Według badań NASK co trzeci uczeń, który doświadcza hejtu w Internecie nikomu o nim nie mówi. To jeden z największych problemów cyberprzemocy i główne wyzwanie projektu „Ogarnij Hejt” – sprawić, aby dzieci i młodzież czuli, że ze swoimi problemami w cyberprzestrzeni mają się do kogo zwrócić, i że powinni to robić. Według raportu Instytutu Lema dotyczącego cyberprzemocy w szkołach podstawowych, tylko w 14% domów rodzice systematycznie rozmawiają z dziećmi na temat zachowań w Internecie. Edukacja w tym zakresie jest bardzo ważna, dlatego tak istotne jest uświadamianie rodziców i nauczycieli o skali tego problemu.
– UNIQA od lat angażuje się w działania edukacyjne i komunikacyjne związane z problemem hejtu w Internecie. Od początku kierujemy je do rodziców, aby wspierać ich w tych trudnych chwilach, które przeżywają razem ze swoimi dziećmi. Od zeszłego roku rozpoczęliśmy współpracę z Instytutem Lema, który prowadzi warsztaty edukacyjne dotyczące cyberprzemocy w szkołach. Wsłuchując się w głos dzieci, ich poruszające historie wiemy, że ta obecność trenerów Instytutu i ich praca są bardzo potrzebne. Dlatego UNIQA będzie wspierać projekt „Ogarnij hejt” także w tym roku. Wspólnie z Instytutem zorganizujemy warsztaty w 40 szkołach w całej Polsce – mówi Karolina Rosińska, liderka projektu „Masz moc na hejt” w UNIQA.
W raporcie znajduje się wiele innych ważnych pytań i liczb potwierdzających powagę problemu. Z jego pełną wersją można zapoznać się na stronie www.maszmocnahejt.uniqa.pl
Podsumowanie projektu
W ramach projektu, oprócz warsztatów stacjonarnych, przeprowadzono także webinary dla nauczycieli, zbudowano stronę internetową z materiałami edukacyjnymi i zrealizowano kampanię medialną. Do projektu zgłosiło się ponad tysiąc szkół z całej Polski, co pokazuje ogromną potrzebę edukacji w tym zakresie.
W projekcie wzięło udział ponad 6 tysięcy uczestników – uczniów, rodziców i nauczycieli. Trenerzy byli we wszystkich województwach w Polsce, a zakwalifikowane do projektu szkoły znajdowały się zarówno w dużych miastach, jak i w małych miasteczkach i wsiach. Podczas warsztatów z uczniami trenerzy mówili o obu stronach hejtu, z perspektywy ofiary i sprawcy, o tym jak sobie z cyberprzemocą radzić, ale też jakie mogą być jej konsekwencje prawne. Ważną częścią projektu były zajęcia dla dorosłych, czyli dla rodziców i nauczycieli, gdzie uczestnicy dowiadywali się, jak hejtowi przeciwdziałać, jak go lepiej wykrywać i reagować.
– To nasz absolutnie najważniejszy projekt, realizowany od pierwszych miesięcy funkcjonowania Instytutu Lema. Edukacja cyfrowa jest celem naszej działalności, a problem cyberprzemocy jest w tym zakresie najbardziej palący, bo często kończy się tragicznie – depresją, samookaleczeniem albo w najgorszym przypadku próbą samobójczą. Nasze warsztaty w szkołach niosą uczniom realną pomoc, a rodzicom i nauczycielom dają narzędzia do przeciwdziałania i rozwiązywania tych zjawisk. Bardzo cieszymy się, że w naszych działaniach znaleźliśmy tak społecznie odpowiedzialnego partnera jak UNIQA – mówi Jakub Płodzich, dyrektor Instytutu Lema.
UNIQA chce pomagać w tych trudnych chwilach zarówno dzieciom, jak i rodzicom. Robi to nagłaśniając problem, edukując, ale także – oferując ubezpieczenie NNW szkolne na wypadek hejtu w Internecie. Jeżeli dziecko zostanie znieważone lub pomówione w Internecie, może zostać otoczone opieką psychologiczną, prawną, a specjalista IT pomoże usunąć z sieci negatywne lub bezprawnie ujawnione informacje.
Projekt „Ogarnij Hejt” powróci, i w 2023 roku ponownie będzie realizowany przez Instytut Lema i UNIQA. Tym razem zostanie nim objętych 40 kolejnych szkół.
Źródło: UNIQA