PKO Bank Polski sukcesywnie obniża opłaty od klientów oraz promuje bankowość elektroniczną i transakcyjność
- PKO Bank Polski w ostatnich 5 latach sukcesywnie obniża opłaty dla klientów – nastąpił spadek wyniku prowizyjnego o 323 mln zł, a marża prowizyjna pobierana od klientów spadła średnio z 1,76% do 1,04%
- Grudniowa decyzja Zarządu Banku o zmianach w strukturze Taryf i Opłat jest rutynowym działaniem, który nie ma nic wspólnego z wprowadzeniem podatku bankowego
- Zmiany dotyczą około 20% klientów Banku, a ich celem jest promowanie nowych, bardziej korzystnych kosztowo produktów, bankowości elektronicznej i płatności bezgotówkowych (np. IKO)
Zmiany w Taryfie Prowizji i Opłat są procesem rutynowym w działalności każdego banku. Służą dostosowaniu świadczonych usług do preferencji klientów i aktualnej sytuacji rynkowej. Zmiany dokonywane są średnio raz w roku, w wyniku analizy rynkowej konkurencyjności oferty PKO Banku Polskiego. W 2011 roku miała miejsce w listopadzie, w 2012 – we wrześniu, w 2013 – w sierpniu, w 2014 – w październiku, a w 2015 – w maju. W 2016 roku zmiany w Taryfie wejdą w życie 1 maja.
Obecna zmiana TOiP nie ma związku z podatkiem od aktywów wprowadzonym Ustawą z 15 stycznia, tak jak zmiany w latach poprzednich nie były podyktowane regulacjami podatkowymi. Uchwała Banku dotycząca jej wprowadzenia została podjęta w grudniu 2015 roku. PKO Bank Polski nie planuje wprowadzania kolejnych zmian w Taryfie Prowizji i Opłat w bieżącym roku.
– Obecne zmiany w strukturze opłat nie będą prowadzić do wzrostu kosztów dla klientów w przypadku aktywnego korzystania z nowoczesnych usług oferowanych przez PKO Bank Polski. Wprowadzane jak co roku zmiany nie są w żaden sposób związane z podatkiem bankowym – mówi Jacek Obłękowski, Wiceprezes Zarządu odpowiedzialny za obszar Bankowości Detalicznej.
PKO Bank Polski obsługuje 8,8 mln klientów indywidulanych. Wprowadzane zmiany w niewielkim stopniu dotyczą podstawowej oferty kierowanej obecnie do klientów: najpopularniejszych kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych. W rezultacie obejmą one około 20% klientów indywidualnych.
Zaplanowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na usługach, które posiadają swoje odpowiedniki dostępne bezpłatnie w promowanych kanałach m.in. w ramach bankowości elektronicznej lub mobilnej. Mają one na celu zachęcenie klientów do skorzystania z aktualnych propozycji produktowych banku, co może spowodować spadek opłat lub wręcz brak ich pobierania. Przykładem mogą być:
- płatną autoryzację kodami z karty-zdrapki można zastąpić bezpłatnymi i wygodniejszymi kodami przesyłanymi SMS-em,
- zniesienie opłat za korzystanie z bankowości elektronicznej w przypadku wycofanych już z oferty kont Graffiti, Superkonto i Student,
- zachęcanie wszystkich klientów posiadających telefony do korzystania z bankowości mobilnej IKO, która umożliwia bieżące sprawdzanie salda bankowego i wykonywanie wielu transakcji zupełnie bezpłatnie, rezygnacja z opłat za monity.
Taryfa PKO Banku Polskiego premiuje klientów aktywnie korzystających z produktów i usług. Dotyczy to na przykład aktywnych posiadaczy kart płatniczych, którzy mogą liczyć na ograniczenie do minimum lub brak opłat. Przejrzysta karta kredytowa jest bezpłatna, jeżeli transakcje miesięczne przekroczą 600 PLN. Podobnie posiadacze kont Platinium i Aurum nie ponoszą kosztów prowadzenia rachunku w przypadku zapewnienia odpowiednich wpływów miesięcznych na konto.
Nowy regulamin jest też bardziej zrozumiały dla klientów poprzez ujednolicenie części opłat oraz uszczegółowienie znaczenia poszczególnych paragrafów.
W ciągu ostatnich 5 lat wynik Banku z tytułu prowizji i opłat pozostaje na podobnym poziomie, a nawet ulega obniżeniu (patrz wykres). Bank nie spodziewa się też wzrostu przychodów z prowizji i opłat w 2016 roku. W związku ze wzrostem liczby klientów oznacza to spadek przychodów prowizyjnych w przeliczeniu na jednego klienta.
PKO Bank Polski notuje też spadek marż prowizyjnych, czyli pobiera coraz niższe opłaty od klientów per transakcja, a wzrost wyników Banku jest efektem wzrostu skali biznesu. Spadek opłat jest bardzo istotny – w ostatnich 5 latach spadły one o ponad połowę (patrz wykres).