Według badań ankietowych przeprowadzonych przez serwis rekrutacyjny Szybkopraca.pl w okresie marzec-kwiecień 2011, 61 proc. Polaków trafia do pracy przez przypadek. Natomiast tylko w 10 proc. przypadków kluczowym powodem wyboru zakładu pracy jest zatrudnienie na stanowisku zgodnym z wykształceniem.
Badania pokazały, że większość z nas trafia do swoich firm przez przypadek (61 proc.). To zjawisko jest związane ze sposobem poszukiwania pracy przez kandydatów – większość użytkowników przegląda ogłoszenia pojawiające się w serwisach rekrutacyjnych i wysyła aplikacje na wszystkie oferty, którymi jest zainteresowana. Kandydaci zazwyczaj nie sprawdzają, gdzie trafiają ich dokumenty. Z drugiej strony często zdarza się, że dowiadujemy się o rekrutacji poprzez nasze kontakty i otrzymujemy pracę, ponieważ poleciła nas znajoma osoba.
Drugim ważnym powodem, decydującym w wyborze miejsca pracy, są zarobki. Na tę przyczynę wskazało 17 proc. ankietowanych. Z kolei 12 proc. osób, biorących udział w ankiecie, stwierdziło, że najważniejszym czynnikiem było dla nich zainteresowanie dziedziną, którą zajmują się w pracy. Najmniej – 10 proc. – podjęło pracę zgodną ze swoim wykształceniem.
Firma to miejsce tymczasowe
53 proc. ankietowanych uznało, że chciałoby odejść ze swojej firmy w ciągu kilku najbliższych miesięcy. W związku z tym można wywnioskować, że połowa kandydatów traktuje swoje zakłady pracy jako miejsca, z którymi nie chcą wiązać się na dłużej. Jest to grupa najaktywniej poszukująca nowego zatrudnienia.
Natomiast 25 proc. ankietowanych odpowiedziała, że chciałaby zostać w swojej obecnej firmie na kilka lat. Z kolei po 11 proc. osób uznało, iż najlepszym rozwiązaniem będzie poszukiwanie nowego zatrudnienia za rok bądź po 2 lub 3 latach.
Co doceniamy?
Użytkownicy serwisu Szybkopraca.pl zostali również zapytani o to, co najbardziej cenią w swojej pracy. Wbrew pozorom nie poświęcamy najwięcej uwagi wysokości zarobków i ofertowej pensji (25 proc.). Ten czynnik znalazł się na czwartym miejscu.
Natomiast najważniejsza okazała się dla nas dobra i zdrowa atmosfera w pracy (34 proc.), co ma wpływ na motywację i osiągane wyniki. Ankietowani wskazali także na współpracowników (33 proc.) i wyrozumiałego szefa (28 proc.). Można więc wywnioskować, że najważniejsza jest dla nas jakość komunikacji wewnątrz firmy oraz to, w jaki sposób odnoszą się do siebie pracownicy i ich bezpośredni przełożony. Są to czynniki pozamaterialne.
Na ostatnich miejscach znalazły się dobre warunki pracy (24 proc.) i profesjonalizm (17 proc.), czyli czynniki wpływające na jakość pracy, nie zaś na wzajemne stosunki pomiędzy pracownikami. Jednak są one dla nas najmniej ważne.
Czego nie lubimy?
Ankietowani odpowiedzieli również na pytanie dotyczące aspektów pracy, które im nie odpowiadają. W tym przypadku najważniejszą kwestią okazał się brak dobrej organizacji pracy (66 proc.), który jest także związany z pozamaterialnymi aspektami pracy, ponieważ wpływa na dobre kontakty pomiędzy pracownikami.
Na kolejnym miejscu w rankingu znalazły się warunki pracy (51 proc.), atmosfera (45 proc.), szef (39 proc.) i współpracownicy (25 proc.).
Źródło: Szybko.pl