Raport podsumowuje korzyści odniesione przez miasta – gospodarzy rozgrywek UEFA EURO 2012TM. Turniej uznawany jest za spektakularny sukces, zarówno pod względem organizacyjnym jak i widowiskowym. Emocje i wspomnienia związane ze wspólnym kibicowaniem i przeżywaniem imprezy sportowej na niespotykaną dotąd w Polsce skalę pozostaną z nami na długo.
UEFA EURO 2012TM udowodniło również, że pomimo początkowych obaw miasta – gospodarze były przygotowane na przyjęcie tłumów kibiców oraz zapewnienia doskonałej atmosfery do przeżywania zmagań sportowych, zarówno na stadionach jak i poza nimi.
W powszechnym odczuciu Turniej przyniósł organizatorom, zarówno na poziomie całego kraju, jak i poszczególnych miast wymierne korzyści. Koniec roku turniejowego jest dobrym momentem na podsumowanie faktycznych zalet i długotrwałych, pozytywnych efektów odniesionych przez miasta.
| »Pobierz cały raport |
Wybrane fakty z raportu „Podsumowanie kosztów i oszacowanie korzyści organizacji turnieju UEFA EURO 2012TM”:
– Cztery polskie Miasta-Gospodarze Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2012 wydały na organizację tej imprezy łącznie 195 mln zł.
– W czterech polskich miastach goszczących EURO 2012 kibice wydali 1,5 mld złotych.
– Do budżetu Warszawy, Poznania, Gdańska i Wrocławia wpłynęło dodatkowo blisko 50 mln zł od UEFA i sponsorów.
– Dużo większe okazały się jednak przychody z turystyki, które sięgnęły aż prawie 1,5 mld zł.
– Największą długofalową korzyścią jest promocja Polski na świecie.
– Ważne także inwestycje w obiekty sportowe i infrastrukturę.
W raporcie, zgodnie z przyjętymi założeniami, zakres przeprowadzonej analizy uwzględniał wyłącznie elementy bezpośrednio związane z organizacją Mistrzostw na poziomie miast. W związku z tym z badania wyłączono m.in. koszty związane z inwestycjami oraz długofalowe makroekonomiczne korzyści UEFA EURO 2012TM.
W celu możliwie jednolitej prezentacji danych pogrupowaliśmy korzyści dla Warszawy, Poznania, Wrocławia i Gdańska w następujące kategorie:
– Korzyści finansowe
– Korzyści społeczno-wizerunkowe
– Korzyści administracyjno-organizacyjne
Pod koniec każdego rozdziału podaliśmy informację o szacunkowych kosztach organizacji spotkań w danym mieście. Dane te pochodzą bezpośrednio od miast – organizatorów.
Deloitte
