Samochód za złotówkę, rabat cenowy lub komórka lokatorska gratis – w dalszym ciągu deweloperzy stosują takie zachęty dla kupujących mieszkania. Liczba promocji maleje jednak, bo sprzedaż mieszkań idzie deweloperom coraz lepiej.
Od połowy zeszłego roku Home Broker obserwuje wzrost liczby transakcji na rynku pierwotnym. W drugim półroczu 2009 roku deweloperzy sprzedali o blisko połowę więcej mieszkań, niż w pierwszym . – W związku ze wzrostem sprzedaży, deweloperzy coraz rzadziej stosują dodatkowe promocje, takie jak: duże rabaty, darmowe miejsca postojowe, komórki lokatorskie, darmowe wykończenie lokalu czy samochody w prezencie – ocenia Rafał Liponoga, członek zarządu Home Broker, odpowiedzialny za współpracę z deweloperami. – Jeszcze rok temu w przypadku co trzeciej inwestycji deweloperzy oferowali klientom bonus. Teraz dodatkowe zachęty zdarzają się tylko w przypadku 5-10% inwestycji, chociaż w skali całego kraju przykładów można znaleźć sporo – dodaje.
Negocjujesz cenę – dostaniesz 10% upustu
Home Broker sprawdził, jakie środki wspierające sprzedaż są stosowane obecnie przez deweloperów. Najprostszym i powszechnie stosowanym sposobem na sprzedaż lokali w dalszym ciągu są rabaty. W większości przypadków deweloperzy udzielają drobnych, kilkuprocentowych rabatów, które kalkulowane są w założeniach finansowych projektu. Wyjątkowo dużych, standardowo 10-proc. upustów udziela w jeden ze swoich warszawskich inwestycji hiszpański deweloper Sando. – mówi Włodzimierz Wielogórski, specjalista ds. rynku pierwotnego Home Broker. Dodaje, że dzięki takim zachętom sprzedaż mieszkań idzie bardzo sprawnie.
Zamiast rabatu wysoki standard
Nie wszyscy deweloperzy są skłonni w ten sposób wspierać sprzedaż. – Francuski deweloper Bouygues Immobilier budujący w stolicy rzadko zgadza się i to jedynie na kosmetyczne zmiany cen – dodaje Włodzimierz Wielogórski. Nie oznacza to jednak, że nie zabiega o klientów. Firma dostosowała w kryzysie ofertę do nowych wymagań klientów i proponuje niskie ceny połączone z wysoką jakością, co skutkuje dobrymi wynikami sprzedaży.
Komórka lokatorska lub miejsce postojowe gratis
W dalszym ciągu można się także spotkać z oferowaniem na atrakcyjnych warunkach dodatkowych pomieszczeń przynależnych. – Deweloper PBR Wyrzysk, budujący mieszkania w Bydgoszczy, Pile i Poznaniu, oferuje gratis komórki lokatorskie albo pozwala na zakup miejsca postojowego na raty – mówi Dawid Płociński, doradca Home Broker z Bydgoszczy.
Podobnie sytuacja wygląda w Szczecinie, gdzie w dalszym ciągu często można dostać pomieszczenie przynależne za złotówkę. – Nawet jeżeli deweloper nie oferuje komórki czy garażu w cenie mieszkania, to proponuje analogiczny upust w cenie lokali – mówi Magdalena Rudzińska, doradca Home Broker ze Szczecina.
Wykończenie mieszkania na atrakcyjnych warunkach
Innym sposobem na przyciągniecie klientów jest oferowanie pakietów wykończeniowych. – W Poznaniu, oprócz miejsca postojowego gratis, deweloper PWD Jeżycka oferuje wykończenie mieszkania „pod klucz”. Cena obejmuje: drzwi wewnętrzne, podłogi, ściany, łazienki, rolety. Za metr wykończonego mieszkania należy zapłacić od 6300 do 7200 zł – mówi Łukasz Gralak, doradca Home Broker z Poznania.
Do końca kwietnia można także skorzystać z promocji oferowanej przez firmę Ronson. W jednej z inwestycji na warszawskim Ursynowie klient dostanie voucher na wykończenie kuchni o wartości 25 tys. złotych przy zakupie dwupokojowego mieszkania. W przypadku mieszkania trzypokojowego wartość vouchera jest o 10 tys. złotych wyższa.
Samochód do wygrania lub jako bonus
Zanikającą promocją wśród deweloperów jest obecnie oferowanie samochodu do nabywanego mieszkania lub domu. Taka ofertę utrzymał jednak na deweloper Tom-Bud (Łódź). Oferuje możliwość zakupu samochodu Fiat Grande Punto za przysłowiową złotówkę, w przypadku nabycia domu o wartości około 650 tys. zł.
Obecnie częstsze są promocje w formie loterii – szczególnie dzieje się tak w przypadku tańszych mieszkań. – Deweloper Wikana S.A. przewidział dla klientów, którzy kupią mieszkania w inwestycji w Łańcucie, loterię gdzie główną nagrodą jest Peugeot 107 – mówi Artur Lepiarz, doradca Home Broker z Lublina.
Podobna promocja oferowana jest przez dewelopera ARKON z Bielska – Białej. Dla osób, które kupią do końca kwietnia mieszkanie w inwestycji Złote Wzgórza, przewidziana została loteria. Główną nagrodą jest Fiat 500 montowany w pobliskiej fabryce.
Niecodzienne promocje
Zdarzają się także i niecodzienne formy wsparcia sprzedaży. Na przykład J.W. Construction wprowadził możliwość najmu lokalu przed jego zakupem. Gdy najemca zdecyduje się na zakup mieszkania w inwestycji, część wpłaconego czynszu zostanie zaliczona na poczet ceny mieszkania.
Jak pokazuje praktyka ciekawe promocje nie są jedynie domeną firm z największych miast. – Deweloper z Gliwic, który wybudował niewielkie osiedle mieszkaniowe, oferuje jedno z mieszkań na tym osiedlu z gratisowym ogródkiem o powierzchni 100 m kw. Promocja ma zachęcić do zakupu mieszkań na parterze – informuje Paulina Małek, doradca Home Broker z Katowic.
Ostatnio modne staje się także pokrywanie kilku pierwszych rat kredytu hipotecznego przez dewelopera. – Dzieje się tak często w przypadku, gdy deweloper pośredniczy w procesie kredytowym – mówi Paweł Chaberski, doradca Home Broker z Wrocławia.
Nawet w szczytowym momencie stosowania promocji przez deweloperów daleko było do sytuacji na zagranicznych rynkach. – Przykładem może być Arabia Saudyjska, gdzie nabywca apartamentu lub mieszkania ma możliwość otrzymania samochodu wysokiej klasy, czy też wzięcia udziału w loterii w której nagrodą główną jest bezludna wyspa – mówi Damian Maślanka, doradca Home Broker z Krakowa.
W Toruniu deweloperzy nie kuszą masowo klientów
W Toruniu, chociaż promocje są generalnie rzadkością, zdarzają się wyjątki. – Deweloper GM Dom zapewnia klientowi płatność taksy notarialnej przy zakupie do końca kwietnia br. – mówi Karolina Rutkowska, doradca Home Broker z Torunia.
Źródło: Home Broker