Wykres 1. Liczba transakcji w pierwszych kwartałach (rok do roku).
Wartość transakcji przeprowadzonych przez eService SA za pomocą kart płatniczych w pierwszym kwartale br. wyniosła 1.590.000.000 zł (1 mld 590 mln zł). Spółka zakłada, że wartość transakcji wykonanych za pomocą kart płatniczych na koniec 2005 r. wyniesie 6.500.000.000 zł (6,5 mld zł).
Wykres 2. Wartość transakcji w pierwszych kwartałach (rok do roku)
Liczba elektronicznych terminali POS eService SA wzrosła po pierwszym kwartale do 24 500. Spółka zakłada, że na koniec 2005 r. działać będzie 27 300 elektronicznych terminali POS.
Wykres 3. Liczba terminali eService SA w pierwszych kwartałach (rok do roku)
Prognozy na 2005 rok
Wykres 4. Liczba transakcji przeprowadzonych przez eService w kolejnych latach
Wykres 5. Wartość transakcji przeprowadzonych przez eService w kolejnych latach
Wykres 6. Liczba terminali eService SA w kolejnych latach
– Jesteśmy zadowoleni z dynamiki rozwoju eService SA, ponieważ spółka, choć młoda i pracująca na trudnym dziś rynku, to po pierwszych czterech miesiącach 2005 roku osiągnęła ponad milion złotych zysku netto – powiedział Marek Paradowski, prezes zarządu eService SA.
eService SA
Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService SA istnieje od 1999 r. Jest w 100 procentach spółką PKO Banku Polskiego. Zajmuje się m.in. procesem autoryzacji kart płatniczych – VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, Diners Club, American Express oraz rozliczaniem transakcji dokonywanych tymi kartami. Jest wiceliderem rynku płatności kartowych w Polsce, mając ok. 25 proc. udział w rynku pod względem ilości zainstalowanych elektronicznych terminali POS.
Oferta eService SA
Oprócz procesu akceptacji kart płatniczych – podstawowej usługi, eService SA oferuje w swoich terminalach:
– doładowanie kont telefonów komórkowych „na kartę” operatorów GSM: Polkomtel SA (Simplus, Sami Swoi), Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (Era Tak Tak, Heyah), PTK Centertel Sp. z o.o. (Idea POP).
– wypłatę gotówki (tylko w instytucjach finansowych)
eService SA bacznie obserwuje rynek płatności za rachunki (prąd, gaz, telefon) w terminalach POS i przygotowuje własną strategię obsługi tego rynku.
Rock Award i Medal Europejski
Dynamiczny rozwój zapewniają spółce nowoczesne technologie i systemy teleinformatyczne oraz pakiet produktów dodatkowych, stanowiących o konkurencyjności oferty na rynku akceptacji kart. eService SA uznawane jest za lidera technologicznego i lidera rozwoju rynku autoryzacyjnego. Już dwukrotnie, za rok 2003 i 2004 MasterCard Europe przyznał Spółce złotą Nagrodę Rock Award za największe osiągnięcia w zakresie rozwoju sieci akceptacji kart płatniczych. W 2004 r. liczba elektronicznych terminali POS uruchomionych w nowych punktach handlowo-usługowych lub w punktach, w których dotychczas nie było terminala POS stanowi ok. 30 procent wszystkich uruchomionych terminali.
18 kwietnia 2005 r. usługa „Autoryzacja transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych” odznaczona została Medalem Europejskim – prestiżową nagrodą przyznawaną przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej i Business Centre Club usługom i wyrobom na najwyższym europejskim poziomie.
eService SA zatrudnia 100 pracowników Centrali i 150 przedstawicieli handlowych w całej Polsce.
Rozmieszczenie terminali w placówkach handlowo-usługowych eService SA w poszczególnych województwach:
Najwięcej terminali eService SA, obsługujących transakcje wykonywane za pomocą kart płatniczych w punktach handlowo-usługowych znajduje się w wielkich aglomeracjach, szczególnie w stolicy. Dynamiczny wzrost liczby użytkowanych kart wymusza rozwój sieci ich akceptacji. W dużych miastach sieć ta jest bardzo rozbudowana, a karty akceptują coraz częściej nawet osiedlowe sklepy spożywcze. W mniejszych miejscowościach jest gorzej, ale i tu rośnie liczba punktów akceptujących karty, zwłaszcza stacji paliw, restauracji, aptek, hoteli i większych sklepów, którym kalkuluje się koszt utrzymania terminalu POS.
eService SA o sytuacji na rynku autoryzacji kart płatniczych:
Fakt, że większość terminali służących akceptacji kart płatniczych jest umiejscowiona w dużych miastach komentujemy następująco:
• przede wszystkim, wydawnictwo kart w dużych ośrodkach miejskich jest bardziej intensywne, klienci banków zmierzają do średniej europejskiej, gdzie każdy użytkownik dysponuje minimum 2-3 kartami płatniczymi różnych systemów płatniczych (Visa, MasterCard, DinersClub, AmEx i inne)
• nie bez znaczenia jest także poziom zarobków oraz możliwości kredytowe posiadaczy kart. W dużych ośrodkach miejskich ten poziom jest wyższy, przez co karty płatnicze cieszą się większym powodzeniem wśród użytkowników. Z naszych obserwacji wynika, że w dalszym ciągu popularnym sposobem użytkowania karty płatniczej jest jednorazowa w skali miesięcznej wypłata w bankomacie lub w agencji PKO BP całości poborów przelanych na konto przez pracodawcę.
• koszt dzierżawy terminala oraz prowizji od wartości transakcji jest istotnym wydatkiem dla właścicieli punktów handlowych o niewielkich obrotach w mniejszych miastach i nie jest on równoważony w postaci zwiększonej ilości i wartości transakcji.
Pod koniec 2004 r. MasterCard przeprowadził badania wśród przedsiębiorców prowadzących punkty handlowe w małych i średnich miastach, sondując ich zapatrywania na możliwość akceptacji kart. Badano grupę potencjalnych akceptantów, która nigdy nie akceptowała kart płatniczych w swoich sklepach oraz badano opinie akceptantów, którzy są użytkownikami terminali na temat współpracy z centrami autoryzacyjnymi.
Wyniki badań:
Dlaczego trzeba mieć terminal?
Akceptanci powiedzieli:
• To trzeba mieć, takie są wymagania rynku
• Chęć podwyższenia standardu obsługi klienta
• Klienci wymagają obsługi kartowej
• Bez akceptacji kart nie jest się konkurencyjnym
• Klienci mają dostęp do swojego wynagrodzenia poprzez kartę
• Dodaje prestiżu punktowi handlowemu
• Chęć ograniczenia obrotu gotówki w sklepie
Powody braku instalacji terminala POS:
Potencjalni Akceptanci powiedzieli:
• Wyższe koszty płatności kartą niż gotówką
• Nikt się nie skontaktował ze mną w tej sprawie
• Większe wymogi administracyjne przy płaceniu kartą
• Znaczna część przychodów jest wydawana na opłaty terminalowe
• Konieczność szkolenia kasjerów na własną rękę
• Dłuższa obsługa klienta – równocześnie obsługa mniejszej ilość klientów.
• System akceptacji kart nie działa poprawnie
• Mniejsze bezpieczeństwo
Akceptanci pytani o korzyści dla klientów z używania kart płatniczych wymieniali:
• Wygoda – nie ma konieczności noszenia gotówki – 88%
• Ilość gotówki w portfelu nie jest ograniczeniem – 61%
• Większe bezpieczeństwo obrotu kartowego – 46%
Akceptanci wskazywali korzyści dla punktu handlowego z akceptowania kart płatniczych
• Więcej klientów robi zakupy, gdy można płacić kartą
• Klienci robią większe zakupy
• Większe bezpieczeństwo
• Większa kontrola nad pracownikami
Akceptanci wskazywali niedogodności dla sklepu związane z akceptowaniem kart płatniczych
• Większy koszt płatności kartami niż gotówką
• Wymagania administracyjne są większe
• Konieczność szkolenia kasjerów na własną rękę
• Ze względu na dłuższą obsługę klienta możemy obsłużyć mniejszą ich ilość