PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościWonga.com: obserwujemy polski e-commerce

Wonga.com: obserwujemy polski e-commerce

Wiadomości 24.04.2013 (15:00)

O szybkich pożyczkach internetowych opowiada Marcin Borowiecki, przedstawiciel Wonga.com. Serwis działa od 2007 roku i jest największym na świecie pożyczkodawcą online. Od niedawna z oferty Wonga.com można korzystać też w Polsce.

Jak wygląda pożyczanie pieniędzy w Wonga.com?


Pożyczkę można dostać błyskawicznie, co nie znaczy, że naszego klienta oceniamy pobieżnie. Wystarczy, że wejdzie na naszą stronę i wypełni wniosek, a potem my automatycznie zweryfikujemy jego tożsamość, sprawdzimy we wszystkich publicznie dostępnych źródłach informacji, w biurach informacji gospodarczej oraz – jako pierwsza firma niebankowa – również bezpośrednio w BIK-u. Decyzji kredytowej udzielamy w sposób całkowicie zautomatyzowany.

Nasz system scoringowy sprawdza 8 tys. różnych rodzajów danych, według których klientów ocenia. Decyzję podejmuje w przeciągu kilku minut, klient ma możliwość zaakceptowania umowy elektronicznie, a środki szybkim przelewem trafiają na jego rachunek. W przeważającej liczbie przypadków oznacza to, że od wejścia na stronę, do momentu, w którym klient ma pieniądze na koncie, nie mija więcej niż 15 minut.

Skąd te osiem tysięcy wskaźników? I jak wobec tego wygląda wniosek?


W formularzu jest około 20-30 pól do wypełnienia. Podstawowe informacje o osobie, o jej dochodach, adres czy numer rachunku, którym się posługuje. Większość informacji jest pobierana potem, z zewnętrznych źródeł danych.

O pożyczkach Wonga.com mówicie, że są dla osób, których internet jest naturalnym środowiskiem. Na polskim rynku mamy za to dużego gracza, Providenta, który przy podawaniu wyników działalności firmy informował, że 24-26 proc. Polaków nie spłaca pożyczek w terminie. Czy braliście pod uwagę te dane?


Wonga oferuje kompletnie inny produkt, dla kompletnie innego segmentu klientów. To pożyczki dla osób, które są biegłe w posługiwaniu się internetem, korzystają z wielu różnych usług onlie, w tym z usług finansowych, maja rachunek bankowy, mają do niego dostęp przez sieć. To diametralnie różni naszych klientów od rynku docelowego Providenta.

Kolejna ważna rzecz, z punktu ryzyka, o którym wspomniano – my korzystamy bezpośrednio z Biura Informacji Kredytowej, wszyscy nasi klienci są w BIK-u sprawdzani.

Dla nas to ograniczenie ryzyka, pozwala nam podjąć lepszą, odpowiedzialną decyzję kredytową, możemy się upewnić, że dana osoba poradzi sobie ze spłatą pożyczki. Dodatkowo dajemy klientom wartość w postaci pozytywnego wpisu w ich historii kredytowej. I docelowy klient, i sposób weryfikacji diametralnie różnią nas od Providenta – to nie jest dla nas konkurencja.

Ta weryfikacja, sprawdzanie historii kredytowej klienta, broni przed zjawiskiem polegającym na odsyłaniu dłużnika przez wierzyciela do innej firmy, do innego pożyczkodawcy, żeby zaciągnął nowy dług na spłatę poprzedniego. Spodziewacie się, że pojawią się też tacy klienci?


Wiemy z badań, że bardzo niewiele osób używa tego rodzaju finansowania do spłaty innych zobowiązań. To się oczywiście może zdarzyć, ale w tym cała rola naszego modelu oceny ryzyka, żeby takie zjawiska wyeliminować.

Sami ograniczamy możliwość refinansowania pożyczki, czyli na przykład jej przedłużania. Mamy ograniczenie do trzech przedłużeń, po czym restrukturyzujemy dług, dlatego że przeznaczeniem tego typu pożyczki jest krótkoterminowe finansowanie, a nie powinno być to stosowane do finansowania długoterminowego. Klientom, którzy mają problem ze spłatą, pomagamy restrukturyzując zadłużenie i rozkładając je w czasie.

Mówimy dużo o kliencie detalicznym ,ale w Wielkiej Brytanii macie też klientów biznesowych, sprzedawców, branżę e-commerce. Wyodrębniliście nawet oddzielny serwis, PayLater. Jak to będzie wyglądać w Polsce, zamierzacie rozszerzyć swoją działalność na polskich sprzedawców internetowych?


Rzeczywiście w Wielkiej Brytanii są jeszcze dwa inne produkty, które oferuje Wonga .To jest Wonga for Business, czyli produkt dla małych przedsiębiorstw, z dłuższym okresem finansowania i dużo większą wartością pożyczki – do 30 tys. funtów, a także PayLater, produkt do płatności ratalnych w zakupach online. W Polsce przyglądamy się, jakie jest zapotrzebowanie na te produkty, natomiast jeszcze nie podjęliśmy decyzji, żeby któryś z nich wprowadzić. To będzie zależało od tego, co zaobserwujemy na rynku.

A czy myśleliście o produktach związanych z ratami? W Polsce mamy od jakiegoś czasu internetowe raty PayU, myśleliście o podobnych usługach?


Tak, zastanawialiśmy się nad tym, ale w tej chwili uważamy, że największe zapotrzebowanie jest na krótkoterminowe finansowanie. Nie ma w tej chwili żadnej alternatywy dla tego segmentu dobrych klientów, wygodnych klientów. Nie ma alternatywy dla kart kredytowych, które de facto są długoterminowym zobowiązaniem, a jest segment klientów, który nie chce na długo się zobowiązywać, nie chce nawiązywać długoterminowej relacji – chce zaciągnąć szybką pożyczkę, spłacić ją i mieć z głowy. Dlatego to jest segment, w którym zaczęliśmy, natomiast, tak jak powiedziałem, przyglądamy się innym możliwościom.

Wracając do e-commerce, czy myśleliście o łączeniu usług? Finansowania z monitorowaniem rynki, sprawdzania trendów w branży, żeby móc lepiej oceniać sprzedawców?


Generalnie patrzymy szeroko na różne dostępne dane, które mogą nam pozwolić lepiej ocenić zdolność kredytową klientów. Dane mogą pochodzić z różnych źródeł, to również serwisy zakupowe, czy serwisy społecznościowe, i tak długo, jak takie dane przydają się do tego, żeby ocenić czy dana osoba poradzi sobie ze spłatą zobowiązania, to tak – jesteśmy skłonni je wykorzystywać.

Takie rozwiązania pojawiają się przy Ebayu, istnieją współpracujące z nim serwisy, które pomagają ocenić zdolność sprzedawcy do spłaty zobowiązania dzięki danym dotyczącym rynku. A jak ocenia Pan w ogóle polski rynek e-commerce?


Wydaje się, że najlepsze ma przed sobą. Wychodzi powoli z takiej fazy skupiania się nad tym, żeby było taniej, bo przez ostatnie 10 lat to był główny powód, dla którego ludzi przyciągały zakupy internetowe – bo można było coś dostać taniej. W tej chwili mamy nową falę serwisów, nastawionych na to, żeby było wygodniej, inaczej. Wydaje się, że jeszcze wciąż jest wiele do zrobienia, i po stronie wolumentu, i po stronie experience.

Rozmawiała Katarzyna Jeznach,
redaktor eCommerce.edu.pl

2013-04-24
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Katarzyna Ewert-Gandzel

Katarzyna Ewert-Gandzel

Starszy specjalista ds. PR, PKO Bank Polski…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

Joanna Majer-Skorupa

Joanna Majer-Skorupa

Zastępca rzecznika prasowego, ING Bank Śląski  …

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców