Komunikat z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie uruchomienia SNU – Systemu Nadzoru Ubezpieczeń.
Został uruchomiony System Nadzoru Ubezpieczeń (SNU) – nowy elektroniczny system informacji o sektorze ubezpieczeń i reasekuracji.
SNU pozwala na zebranie wszystkich danych o rynku ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym w jednym nowoczesnym systemie informatycznym. System zwiększa zakres gromadzonych i przetwarzanych informacji, poprawia jakość i spójność danych, rozszerza zakres walidacji sprawozdań, wykorzystując m. in. szablony sprawozdań (które można modyfikować) oraz tzw. słowniki (listy możliwych wyborów dla danej pozycji). SNU ułatwia też tworzenie zestawień analitycznych oraz zwiększa możliwości raportowe.
SNU funkcjonuje zarówno po stronie podmiotów rynku ubezpieczeniowego (zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji oraz brokerów), jak i po stronie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).
Podmioty raportujące do UKNF mogą drogą elektroniczną pobierać aktualne szablony sprawozdawcze, wypełniać i bezpiecznie przesyłać sprawozdania oraz korzystać z poprzednich sprawozdań przechowywanych w repozytorium podmiotu. System umożliwia też pracę grupową, tzn. dzielenie sprawozdania na formularze, które mogą być wypełniane równocześnie przez różne osoby. Dostęp do SNU jest dla podmiotów raportujących bezpłatny i nie wiąże się z dodatkowymi obciążeniami, czy wymaganiami technicznymi.
Uruchomienie SNU było poprzedzone testami pilotażowymi przeprowadzonymi wspólnie z uczestnikami rynku ubezpieczeniowego oraz migracją danych historycznych z poprzednich systemów do SNU.
Źródło: Komisja Nadzoru Finansowego