Poznaliśmy marki i firmy nagrodzone w 5. edycji PremiumBrand, jedynym w Polsce projekcie certyfikującym reputację marek i firm. Tytuły Marki Wysokiej Reputacji zdobyło w sumie 21 marek (B2C) i 6 firm (B2B). Spośród zgłoszonych marek w pierwszej dziesiątce znalazły się:
- Danone,
- Winiary,
- Cisowianka,
- Pudliszki,
- Olej Kujawski,
- Śnieżka,
- Orange,
- PKO Bank Polski,
- Dulux,
- Castorama.
W sektorze B2B szczególnie wysoką reputacją cieszy się PGE Polska Grupa Energetyczna SA.
Jak pokazuje badanie, najwyższą reputacją wśród młodych Polaków (15-24 lat) cieszy się marka Danone, zaś wśród osób starszych (60 -75 lat) – marka Winiary. Osoby z wykształceniem wyższym i zawodowym najwyższą reputację wśród badanych przypisują marce Winiary, osoby z wykształceniem podstawowym i średnim – marce Danone. Osoby samotne (1 osoba w gospodarstwie) jako Markę Wysokiej Reputacji najchętniej wskazywały markę Pudliszki, a 4- i 5-osobowe rodziny – markę Danone.
PremiumBrand jest jedynym na polskim rynku projektem, który w szeroki sposób bada reputację marek wśród konsumentów i firm w otoczeniu biznesowym. Projekt prowadzony jest od 2006 roku.
Wybór reputacji jako problemu badawczego wiąże się ze wzrostem wagi tego pojęcia w biznesie. Znaczenie reputacji rośnie wraz ze świadomością konsumenta, któremu nie wystarczają proste przekazy reklamowe, który oczekuje od marki głębszych wartości, takich jak etyka działań, szacunek do tradycji i wrażliwość ekologiczna. Reputacja w takim otoczeniu rynkowym staje się strategicznym elementem przewagi konkurencyjnej. Reputacja jako złożone socjologicznie zjawisko, w badaniu PremiumBrand oceniana jest na podstawie specjalnej metodologii, na 4 wymiarach: referencji, atmosfery medialnej, firmy jako pracodawcy, społecznego zaangażowania, a dla firm dodatkowo na wymiarze „firma jako partner biznesowy”. Badania prowadzone są metodą CATI dla marek na próbie ogólnopolskiej, reprezentatywnej dla populacji dorosłych Polaków ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region i wielkość miejscowości zamieszkania. Wielkość próby wyniosła N=502. Dla firm badanie realizowano na grupie managerów największych polskich przedsiębiorstw, a konstrukcja próby uwzględniała branżę działalności firmy, liczbę zatrudnionych oraz jej lokalizację. Wielkość próby wyniosła N=102.
Organizatorem PremiumBrand jest agencja MMT Management. Za realizację badania odpowiada instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC, lider rynku badań marketingowych. Autorem metodologii jest profesor psychologii i ekspert w dziedzinie zachowań konsumentów – prof. dr hab. Dominika Maison.
Partnerami V edycji konkursu są: Forbes, Onet.pl, Mediarun.pl, PRESS SERVICE Monitoring Mediów oraz SARE.
Wszystkie marki nagrodzone tytułem Marka Wysokiej Reputacji w V edycji:
Aviva
Castorama
Cisowianka Woda Mineralna
Danone
Dulux
Dziennik „METRO”
Neostrada
Netia
Oknoplast-Kraków
Olej Kujawski
Orange
PKO Bank Polski
Plus
Poczta Polska
Pudliszki
Raiffeisen Bank Polska S.A
RTV EURO AGD
Śnieżka
Telefonia DIALOG S.A.
Telekomunikacja Polska
Winiary
Firmy Wysokiej Reputacji 2010
Europejski Fundusz Leasingowy S.A.
Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ- SYSTEM S.A.
PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Pioneer Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Spółka Akcyjna
POLKOMTEL S.A.
Tchibo Warszawa Sp. z o. o.
NAJLEPSI W POSZCZEGÓLNYCH WYMIARACH REPUTACJI
Marki: Best 5 na wymiarach:
Referencje
-
Winiary
-
Pudliszki
-
Danone
-
Cisowianka Woda Mineralna
-
Castorama
Atmosfera medialna
-
Pudliszki ex aequo Olej Kujawski
-
Dulux
-
Cisowianka Woda Mineralna
-
Winiary
-
Śnieżka
Zaangażowanie społeczne
-
Danone
-
Cisowianka Woda Mineralna
-
Orange ex aequo. PKO Bank Polski
-
Plus
-
Telekomunikacja Polska
Marka jako pracodawca:
-
Winiary
-
Cisowianka Woda Mineralna
-
PKO Bank Polski
-
Olej Kujawski
-
Danone
Firmy: Najlepsze firmy na poszczególnych wymiarach:
Referencje – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Zaangażowanie społeczne – Polkomtel S.A.
Atmosfera medialna – Tchibo Warszawa Sp. z o. o.
Firma jako pracodawca – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Firma jako partner biznesowy – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Źródło: MMT Management Sp. z o.o.