PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościWojciech Sobieraj: Mamy największą w Polsce bazę danych o klientach

Wojciech Sobieraj: Mamy największą w Polsce bazę danych o klientach

Wiadomości 25.01.2013 (14:42)

Alior Bank ma największą w Polsce bazę danych o klientach i ich płatnościach. Zarówno tych internetowych, jak i tych w oddziałach. Mając taką wiedzę o zachowaniu klienta, niewykorzystanie możliwości cross sellingowych byłoby wyjątkową niegospodarnością – mówi w rozmowie z PRNews.pl Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.


Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Jesteśmy świeżo po debiucie Aliora na giełdzie. 14 tys. zapisów w transzy indywidualnej, cena maksymalna na poziomie 57 zł. Czy jest Pan zadowolony z takiego wyniku?


Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku: Oczywiście, że jestem zadowolony. W ubiegłym roku było tylko jedno większe IPO banku na świecie – to był Santander Mexico. Jesteśmy największym bankowym debiutem w Europie. Mamy jedną z najwyższych wycen na całym kontynencie. Pozyskaliśmy siedemset milionów dodatkowego kapitału przy wartości sprzedaży około 2.1 miliarda. To było największe w historii polskiego rynku kapitałowego upublicznienie spółki, która była w 100% prywatna. Przez rok zbierałem pieniądze, żeby zbudować Alior Bank, a miałem tylko dwa tygodnie, żeby sprzedać tak duży pakiet akcji. Nie wiem, co było trudniejsze.

Czy to dobry wynik? To nie nam oceniać, tylko rynkowi. Chciałbym, żeby ludzie, którzy zainwestowali na wejściu, byli bardziej zadowoleni z efektów naszych działań na koniec 2013, 2014 czy 2015 roku.

Połowa z tych siedmiuset milionów pójdzie na rozwój kredytów hipotecznych i consumer finance. Podtrzymuje Pan prognozę, że bank będzie rósł dwa razy szybciej niż rynek? Mamy spowolnienie, kredyty sprzedają się gorzej. Czy przy tych czarnych perspektywach faktycznie da się zrealizować te prognozy?


Po pierwsze, to nie jest siedemset milionów, bo jeszcze trzeba doliczyć to, co zarobimy w tym roku, zatem nowego kapitału będzie więcej. I rzeczywiście połowa pójdzie na finansowanie kredytów dla firm, a druga połowa na kredyty dla klientów indywidualnych. Widziałem niedawno prognozy dla rynku kredytów konsumenckich czy hipotecznych. One są zerowe. W takim otoczeniu trudno nie rosnąć szybciej niż rynek. Alior będzie wzrastał szybko przynajmniej z jednego powodu: jesteśmy bankiem średniej wielkości i jednocześnie nowoczesnym. Mamy „zaledwie” 2,5 proc. udziałów w rynku i cały czas się rozwijamy. Nie dotyczą nas problemy dużych banków, które mają dwudziestoprocentowy udział w rynku. Wzrosnąć w takiej sytuacji o kolejne kilka procent ponad rynek to wielka sztuka. Mniejszy może więcej.

Patrząc z perspektywy czasu, przywykłem już do tego, że jestem karmiony pesymistycznymi wizjami. Że ten rok będzie gorszy niż poprzedni, że będzie tragedia, że deweloperzy zbankrutują, że młodzi będą bez pracy i nie będą pożyczać na mieszkania. Rzeczywiście mamy do czynienia ze schłodzeniem gospodarki. Czy Alior wzrośnie dwa razy więcej niż rynek? Po owocach nas poznacie. Warto spojrzeć, jak rósł rynek w ubiegłych latach i jak my w tym czasie rośliśmy.

Druga połowa z tych 700 milionów ma iść na firmy. Czy to dobry moment, by mocniej wejść w ten segment? Są różne opinie – jedni mówią, że to ryzyko, inni zaś, że ten rok będzie bardzo dobry, jeśli chodzi o rozwój biznesu.


Pozyskane z giełdy pieniądze przeznaczymy na kredytowanie małych, średnich i dużych firm. Poza naszym obszarem zainteresowania pozostaną tylko te największe międzynarodowe koncerny. Wydaje mi się, że w 2013 roku nadal będzie znaczna różnica między stopniem rozwoju gospodarek europejskich a polską. Tam będzie źle – zakłady i firmy zachodnioeuropejskie będą szukały nowych sposobów przetrwania, obniżania swoich kosztów. Będą się kierowały do Polski. Wydaje mi się, że przy właściwej polityce kursowej i przy zachowaniu niezależności naszej waluty następne dwa lata będą dobre dla biznesu. Dobre dla rozwoju zwłaszcza tych przedsiębiorstw, które się nie boją kryzysu, które już poczyniły pewne inwestycje. Jest jeszcze jeden czynnik – sytuacja banków matek działających na naszym rynku nadal nie będzie różowa. Powinny one ograniczać kredytowanie na tych rynkach, gdzie mają kłopoty, a nie na rynkach, gdzie ich spółki córki znakomicie sobie radzą. Tymczasem nie zawsze tak się dzieje – z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w 2009 roku.

Nie będziemy rozdawać pieniędzy na prawo i lewo. Są branże bardziej dotknięte kryzysem i trzeba bardzo uważać na to, co się będzie działo. Widzę natomiast, że będzie to dobry rok zwłaszcza w segmencie eksporterów. Po pierwszym kwartale spodziewam się też pojawienia popytu na kredyty inwestycyjne.

A najmniejsze firmy, mikrusy?


Jestem wielkim zwolennikiem firm rodzinnych i firm, które zatrudniają pięć, dziesięć osób. Polska jest socjologicznie, demograficznie, kulturowo i infrastrukturalnie stworzona dla takich firm. W Niemczech czy Austrii ten segment jest niezwykle silny od lat, powoli rozwija się też w Czechach. To jest nasze naturalne środowisko. Firmy jednoosobowe są często obarczone wielkim ryzykiem, bo wiele z nich stanowi tylko przykrywkę do tego, by minimalizować podatki, ale od tego PKB raczej nie rośnie. Krótko mówiąc: bardzo lubimy małe firmy, ale najchętniej te, które zatrudniają więcej niż pięć osób.

Dlatego Sync w ogóle nie obsługuje osób z działalnością? Nie można wnioskować o kredyt, kartę…


Pracujemy nad tym. Budujemy zaawansowane systemy oceny ryzyka kredytowego. Ocena wiarygodności kredytowej firmy jednoosobowej jest bardzo trudna. Bo taka osoba może ubiegać się o kredyt jako osoba fizyczna i wtedy bez problemu ocenimy zdolność, albo jako firma i tu pojawiają się przeszkody. Musimy mieć dobre metody statystyczne oceny jakości kredytowej niektórych zawodów. Jeżeli firmą jednoosobową jest stomatolog, który ma kontrakt z NFZ-em i prowadzi zakład od lat, to nie trzeba być naukowcem, żeby powiedzieć, że to jest superklient. Zupełnie inna jest sytuacja osoby, której zakład jest zagrożony upadłością i właściciel każe pracownikom przejść na samozatrudnienie. Do takiej trzeba podchodzić bardzo ostrożnie. Mamy trzy lub cztery modele kredytowe, które właśnie testujemy. Poczekajmy jeszcze kilka miesięcy.

Wróćmy do detalu. Akcja opłacania rachunków w oddziałach przyciągnęła Wam wielu klientów. Alior jest w czołówce banków otwierających najwięcej ROR-ów. Co to są za klienci? Czy oni są podatni na cross selling? Czy przychodzą tylko po to, żeby opłacić rachunek?


Zacznijmy od tego, że nie jest to jednorazowa akcja, choć wiele osób tak sądziło. Jest to stała oferta. Tak działa Alior. To już trwa półtora roku. Druga sprawa – nie tylko jesteśmy w czołówce, ale jesteśmy liderem otwierania ROR-ów. Drugi bank za nami otworzył zaledwie połowę tego, co my. Przechodząc do sedna – nie sztuką jest złapać klienta, ale tego klienta we właściwy sposób obsłużyć. I zapewnić mu produkty, które odpowiadają jemu, a jednocześnie dają zarobić bankowi. Śmiem twierdzić, że Alior ma teraz największą w Polsce bazę danych o klientach i ich płatnościach. Zarówno tych internetowych, jak i tych w oddziałach. Wiemy, kto, komu, ile i za co płacił i jak to się zmienia z miesiąca na miesiąc.

To kopalnia informacji.


Tak. Mając taką wiedzę o zachowaniu klienta, niewykorzystanie możliwości cross sellingowych byłoby wyjątkową niegospodarnością. Nie mówię oczywiście, że to dzieje się od razu. Proces stawania się bankiem numer jeden dla klienta trwa jakieś cztery-pięć miesięcy. Ten proces liczy się od pierwszego opłacenia rachunku w oddziale. Bardzo mały procent tych klientów, którzy przychodzą do oddziałów, to klienci, którzy nie mają żadnej relacji bankowej. Trzeba tylko przekonać ich do przeniesienia konta do nas. Po co w jednym banku mają mieć konto, a w drugim opłacać rachunki?

Wydawać by się mogło, że są to głównie osoby nieuproduktowione, a nie klienci innych banków.


Nie. Przecież dziś już 78 procent polskich gospodarstw domowych ma rachunki bankowe! Wśród tych, którzy przychodzą opłacać rachunki do oddziałów, może 10 procent nie ma żadnych relacji z bankami. Nie chcemy tworzyć systemu kastowego. Takiego, w którym z bezpłatnego opłacania rachunków będą korzystać tylko zaawansowani klienci w bankowości internetowej. Chcemy, by za darmo rachunki mogli opłacać także „nieuinternetowieni” klienci. A oni często wolą to zrobić u doradcy, w placówce.

Dalsza część rozmowy we wtorek na PRNews.pl

2013-01-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 BGK organizuje koncert charytatywny „Stay Together”
05.02.2023 (08:34) – informacja prasowa

BGK organizuje koncert charytatywny „Stay Together”

24 lutego 2023 r. minie rok od rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Bank Gospodarstwa Krajowego nadal okazuje solidarność …

a 0 ING na EEC 2023
05.02.2023 (08:32) – informacja prasowa

ING na EEC 2023

Już 6 lutego 2023 roku w Warszawie odbędzie się EEC Trends, którego partnerem jest ING Bank Śląski. W …

a Analizy 0 Core banking przyszłości: co czeka polski sektor bankowy?
03.02.2023 (07:53) – informacja prasowa

Core banking przyszłości: co czeka polski sektor bankowy?

Sektor finansowy doświadcza dynamicznej transformacji cyfrowej i biznesowej, która wynika z możliwości, jakie dają …

a 0 Pekao z ofertą dla firm prowadzonych w Polsce przez obywateli Ukrainy
03.02.2023 (07:51) – informacja prasowa

Pekao z ofertą dla firm prowadzonych w Polsce przez obywateli Ukrainy

Bank Pekao S.A. przygotował ofertę dla przedsiębiorczych obywateli Ukrainy, którzy postanowili prowadzić …

a Kariera w finansach 0 O tych absolwentów walka na rynku pracy będzie zacięta. To warto studiować
03.02.2023 (07:48) – informacja prasowa

O tych absolwentów walka na rynku pracy będzie zacięta. To warto studiować

Pogorszenie koniunktury, związane także z wysoką inflacją, sprawiło, że krajowa lista zawodów deficytowych, w …

a 0 Saxo Bank włącza się do walki o depozyty klientów
03.02.2023 (07:46) – informacja prasowa

Saxo Bank włącza się do walki o depozyty klientów

Saxo Bank włącza się do walki o depozyty klientów, oferując im konkurencyjne oprocentowanie dla wolnych środków …

PRNews.pl

Zobacz również

PKO BP zmienia ofertę kont. Wzrosną opłaty za niektóre usługi

PKO BP zmienia ofertę kont. Wzrosną opłaty za niektóre usługi

PKO Bank Polski w czerwcu wprowadzi zmiany…

Twisto: Nie zamierzamy opuszczać Polski, szykujemy nowe produkty

Twisto: Nie zamierzamy opuszczać Polski, szykujemy nowe produkty

– Byliśmy zmuszeni do zrewidowania naszej działalności…

Twisto wypowiada umowy niektórym klientom. „Przez inflację”

Twisto wypowiada umowy niektórym klientom. „Przez inflację”

Niektórych użytkowników Twisto czeka niemiła niespodzianka. Fintech…

Mamy coraz więcej kart i chętnie nimi płacimy

Mamy coraz więcej kart i chętnie nimi płacimy

Polacy mają coraz więcej kart i coraz…

Oddziały banków niczym kafejki internetowe. Holandia już niemal się z nimi pożegnała

Oddziały banków niczym kafejki internetowe. Holandia już niemal się z nimi pożegnała

Coraz więcej holenderskich banków zamyka fizyczne oddziały…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

SPRANTKILL:

Dzisiaj miałem również to samo. Głupim błędem tracą klientów. Pozdrawiam! …

sob, 4 lut 2023 (09:01) • Inbank odświeżył stronę internetową i wdrożył moduł Interbanka. Jest to internetowe konto obsługi klienta

Erycja:

Dokładnie potwierdzam! Super specjaliści są w tym biurze doradczym, uzyskanie kredytu było banalnie …

czw, 26 sty 2023 (23:00) • Polscy emigranci w Norwegii zaciągają coraz więcej kredytów. Chcą inwestować w Polsce

Marek Jactrzyk:

Dokładnie i to jest ich najwiekszy atut poza oczywiscie jakością. …

wt, 24 sty 2023 (14:15) • Zaledwie 17 proc. Polaków twierdzi, że na pewno rozpozna oszusta wyłudzającego dane osobowe

Andrzej Alvare:

z jednej strony to świetny pomysł, bo przestaniemy magazynować stertę makulatury, gdzie na …

wt, 24 sty 2023 (08:19) • Krajowy System e-Faktur wkrótce obowiązkowy dla firm

qwertyabc:

Pewien "konkurencyjny serwis" do prnews napisał newsa że w marcu wpłatomaty Planet Cash …

pon, 23 sty 2023 (08:17) • Volkswagen Bank z bezpłatnymi bankomatami Planet Cash

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców