PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRZaopatrzenie bije rekordy w tworzeniu wartości

Zaopatrzenie bije rekordy w tworzeniu wartości

Marketing i PR 18.03.2005 (13:08)

1. Oczekiwania kierownictwa

Szefowie firm na całym świecie potwierdzają nową rolę zaopatrzenia. Silny nacisk kładziony na redukcję kosztów, którą w przeszłości uważali za misję zaopatrzenia obecnie jest uzupełniany w szybkim tempie przez cele dotyczące tworzenia wartości. Udział spółek stawiających sobie za cel tworzenie wartości poprzez zaopatrzenie zwiększył się z 28%

w 1999 r. do 66% w dniu dzisiejszym – według najnowszego studium światowej firmy doradztwa strategicznego A.T. Kearney zatytułowanego „Assessment of Excellence In Procurement”. Opracowanie dotyczące praktyk zaopatrzenia stosowanych w 270 międzynarodowych firmach, będące piątym tego rodzaju badaniem od 1992 r., wykazało, że dyrektorzy generalni postrzegają kreowanie wartości z rynku dostaw jako największe wyzwanie w zakresie zaopatrzenia stojące przed ich firmami. Zaopatrzenie wciąż pozbywa się jeszcze swej reputacji funkcji zaplecza biurowego – 50% firm posługuje się obecnie swą wiedzą fachową w dziedzinie zaopatrzenia do kształtowania i realizacji celów przedsiębiorstwa. Zaopatrzenie uzyskało dostęp do sal posiedzeń zarządów i w dwóch trzecich firm przynajmniej jeden przedstawiciel kierownictwa zajmujący się zaopatrzeniem wchodzi w skład zarządu (wzrost z 40% w 1999 r).

2. Tworzenie wartości

Przy rosnącej presji kosztowej na rynku dostaw, rozwój nowoczesnych technik zakupowych (np. pozwalających na osiągnięcie przejrzystości w zakresie struktury kosztów dostawcy) oraz prawdziwie globalne badanie rynków dostaw (obejmujące dostawców z mniej tradycyjnych rynków i krajów odznaczających się niskimi kosztami) wykreowało nastawienie na przejmowanie wartości z bazy dostawczej.

Spółki odznaczające się skuteczną organizacją zakupową, które tworzyły coraz większą presję cenową na swoich dostawców, obecnie dochodzą do granic możliwości dalszej redukcji kosztów. Dlatego podstawowe techniki ograniczania kosztów muszą zostać uzupełnione bardziej nowoczesnymi koncepcjami. Takie nowoczesne techniki zarządzania kosztami są bardziej skomplikowane i dlatego, aby były skuteczne, wymagają większej współpracy wewnętrznej i zewnętrznej. W obszarze tym mamy do czynienia

z przepaścią pomiędzy spółkami wiodącymi w zakresie zaopatrzenia a „naśladowcami”. O ile liderzy stosują pakiet nowych technik w celu zrekonstruowania całkowitych kosztów posiadania i stworzenia przewagi, o tyle naśladowcy wciąż borykają się

z podstawami. Racjonalizacja specyfikacji stanowiąca sformalizowany proces mający na celu zachęcanie do korzystania ze wspólnych norm i przez to zmniejszający zróżnicowanie nabywanych materiałów znajduje systematyczne zastosowanie u 83% liderów i tylko 36% naśladowców (35% uczestników badania z Europy Wschodniej). Redukcję kosztów wynikającą ze współpracy, wspólne wysiłki podejmowane z dostawcami w celu poprawy pozycji kosztowej, obejmujące podział ryzyka i oszczędności stosuje 78% liderów i 31% ich naśladowców (podobnie jedna trzecia firm z Europy Wschodniej). Zaawansowane koncepcje obejmujące ścisłą współpracę między firmami i współpracę funkcjonalną, takie jak projektowanie pod koszty, analiza mająca na celu osiągnięcie zoptymalizowanych specyfikacji i jakości, jeszcze nie są powszechnie stosowane (25% wszystkich uczestników opracowania i jedynie 11% w Europie Wschodniej).

Aby uzyskać jak najlepszy rezultat z podejmowanych wysiłków w zakresie zaopatrzenia przedsiębiorstwa muszą systematycznie stosować podejście zarządzania zgodnością (ang. compliance management) mające na celu zapewnienie pełnej realizacji korzyści. Ponad 60% firm posiada systemy informatyczne umożliwiające śledzenie i raportowanie osiąganych korzyści. Spółki te są również w stanie porównać korzyści faktycznie osiągnięte z korzyściami planowanymi i zrozumieć rozbieżność. Prawie 70% spółek jest w stanie wykazać wpływ zaopatrzenia na wynik finansowy. Zarządzanie zgodnością jest coraz powszechniej wprowadzane i ponad 70% spółek prowadzi monitoring w zakresie zgodności i wprowadza korekty. Jednak proces zamkniętej pętli zarządzania wydatkami (ang. closed loop spend management process), który pozwala zidentyfikować, ocenić i kontrolować wszystkie kroki procesu zakupowego dodające wartość, jak i miejsca „wycieków wartości”, został wprowadzony w zaledwie 53% przebadanych spółek (44% w Europie Wschodniej). Luka ta wskazuje na ogromny potencjał w zakresie wprowadzania tego procesu w celu ostatecznego zapewnienia przejrzystości i maksymalizacji zgodności.

3. Wnioski

Uczestniczenie w globalnej rywalizacji w dziedzinie kosztów jest koniecznością dla wszystkich organizacji zakupowych – koniecznością, którą opanowują one z coraz lepszym skutkiem. Długofalowe tworzenie wartości jest wyzwaniem zarówno dla dostawców, jak i organizacji zaopatrzeniowych. Zaopatrzenie potrzebuje odpowiednich uprawnień i umiejscowienia w ramach organizacji, ponieważ nie może skutecznie tworzyć wartości

w tradycyjnym otoczeniu skonstruowanym funkcjonalnie z „granicami” pomiędzy nim samym, badaniami i rozwojem oraz marketingiem i sprzedażą. Z drugiej strony, dostawcy również powinni się przygotować, ponieważ muszą konkurować na światowych rynkach także nowymi środkami, np. możliwościami innowacyjnymi.

2005-03-18
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Zaufani pracownicy kradną najczęściej. Jaka polisa chroni przed wewnętrznymi fraudami?
12.12.2025 (05:43) – informacja prasowa

Zaufani pracownicy kradną najczęściej. Jaka polisa chroni przed wewnętrznymi fraudami?

Sprzeniewierzenie aktywów to najczęstszy rodzaj oszustwa korporacyjnego – stanowi ponad 50 proc. wszystkich …

a 0 PKO Leasing nawiązał strategiczne partnerstwo z ESCOlight
12.12.2025 (05:41) – informacja prasowa

PKO Leasing nawiązał strategiczne partnerstwo z ESCOlight

PKO Leasing wzmacnia segment usług związanych z finansowaniem transformacji energetycznej klientów, nawiązując …

a 0 Przyszłość ubezpieczeń grupowych: wyższe sumy ubezpieczenia, umowy dodatkowe i refundacja kosztów leczenia
12.12.2025 (05:38) – informacja prasowa

Przyszłość ubezpieczeń grupowych: wyższe sumy ubezpieczenia, umowy dodatkowe i refundacja kosztów leczenia

Liczba ubezpieczonych na życie wzrosła o 21%, a z polis zdrowotnych korzysta kilkanaście procent więcej. Za realną …

a 0 Revolut Money Report: streaming, jedzenie, fitness, chmura, Polacy pokochali subskrypcje, z Netflix i Spotify na czele
12.12.2025 (05:37) – informacja prasowa

Revolut Money Report: streaming, jedzenie, fitness, chmura, Polacy pokochali subskrypcje, z Netflix i Spotify na czele

Revolut przeanalizował z jakich subskrypcji korzystają jego klienci. Analiza objęła też wyniki zewnętrznego badania …

a 0 CUK Ubezpieczenia wdrożyło nowy model finansowania - CUK Flex Pay
12.12.2025 (05:34) – informacja prasowa

CUK Ubezpieczenia wdrożyło nowy model finansowania - CUK Flex Pay

Multiagencja CUK Ubezpieczenia dzięki współpracy z LM PAY S.A., wdrożyła nowy model finansowania: CUK Flex Pay, …

a 0 PKO BP: Emisja obligacji korporacyjnych dla KGHM Polska Miedź o wartości 1,6 mld zł
12.12.2025 (05:32) – informacja prasowa

PKO BP: Emisja obligacji korporacyjnych dla KGHM Polska Miedź o wartości 1,6 mld zł

PKO Bank Polski jest współorganizatorem emisji obligacji korporacyjnych o wartości 1,6 mld zł dla KGHM Polska …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców