Worldline oraz SIX Payment Services wprowadzają na polski rynek terminal do płatności samoobsługowych – VALINA. W ramach jednego dotykowego ekranu, urządzenie pozwala przeprowadzać transakcje, a także łączy się z zewnętrznymi aplikacjami, np. lojalnościowymi.

VALINA to pierwszy samoobsługowy terminal płatniczy „all-in-one”, który zamiast z modułów, tj. czytników kart oraz klawiatury, składa się z jednego urządzenia. Jednocześnie pozwala na realizację elektronicznych transakcji, zarówno dotykowych, jak i zabezpieczonych kodem PIN. Jest to możliwe, ponieważ VALINA, jako pierwszy samoobsługowy terminal w historii, uzyskała certyfikat PayCert, potwierdzający bezpieczeństwo operacji płatniczej, także w przypadku wpisywania PIN-u na ekranie dotykowym. Urządzenie spełnia również wymogi obowiązującej od 14 września 2019 roku dyrektywy PSD2, umożliwiając tzw. silne uwierzytelnienie klienta. W wybranych przypadkach, zależnych od metody płatności, terminal poprosi płacącego o autoryzację, np. za pomocą kodu PIN.
Urządzenie oparte jest o system Android, co pozwala na rozszerzenie jego funkcjonalności, także o aplikacje niezwiązane z transakcjami płatniczymi, np. obsługujące proces zakupu czy kupony rabatowe. Oznacza to, że VALINA może być wielofunkcyjnym ekranem, umożliwiającym wybór jednego lub wielu produktów, ich personalizację, płatność, a następnie realizację zamówienia.
Urządzenie jest pyłoszczelne, odporne na wodę oraz uszkodzenia fizyczne, np. ataki wandalizmu. Może niezakłócenie pracować w ekstremalnych warunkach pogodowych od -20°C do nawet 70°C. Natomiast, dzięki wysokiemu stopniu pyłoszczelności, urządzenie sprawdzi się np. przy ruchliwych ulicach, w dużych miastach. VALINA akceptuje wszystkie typy kart (także z EMV) oraz płatności dotykowe NFC. Spełnia także wymogi certyfikacji EVA (Europejskiego Stowarzyszenia Vendingu), dzięki swoim niewielkim wymiarom oraz łatwej integracji z dowolnym punktem samoobsługowym.
VALINA jest także przyjazna osobom niepełnosprawnym. Dzięki swojej konstrukcji, terminale mogą być montowane na wysokości dostępnej osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Ponadto jako pierwsza spośród tego typu urządzeń może być bez problemu obsługiwana przez osoby niewidome i niedowidzące. Dzięki wdrożeniu funkcjonalności głosowej, możliwości zwiększenia kontrastu oraz zastosowaniu tłoczonych dotykowych identyfikatorów replikujących standardowy układ klawiatury, osoba niewidoma bądź niedowidząca jest w stanie swobodnie zlokalizować odpowiednie numery na ekranie terminala oraz wprowadzić poprawnie i bezpiecznie kod PIN.
Jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw w Europie i pierwsze w Polsce, rozwiązanie VALINA właśnie wprowadza w swojej sieci automatów biletowych dla transportu miejskiego i kolejowego spółka OTIEuropa ASEC – wiodący operator systemów biletowych w Polsce.
Źródło: Worldline oraz SIX Payment Services
