W II kwartale 2018 r. zysk netto Grupy Alior Banku wyniósł 196 mln zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w stosunku do I kwartału tego roku i aż o 96 proc. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku. To wynik powyżej oczekiwań analityków.
– II kwartał i całe pierwsze półrocze 2018 r. udowodniły, że konsekwentnie budujemy wartość Banku dla akcjonariuszy, poprawiając sukcesywnie nasze wyniki – powiedziała Katarzyna Sułkowska, prezes zarządu Alior Banku. – Cieszy nas, że w drugim kwartale spełniliśmy rosnące oczekiwania rynku, co stało się możliwe głównie dzięki bardzo dobremu wynikowi odsetkowemu i poprawiającej się jakości portfela kredytowego – dodała.
Całkowite przychody Alior Banku z działalności operacyjnej w II kwartale 2018 r. wyniosły 1025 mln zł wobec 969 mln zł kwartał wcześniej oraz 937 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. W efekcie rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek wynik odsetkowy zwiększył się w ujęciu kwartał do kwartału o ponad 3 proc. do 763 mln zł.
Wzrost wolumenu kredytów brutto w całej pierwszej połowie 2018 r. wyniósł 3,0 mld zł. Na cały 2018 r. Bank przewiduje wzrost na poziomie 5,5-6,5 mld zł. Wysoką dynamikę Alior Bank odnotował zwłaszcza w segmencie leasingu, gdzie względem I kwartału 2018 r. zwiększył wolumen kredytowy o 29 proc. O prawie 5 proc., do 5,7 mld zł, wzrósł natomiast wolumen kredytowy w segmencie mikrofirm.
– Szczególną uwagę należy zwrócić na widoczne efekty naszej strategii depozytowej. Klienci indywidualni coraz chętniej powierzają nam swoje środki. Znajduje to odzwierciedlenie w bezpiecznej sytuacji płynnościowej i we wzroście udziału depozytów bieżących w segmencie detalicznym – powiedział Filip Gorczyca, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za Pion Finansów.
Na koniec II kwartału 2018 r. saldo depozytów pozyskanych od klientów wyniosło 59,6 mld zł, o blisko 2 mld zł więcej niż na koniec 2017 r. Mierzący płynność wskaźnik LCR pozostał na bezpiecznym poziomie 127 proc.
Z kwartału na kwartał poprawia się efektywność kosztowa Alior Banku. W całym I półroczu br. współczynnik kosztów do dochodów (C/I) ukształtował się na poziomie 44,4 proc. wobec 55,9 proc. w I półroczu 2017 r., co konsekwentnie zbliża Bank do osiągnięcia celu strategicznego na poziomie 39 proc.
W II kwartale br. Bank wypracował zwrot z kapitału własnego (ROE) na poziomie 12,6 proc. wobec 11,1 proc. kwartał wcześniej. Marża odsetkowa netto (NIM) wzrosła do 4,6 proc. Z kolei koszty ryzyka spadły do poziomu 1,7 proc., przede wszystkim dzięki istotnej poprawie jakości portfela w segmencie pożyczek gotówkowych.
Alior Bank konsekwentnie poprawia swoją pozycję kapitałową. Na koniec II kwartału br. wskaźniki TCR oraz Tier 1 wyniosły odpowiednio 15,43 proc. i 12,20 proc.
Alior Bank kontynuuje realizację strategii „Cyfrowego buntownika”, zakładającej:
- konsekwentny rozwój działalności w obszarach klienta indywidualnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw,
- osiągnięcie pozycji lidera w zakresie rentowności i efektywności kosztowej,
- wykorzystywanie najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań
w sferze bankowości.
W II kwartale 2018 r. Bank zainwestował w nowe rozwiązania technologiczne i rozwinął swoją ofertę produktową. Wdrożył m.in. infrastrukturę produktową do obsługi mechanizmu podzielonej płatności (split payment) oraz jako jeden z pierwszych banków w Polsce udostępnił usługę cyfrową Apple Pay dla przedsiębiorców. Do ofert dla biznesu wprowadzono rachunek firmowy 4×4 oraz usługi faktoringu i windykacji dla klientów na platformie Zafirmowani.pl, rozwijanej we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Alior Bank konsekwentnie wykorzystuje też DRONN w procesie automatycznej akwizycji klientów biznesowych.
W segmencie klientów indywidualnych Bank wprowadził Konto Mocno Oszczędnościowe, dzięki któremu zebrał już więcej niż 2 mld zł środków i pozyskał ponad 43 tysiące klientów. Uruchomione zostały też usługi dedykowane obywatelom Ukrainy, z których korzysta już ponad 13 tys. klientów z tego kraju.
W Alior Banku z sukcesem wprowadzona została robotyzacja procesów w obszarach back office, ryzyka oraz sprzedaży. Od II kwartału br. roboty wspierają m.in. monitoring klientów kluczowych oraz podwyższonego ryzyka, procesy zamykania ROR, wysyłkę ponagleń w ramach zajęć egzekucyjnych, a w zakresie sprzedaży pożyczki gotówkowej – część operacyjną komunikacji e-mailowej z klientami.
Źródło: Alior Bank