Blisko połowa rodziców przyznaje, że sytuacja związana z Covid-19 zwróciła ich uwagę na edukację finansową dzieci. Duża grupa ankietowanych godzi pracę zawodową z opieką nad dziećmi uczącymi się zdalnie w domu, ale 13% rodziców obawia się w związku z tym utraty pracy lub zmniejszenia wymiaru etatu – wynika z badania przeprowadzonego przez Think Forward Initiative Grupy ING i partnerów projektu.
W wyniku światowej pandemii koronawirusa polscy uczniowie przez trzy ostatnie miesiące roku szkolnego 2019/2020 uczyli się zdalnie. Autorzy badania TFI zapytali ich rodziców o opinię na temat takiego sposobu nauki. Co trzeci ankietowany uważa, że w obecnych czasach edukacja online była lepszym rozwiązaniem od standardowych zajęć w szkole. Jednak blisko połowa rodziców nie zgadza się z tym stwierdzeniem. Zdecydowana większość (68%) podkreśla, że dużym minusem edukacji zdalnej jest utrata kontaktu dzieci z rówieśnikami. Uważają również, że nauczanie zdalne obniża poziom edukacji (63%), a dzieci spędzają za dużo czasu przed ekranem (56%).
Zadowolona z jakości zdalnych zajęć pod względem przygotowania infrastruktury i nauczycieli jest tylko jedna piąta rodziców (22%). Za to aż 65% ankietowanych wskazuje, że połączenie zajęć offline i online mogłoby być lepszym rozwiązaniem. Ich zdaniem są przedmioty, dla których zajęcia online zdecydowanie się nie sprawdzają. Jednak co trzeci rodzic przyznaje, że dzięki zdalnym lekcjom dzieci stają się bardziej samodzielne i odpowiedzialne, a także mogą bardziej skupić się na przyswajaniu wiedzy.
W związku z negatywnym wpływem jaki pandemia wywarła na gospodarkę, istotnym elementem badania były pytania dotyczące edukacji finansowej. Prawie połowa ankietowanych przyznaje, że obserwowanie zajęć lekcyjnych w domu zwróciło ich uwagę na to, jak ważna jest edukacja finansowa dzieci. Jak budować tę wiedzę? Dwie trzecie rodziców (67%) uważa, że sami muszą zadbać o lepszą świadomość finansową swoich pociech, ale duża grupa badanych (prawie 60%) jest zdania, że również szkoły powinny brać czynny udział w jej budowaniu i kłaść większy nacisk na naukę o zarządzaniu swoimi pieniędzmi.
Autorzy badania sprawdzili również wpływ zdalnej edukacji na sytuację zawodową rodziców. Duża grupa respondentów (40%) godzi pracę z opieką nad dziećmi dzięki dzieleniu odpowiedzialności z partnerem lub umożliwiają im to elastyczne godziny pracy (27%). Około 27% badanych wskazuje również, że ma wsparcie dziadków i innych członków rodziny w opiece nad dziećmi. 10% rodziców musi korzystać z dodatkowej płatnej opieki nad dziećmi. Blisko 13% ankietowanych w związku z dalszą zdalną edukacją dzieci obawia się utraty pracy lub konieczności zmniejszenia wymiaru etatu. Natomiast 8% badanych deklaruje, że po powrocie do pracy w przypadku kontynuacji przez dzieci edukacji zdalnej będzie potrzebować wsparcia finansowego lub innej formy pomocy.
Think Forward Initiative to wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Uczestniczą w niej eksperci z branży finansowej, technologicznej, regulatorzy i naukowcy. Celem projektu jest wykorzystanie zdobytej wiedzy, jako podstawy w planowaniu działań oraz wspieraniu konsumentów w podejmowaniu wyborów finansowych. Badanie prowadzone było w pięciu europejskich krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania i Turcja).
Badanie ilościowe, CAWI, przeprowadzone w ramach inicjatywy TFI przez IPSOS BV, na próbie Polaków posiadających dzieci N=912, zrealizowane w lipcu 2020.
Źródło: ING