzeski

Tomasz Rzeski

Tomasz Rzeski Zastępca Dyrektora Oddziału Inbank w…

Barbara Pijanowska-Kuras

Barbara Pijanowska-Kuras

Dyrektor Zarządzający Zintegrowaną Komunikacją Marketingową i Korporacyjną,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

MRSBINTA LUCY:

Potrzebujesz pożyczki? pożyczki osobistej? pożyczki biznesowej? hipoteki? finansowania rolniczego i projektowego? Dzień dobry …

pon., 12 maj 2025 (09:23) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

MRSBINTA LUCY:

Chcesz pożyczyć pieniądze? jeśli tak, skontaktuj się z nami już dziś przez e-mail: …

pon., 12 maj 2025 (09:22) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

Cyklon:

Ciekawe kto będzie dzwonił w sprawie przelewów przychodzących do mBanku bo do mnie …

wt., 6 maj 2025 (06:54) • BOT Marek pomoże klientom mBanku w potwierdzaniu nietypowych transakcji

AlaAsia Alaasia:

Kluczowym czynnikiem będzie wojna, która wszystko zaorze. …

czw., 1 maj 2025 (12:00) • Raport Mastercard: Jak młodzi sukcesorzy zmieniają bankowość prywatną w Polsce

Bart Ikswe:

Hoho, no obrońca złodziejskich praktyk banków się objawił... Fakty są takie, że banki …

śr., 30 kw. 2025 (07:37) • RRSO naszych „hipotek” ponad 2 razy wyższe niż niemieckie

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców