PKO Bank Polski jako jedyny podał mi statystyki dotyczące użytkowania Blika. Na koniec czwartego kwartału 2016 roku miał 690 tys. klientów z aktywną usługą Blik. Klientów, którzy wykorzystali przynajmniej jeden kod było 174 tys. Pozostałe banki odmówiły udzielenia odpowiedzi.
Poprosiłem banki oferujące usługę Blik o udostępnienie mi danych liczbowych na temat wykorzystania tego systemu płatności przez klientów. Obecnie oferują go PKO Bank Polski, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, Orange Finanse, Bank Millennium, Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe i Getin Bank. Na zadane przeze mnie pytania odpowiedziała tylko jedna instytucja – PKO BP. Szczegółowych danych nie udostępniła mi też spółka Polski Standard Płatności.
stevanovicigor, YAY Foto
Jak wygląda Blik w PKO BP? Na koniec IV kwartału 2016 roku bank miał 690 415 unikalnych użytkowników z aktywną usługą Blik. Klientów, którzy wykorzystali przynajmniej jeden kod Blik było w IV kwartale 174 413. Użytkownicy wykonali w tym okresie:
- 359 211 transakcji w bankomatach
- 591 893 płatności w internecie
- 47 105 płatności w terminalach POS
- 200 348 przelewów p2p
Przy czym gdybyśmy wzięli pod uwagę płatności wszystkimi kodami – także IKO – wartości te byłyby zapewne znacznie wyższe. Bo pamiętajmy, że są sklepy, które akceptują IKO, a nie akceptują Blika. Tak jest na przykład w Rossmanie, który nie ma umowy z PSP. Zapłacimy kodem IKO, ale Blik zostanie odrzucony.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że liczba płatności kodami w e-commerce też musi być w podobny sposób zaniżona. W listopadzie 2016 roku bank podawał w informacji prasowej, że tylko w ciągu jednego tygodnia klienci dokonali około 100 tys. transakcji IKO w internecie. Trudno więc zakładać, że w całym kwartale, na który składa się 12 tygodni dokonano raptem 591 tys. płatności.
Nie wiemy, jak na tym tle wygląda konkurencja. Możemy jedynie sprawdzić zbiorcze dane publikowane cyklicznie przez NBP. Na koniec III kwartału 2016 r. (nowszych danych jeszcze nie ma), użytkowników Blik było 2,2 mln. Wykonali oni w tym okresie:
- 916 000 transakcji w bankomatach
- 929 000 transakcji w internecie
- 334 600 transakcji w terminalach POS
- 48 900 przelewów p2p
Dodajmy tylko, że III kwartał 2016 r. był wyjątkowy jeśli chodzi o płatności Blikiem w terminalach POS. W okresie wakacyjnym miały miejsce dwie duże promocje, które zachęciły klientów do korzystania z Blika przy kasie. W poprzednich kwartałach liczba płatności w terminalach POS utrzymywała się na poziomie ok. 90 tys.
PKO BP jest największym bankiem w Polsce i zarazem twórcą systemu IKO, na bazie którego powstał Blik. Jego klienci mieli więc znacznie więcej czasu na to, by oswoić się z nowym systemem płatności. Na koniec czwartego kwartału – już po kampanii reklamowej Blika – bank miał 690 415 unikalnych użytkowników z aktywną usługą Blik i 174 413 klientów, którzy wykorzystali przynajmniej jeden kod. Można jedynie zakładać, że w innych bankach – mniejszych co najmniej o połowę – statystyki te są znacznie niższe. Być może dlatego instytucje te nie chcą upubliczniać informacji o liczbie płatności kodami.