Niemal każda firma korzysta z wewnętrznego systemu ERP, finansowo-księgowego czy systemu kadrowo-płacowego, czy to tylko do zarządzania zasobami ludzkimi czy do prowadzenia zaawansowanej księgowości. Charakter zadań realizowanych w systemie zależy naturalnie od rodzaju prowadzonego biznesu.
Jedno nie ulega zmianie – dane zamieszczone wewnątrz systemu firmowego (np. lista płac) muszą w jakiś sposób trafić do systemu bankowego. Odwrotnie wyciąg z rachunku firmowego trafić musi z systemu bankowego do klienta. Banki wypracowały szereg form wymiany danych pomiędzy systemem bankowym a systemem klienta. Jako że dominującym sposobem komunikacji pomiędzy ww. stronami jest obecnie bankowość internetowa, w niniejszym artykule zajmiemy się opisem form istniejących i postaramy się opisać kierunki, w których zmierza ewolucja form wymiany danych.
Początek bankowości elektronicznej to wymiana danych na dyskietkach w trybie off-line. Klient przynosił do Banku zlecenia przelewów, otrzymywał w rezultacie plik wyciągów. Format wymiany danych zazwyczaj opierał się na przyjętych standardach tzn. format ELIXIR-0 (obecnie ELIXIR-OK) dla zleceń krajowych i format oparty o MT940 dla wyciągów z rachunku Klienta. Formaty te upowszechniły się na tyle, że są implementowane w każdym systemie bankowości internetowej dla firm jak i w niemal każdej aplikacji używanej wewnętrznie w firmach. Formaty te były także podstawą wymiany danych w systemach takich jak Multicash, w którym komunikacja już odbywała się częściowo on-line.
Powyższe formaty zostały zaimplementowane w pierwszych systemów w pełni on-line’owych. Obowiązujące standardy ułatwiały migrację z systemów typu home-banking do systemów, w pełnym rozumieniu tego słowa, internetowych. Nowe interfejsy graficzne, przechowywanie danych bankowych centralnie, nie lokalnie, rozwój technologiczny pozwoliły także na wprowadzenie możliwości definiowania własnych formatów. Klient nie jest ograniczony do plików płaskich z narzuconą strukturą – może samodzielnie definiować własny format importu zleceń krajowych czy zagranicznych. Formaty są głównie oparte o standard CSV – comma-separated values. Jest to format, w którym jeden rekord zawiera jednostkę informacji (np. jedno zlecenie), poszczególne cechy danego rekordu oddzielone są przecinkami (analogicznie jak w ELIXIR-0) lub innym – zdefiniowanym separatorem. Systemy bankowości internetowej udostępniły szereg możliwości definiowania formatów importu i eksportu zleceń oraz danych finansowych. Każdy klient może stworzyć swoje własne formaty, których będzie używał do komunikacji z bankiem.
Jednak od czasu przenoszenia danych na dyskietkach nie zmieniło się jedno – obecny był plik z danymi, który musiał fizycznie zostać wczytany do systemu FK lub systemu bankowego. Ostatnie trendy wymiany danych eliminują potrzebę istnienia samego pliku jak i konieczność uczestnictwa człowieka w całym procesie.
Rozwiązanie oparte o usługi sieciowe (ang. Web Services) umożliwia bezpośrednią wymianę danych pomiędzy systemem klienta a systemem bankowym. Bank udostępnia klientowi listę usług (np. pobranie wyciągu, wygenerowanie raportu z wykonanych poleceń zapłaty czy wysłanie zlecenia krajowego). Klient (a tak naprawdę system wewnętrzny klienta) łączy się ze zdefiniowaną usługą (oczywiście po autoryzacji np. certyfikatem) i wysyła request. W odpowiedzi bank generuje response, który zawiera oczekiwane przez klienta dane. Informacje te mogą być bezpośrednio zaczytane do systemu ERP/FK/KP firmy bez konieczności zapisywania pliku i dodatkowej pracy po stronie pracownika zajmującego się obsługą finansową. Rozwiązanie to jest kierowane do klientów, którym zależy na szybkiej, automatycznej, elastycznej a jednocześnie bezpiecznej wymianie informacji finansowych z Bankiem.
Wydaje się, że w dobie optymalizacji procesów i poszukiwania oszczędności coraz więcej klientów będzie oczekiwać funkcji opartych o usługi sieciowe jak i coraz więcej banków będzie oferować zaawansowane sposoby wymiany danych. Formaty wdrożone w 1993 roku (jak ELIXIR-0) przechodzą powoli do historii.
Adam Walendziewski
starszy menedżer produktu
Departament Produktów Zarządzania Środkami Finansowymi
ING Bank Śląski
Źródło: PR News