PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkTesco Bank rozpoczyna wojnę cenową

Tesco Bank rozpoczyna wojnę cenową

Hydepark Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 22.10.2012 (12:36)

Banki w Polsce nawiązują współpracę z telekomami w zakresie bankowości mobilnej. Niewykluczone, że próbują wyprzedzić procesy, które coraz wyraźniej rysują się na zachodnich rynkach. Tam kolejne podmioty niefinansowe wchodzą w biznes bankowy i konwertują swoich dotychczasowych klientów.

Jakiś czas temu pisałem o brytyjskim Tesco Banku, który wprowadził do swojej oferty kredyty mieszkaniowe. Początkowo ich oprocentowanie nie odbiegało od średniej rynkowej i oscylowało w granicach 4 proc. W piątek bank poinformował, że obniża oprocentowanie i będzie się ono zaczynało już od 1,99 proc. (dwuletnia stała stopa). Jest to obecnie najniższa stawka na brytyjskim rynku. Oczywiście są dodatkowe warunki – stawka 1,99 proc. będzie proponowana osobom, które będą dysponowały wkładem minimum 40 proc. Przy niższym wkładzie (30 proc.) oprocentowanie wyniesie od 2,39 proc. Tesco kredytuje maksymalnie 80 proc. wartości nieruchomości. Dostępność niskooprocentowanych pożyczek zwiększyła się w UK dzięki Bankowi Anglii i Skarbowi Państwa, które uruchomiły specjalny fundusz dla banków oferujących kredyty mieszkaniowe. Ma on na celu poprawienie dostępności kredytów i zwiększenie zaangażowania banków w rynek kredytów dla mniej zamożnych klientów. Z funduszu korzysta właśnie Tesco.

Tesco Bank zagrozi wielkiej czwórce

Bankowcy na Wyspach z coraz większym niepokojem patrzą w stronę Tesco Banku. Analitycy prognozują, że może on na poważnie namieszać na dość konserwatywnym rynku, okupowanym przez cztery duże banki. Tesco jest bowiem marką, którą Brytyjczycy darzą dużym zaufaniem, a jego sklepy znajdują się w niemal każdym mieście. Już teraz Tesco Bank oferuje karty kredytowe, kredyty konsumpcyjne, ubezpieczenia i hipoteki. Trwają testy kont osobistych, które są przecież fundamentem współpracy banku z klientem. Wprowadzenie ich do regularnej sprzedaży może poważnie zachwiać konkurencyjną równowagę i wywołać wojnę cenową. Przedstawiciele Tesco upatrują sukcesu sprzedażowego głównie w swoim programie lojalnościowym Clubcard. Jest on dostępny także na naszym rynku, a szerzej pisałem o nim poprzednim tekście. Firma wydała już 15 mln kart lojalnościowych, a z programu korzysta regularnie 6,5 mln klubowiczów. Wystarczy zatem część kart przekonwerować w debetówki powiązane z kontem osobistym, by poważnie nadszarpnąć stan posiadania innych banków. Na razie nie wiadomo do końca, jakie opłaty będą wiązały się z rachunkami. Niewykluczone, że będą one bezpłatne. Analitycy szacują, że milion Tesco-kont jest całkiem realny do osiągnięcia w ciągu kilku lat.

Tesco można naprawdę mocno namieszać, bo już teraz ma duże udziały w brytyjskim rynku finansowym. Bank wydał już trzy miliony kart kredytowych, a od początku 2009 r. do końca 2011 r. liczba transakcji jego kartami wzrosła z 8 do 12 proc. w puli wszystkich kart na rynku brytyjskim. Tylko w ubiegłym roku Tesco Bank wypłacił równowartość 100 mln funtów w punktach Clubcard. Bank posiada także ponad 3,2 tys. własnych bankomatów (sześć procent rynku), podpisał 1,5 mln polis ubezpieczeniowych, trzyma 5 mld funtów w depozytach klientów i udzielił około 4,5 mld kredytów. Nie jest to już jedynie branżowa ciekawostka, a poważny gracz podgryzający konglomerat wielkiej czwórki (RboS, Barclays, Lloyds i HSBC). Wprowadzając konta osobiste z dodatkowymi benefitami w ramach kart, umocni swoją pozycję na brytyjskim rynku. Co ciekawe, przedstawiciele banku podkreślają, że kluczem do sukcesu ma być właśnie lojalność klientów w ramach Clubcardu, a nie wyśrubowane limity sprzedażowe nakładane na sprzedawców bankowych. Oferta ma być na tyle dobra i przejrzysta, by klienci sami zgłaszali się po produkty. Tesco Bankowi kwestię podbierania klientów może także ułatwić dyskusja, która od jakiegoś czasu toczy się na brytyjskim rynku, zainicjowana przez organizację Which?. Trwa debata, czy nie można by było ułatwić klientom przenoszenia kont między bankami z zachowaniem numeru rachunku.

Tesco Bank a sprawa polska

Poświęcam tyle uwagi Tesco Bankowi, bo nie jest to odosobniony przypadek. W Wielkiej Brytanii w biznes bankowy wchodzą kolejne niefinansowe dotychczas podmioty: Marks&Spencer, Virgin Money (telekom) czy Asda Money (delikatesy). Także jedna z największych sieci handlowych w USA – Wal-Mart – w 2010 roku utworzyła w Kanadzie swój własny bank. Na początku października br. uruchomiła też konto pre-paid Bluebird, które ma stanowić alternatywę dla tradycyjnych rachunków bankowych. Co to oznacza? Że kolejne podmioty coraz śmielej wchodzą w biznes do tej pory zastrzeżony dla tradycyjnych banków. Na razie nie dotyczy to naszego podwórka, nie możemy jednak wykluczać scenariusza, że za kilka lat podobny trend zawita do Polski. Tesco Bank w UK początkowo też był wyłącznie spółką dostarczającą prostych produktów finansowych Brytyjczykom. W 2008 roku Tesco odkupiło od Royal Bank of Scotland udziały w Tesco Personal Finance, a rok później oficjalnie wystartował Tesco Bank. U nas produktów finansowych dla Tesco dostarcza Meritum Bank. Obecnie pod marką… Tesco Finance.

W ubiegłym tygodniu telekomy Orange i T-Mobile uruchomiły we współpracy z bankami bankowość mobilną opartą o NFC. W komentarzach pod artykułami padało pytanie „Po co tego typu mariaże usług finansowych i telekomunikacyjnych?” i „Czy nie lepiej płatności oprzeć na niezależnych od telekomów kartach microSD?”. Nie jest wykluczone, że współpraca SIM-centric to pośrednio odpowiedź na procesy zachodzące na zachodnich rynkach. Zarówno banki, jak i telekomy zdają sobie sprawę, że płatności z użyciem telefonu to przyszłość. Gdyby banki nie podjęły współpracy, mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której telekomy uruchomiłyby własne podmioty finansowe. Wówczas tradycyjnym bankom przybyłby bardzo poważny konkurent z ogromną, kilkumilionową bazą lojalnych klientów. Potwierdzeniem takiej tezy jest raczej umiarkowany optymizm bankowców dotyczący sprzedaży i popularyzacji usług NFC. Także od strony finansowej trudno się tu spodziewać wymiernych korzyści. Niewykluczone więc, że jest to po prostu ucieczka do przodu i wiązanie telekomom rąk. Banki powstałe na bazie telekomów, podpinając do kont osobistych usługi telekomunikacyjne, miałyby bardzo mocny atut w ręku. Mamy przecież przykład udanej współpracy między bankiem a telekomem w postaci konta Avocado prowadzonego przez BZ WBK i Plus GSM. Wymierna korzyść dla klientów operatora to m.in. niższe rachunki za telefon. Dlatego też można sądzić, że tylko kwestią czasu jest pojawienie się na naszym rynku podmiotu finansowego kojarzonego dotychczas z inną niż bankowość branżą. Taki ruch będzie początkiem nowej ery dla całego rynku.

Napisz do mnie: [email protected]

Śledź na Twitterze.

2012-10-22
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy uruchomiło nową funkcję o nazwie Booksy…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców