Skonsolidowany Zysk brutto na działalności kontynuowanej po 2 kwartałach 2008 – 113 mln zł, a zysk netto – 76 mln zł
W historii rozwoju Banku BPH, dzień 17 czerwca 2008 roku zapisze się jako data szczególna i przełomowa. W tym dniu została bowiem sfinalizowana transakcja zakupu strategicznego pakietu akcji Banku przez GE Money. Bank BPH stał się częścią amerykańskiej korporacji General Electric o globalnym zasięgu działania. Zgodnie z deklaracjami nowego inwestora strategicznego w I półroczu 2009 roku przewidziane jest zakończenie integracji Banku BPH z jego spółką zależną działającą w Polsce – GE Money Bankiem;
Skonsolidowany zysk brutto w II kw. 2008 roku wyniósł 44,8 mln zł, a po 2 kwartałach 112,6 mln zł, zaś zysk netto odpowiednio 28,5 mln zł i 75,6 mln zł;
Efektywność wykorzystania kapitału: ROE brutto po 2 kwartałach wyniosła 15,3%, niższa o 4,03 pp. w stosunku do osiągniętego w całym 2007 roku, a ROE netto 10,2%, odpowiednio mniej o 1,91 pp.;
Wysoki wzrost wolumenu depozytów o 701 mln zł w ciągu 2 kwartału, tj. o 11,6% kw./kw.; przyrost kredytów o 641 mln zł, tj. odpowiednio o 9,9%;
Dynamiczna odbudowa bazy klientowskiej: wzrost liczby Klientów Pionu Bankowości Detalicznej (PBD) o ponad 41 tys. do 734 tys.; 560 przedsiębiorstw pozyskanych przez Pion Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości (PBKiFN);
Szybki rozwój sieci dystrybucji, zintegrowanej z kanałami alternatywnymi: 208 własnych oddziałów, 89 placówek partnerskich; 8 Centrów Korporacyjnych; 49% Klientów PBD korzysta ze internetowego konta Sez@m.
Bank BPH konsekwentnie kontynuował odbudowę biznesu, utraconego w wyniku dokonanego z dniem 29 listopada 2007 r. podziału. Uruchomiono 8 nowych oddziałów własnych oraz 89 placówek partnerskich. Liczba zatrudnionych w ciągu 2 kwartałów br. wzrosła o 494 etaty, do 3 666 na koniec czerwca 2008 r.
Odbudowa sieci dystrybucji i rozwój organiczny Banku miał wpływ na osiągnięte wyniki finansowe. Skonsolidowane dochody netto w ciągu 2 kwartałów roku wyniosły 450 658 tys. zł i były o 12% wyższe w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Skonsolidowane dochody odsetkowe wzrosły w tym czasie o 40% do 301 415 tys. zł. Dochody z prowizji i opłat wyniosły 186,3 tys. zł, co oznacza ich wzrost o 1,6% r/r. Natomiast na działalności handlowej zanotowano stratę w wysokości 36 560 tys. zł.
Koszty działania w tym okresie wyniosły 392 800 tys. zł i były wyższe o 45,7%, w tym koszty wynagrodzeń wzrosły o 24,2%, stanowiąc 49% całości poniesionych kosztów. Silniejsza dynamika wzrostu kosztów przy słabszej dynamice dochodów skutkowała pogorszeniem wskaźnika Koszty/Dochody, który wyniósł na koniec czerwca 2008 r. 75,12% i był wyższy o 10 pp. od osiągniętego na koniec 2007 roku, co bezpośrednio było związane z wydatkami na rozwój biznesu.
Pion Bankowości Detalicznej
Trwa sukcesywna odbudowa działalności Banku w obsłudze Klienta indywidualnego oraz małych i średnich firm. Przyrasta liczba Klientów, jak też wolumeny sprzedawanych produktów oraz rośnie popyt Klientów na usługi bankowości internetowej. Na koniec czerwca 2008 roku Bank obsługiwał 656 tys. Klientów indywidualnych, o 30 tys. więcej niż na koniec 2007 roku oraz prawie 78 tys. Klientów biznesowych, tj. więcej odpowiednio o ponad 11 tys. Liczba ROR przyrosła do 457 tys. (+23 tys.), a liczba kont internetowych podniosła się o 31 tys. do 258 tys. na koniec czerwca br. Już prawie co drugi Klient PBD korzysta z Internetu.
Wolumen kredytów detalicznych wzrósł o 16% r/r do 6,5 mld zł, w tym kwota udzielonych „Pożyczek od Ręki” zwiększyła się o 26%. Dynamicznie podniosły się depozyty detaliczne (wzrost o 31% r/r) do 6,6 mld zł. Tak wyraźny wzrost depozytów został osiągnięty poprzez uatrakcyjnienie oferty i wprowadzenie nowych emisji strukturyzowanych certyfikatów depozytowych dla Klientów indywidualnych oraz pakietu e–Harmonium dla małych i średnich firm. Zwiększeniu zainteresowania Klientów lokatami bankowymi towarzyszyło wycofywanie oszczędności z funduszy inwestycyjnych, co jest zjawiskiem typowym dla całego sektora w czasie spadku koniunktury na rynku kapitałowym. W stosunku do końca 2007 roku, aktywa BPH TFI obniżyły się o 2,4 mld zł do 4,1 mld zł na koniec czerwca br.
Pion Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości
Dynamicznie rośnie biznes korporacyjny Banku BPH. Wolumen udzielonych kredytów dla przedsiębiorstw wyniósł na koniec czerwca prawie 670 mln zł, a kwota zebranych w tym segmencie depozytów sięgała 572 mln zł. Bank obsługuje już 560 przedsiębiorstw. W trakcie odtwarzania jest ogólnokrajowa sieć obsługi Klientów korporacyjnych. Uruchomiono 8 Centrów Korporacyjnych, a do końca roku powstaną jeszcze 3 nowe. Przywrócona została pełna zdolność świadczenia usług w zakresie bankowości transakcyjnej dla przedsiębiorstw. Z systemu BusinessNet korzysta już 470 Klientów PBKiFN, a wartość miesięcznie obsługiwanych transakcji w tym systemie sięga 500 mln zł.
Pion Rynków Międzynarodowych
Pion Rynków Międzynarodowych (PRM) koncentrował się na odbudowie działalności sprzedażowej i wprowadzaniu nowych produktów skarbowych dla Klientów korporacyjnych oraz MSP. W kwietniu br. udostępniony został system BPH DealingNet, będący unikatową platformą internetową wykorzystującą rozwiązania zastosowane w BusinessNet. Zaowocowało to intensyfikacją transakcji i przychodów na produktach skarbowych, sprzedawanych dla przedsiębiorstw oraz Klientów biznesowych. Dochód netto ze sprzedaży produktów skarbowych wzrósł o 252% r/r. Sukcesem zakończył się program sprzedaży strukturyzowanych produktów inwestycyjnych, które zostały wyemitowane przez Bank na kwotę 143 mln zł.