BLIK wprowadza nowe podejście do płatności zbliżeniowych. Dzięki współpracy z Mastercard płatności zbliżeniowe BLIK dostępne będą w terminalach na całym świecie. Może to zwiększyć popularność płacenia telefonem w terminalach stacjonarnych, gdyż nie wymaga już podpinania na stałe karty do telefonu, otwiera więc możliwość przetestowania tego sposobu płacenia dla osób, które nigdy wcześniej tego nie robiły.
BLIK to jedno z najbardziej wyskalowanych rozwiązań płatniczych opierających się wyłącznie o aplikację mobilną banku. Po 6 latach na rynku dostępny jest dla ponad 16 milionów użytkowników aplikacji mobilnych banków w Polsce. Nawet połowa wszystkich transakcji realizowanych w aplikacji mobilnej banków w Polsce to płatności BLIK – według danych PRnews w 2020 roku było ich 760 mln, tymczasem BLIK – dostępny wyłącznie w aplikacji mobilnej banków – odnotował w 2020 r. 424 mln transakcji. Od momentu uruchomienia systemu zrealizowano nim już ponad 1 miliard transakcji.
BLIK w Polsce stał się synonimem płatności mobilnych szczególnie w ecommerce. Polski Standard Płatności szacuje, że BLIK ma już blisko 70 proc. udział w płatnościach ecommerce realizowanych przez klientów polskich banków i zaczyna być coraz mocniej wykorzystywany w międzynarodowym ecommerce.
Już niebawem rozpocznie się nowa era. Jeszcze w te wakacje pierwsze banki udostępnią płatności zbliżeniowe BLIK. Możliwe jest to dzięki partnerstwu z Mastercard zawartemu pod koniec 2018 roku. Płatności realizowane będą telefonem w oparciu o rachunek bieżący klienta i dostępne będą na całym świecie w terminalach z logo Mastercard. Płatności zbliżeniowe BLIK opracowano w oparciu o technologię tokenizacji – Mastercard Digital Enablement Services (MDES). Użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych otrzymują najwygodniejsze doświadczenie płatności zbliżeniowych dostępne globalnie.
– Płatności zbliżeniowe telefonem w terminalach naziemnych to najwygodniejsza, najbezpieczniejsza i coraz powszechniejsza na świecie metoda płacenia. Chcieliśmy stworzyć najlepsze możliwe rozwiązanie i stało się to możliwe dzięki połączeniu technologii BLIKA z rozwiązaniami stworzonymi przez Mastercard – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK. – Aby płacić telefonem w terminalu naziemnym nie trzeba posiadać już żadnego innego fizycznego instrumentu płatniczego. To rozwiązanie jeszcze bardziej upowszechni płatności mobilne wśród osób, które nigdy wcześniej tego nie robiły – dodaje.
Contatless w wykonaniu BLIKA nie ustępuje gigantom technologiczny takim jak Apple czy Google, pod kątem bezpieczeństwa czy wygody użytkownika w kanale stacjonarnych. Jedyne co musi zrobić klient to odblokować urządzenie i zbliżyć do terminala płatniczego. Płatności dostępne będą na urządzeniach z funkcją NFC działających w systemie Android. Z możliwości płacenia BLIKIEM zbliżeniowo skorzystać może każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku, który udostępnia usługę.
– Współpraca BLIKA i Mastercard to partnerstwo unikalne w skali świata. Dzięki technologii oraz połączeniu różnych, funkcjonujących dotąd oddzielnie schematów płatniczych, klienci otrzymują rozwiązanie, które nie wymaga digitalizacji istniejących fizycznie instrumentów płatniczych, a jedynie urządzenia z funkcją NFC z zainstalowaną aplikacji mobilną banku udostępniającego zbliżeniowego BLIKA – mówi Zbigniew Jagiełło, członek rady nadzorczej Polskiego Standardu Płatności, były prezes PKO Banku Polskiego i pomysłodawca stworzenia BLIKA – Zastosowanie tokenizacji w połączeniu z płatnościami mobilnymi opartymi wyłącznie o rachunek bieżący użytkownika to przełom w płatnościach zbliżeniowych – dodaje.
Wymogiem wywołania płatności, ze względów bezpieczeństwa, jest posiadanie aktywnej blokady urządzenia – czyli zabezpieczenie telefonu kodem, odciskiem płaca lub biometrią twarzy. Aby zapłacić wystarczy po odblokowaniu zbliżyć telefon do terminala płatniczego (w telefonie musi być włączona funkcja NFC). Telefon nie musi nawet znajdować się w zasięgu sieci komórkowej, nie musi mieć w czasie płatności połączenia z interentem. Usługa, po jej aktywowaniu, jest dostępna wyłącznie dzięki posiadaniu aplikacji mobilnej banku na smartfonie.
Co ciekawe, użytkownicy smartfonów, którzy do tej pory korzystali z płatności zbliżeniowych z wykorzystaniem kart podpiętych do G-Pay, nie będą musieli rezygnować z tej metody. Po aktywacji BLIKA zbliżeniowego będą sami – w ustawieniach telefonu – ustawiać, z jakiej metody płatności chcą korzystać. Aby płacić BLIKIEM powinni ustawić aplikację mobilną banku jako domyślną metodę płatności. Muszą oczywiście pamiętać o włączeniu modułu NFC w telefonie.
Klienci pierwszych banków zapłacą zbliżeniowo BLIKIEM jeszcze w te wakacje.
Źródło: PSP