Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, niemal co trzeci Polak deklaruje, że w minionym roku robił zakupy stacjonarnie równie często co online. Dla ponad połowy uczestników badania z nowoczesnych rozwiązań zakupowych najbardziej przydatne są punkty odbioru zamówień znajdujące się blisko domu, a dla ponad 40 proc. szybkie dostawy.

Z raportu Santander Consumer Banku wynika, że w ciągu ostatniego roku większy odsetek Polaków częściej robił zakupy stacjonarne. Wskazało tak 41 proc. ankietowanych. Jednocześnie, zakupy online wybierał co czwarty (27 proc.), a 30 proc. deklaruje, że korzystało z obu form po równo. Co ciekawe, preferencje zakupowe Polaków różniły się m.in. w zależności od miejsca zamieszkania, wieku i dochodów. W grupie mieszkańców małych miasteczek aż 44 proc. badanych wskazuje, że częściej kupuje stacjonarnie. Niewielkie różnice widać także po-między kobietami, a mężczyznami. Kobiety są nieco bardziej przychylne zakupom online, z kolei mężczyźni częściej skłaniają się ku zakupom stacjonarnym.
Współcześni konsumenci mają wysokie oczekiwania względem doświadczeń zakupowych. Postęp technologiczny w sektorze handlowym sprawił, że szybkie dostawy, intuicyjny proces zakupowy czy personalizacja są na porządku dziennym. Tę zależność odzwierciedla także raport „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków ”. Jak się okazuje, najistotniejsze dla Polaków w kontekście zakupów są punkty odbioru umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu (54 proc.), oraz szybkie dostawy (42 proc.).
– Polacy cenią rozwiązania zakupowe, które łączą wygodę, szybkość i nowoczesność. Szczególnie popularne są punkty odbioru zamówień, zwłaszcza dla Polaków w wieku 40-49 lat – 62 proc. wskazań oraz 30-39 lat i 50-59 lat – po 57 proc. wskazań. Istotne podczas procesu zakupowego są także szybkie dostawy, które umożliwiają dopasowanie zakupów do dynamicznego stylu życia. Ten aspekt szczególnie podkreślają młodsi konsumenci. Wskazało na nie 52 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat. Ciekawym trendem jest również rosnąca świadomość ekologiczna klientów oraz znaczenie programów lojalnościowych, które stają się nieodłącznym elementem współczesnego rynku – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.
Inne rozwiązania choć mniej popularne niż punkty odbioru czy ekspresowe dostawy także mają swoje grono zwolenników wśród konsumentów. Zakupy bez kas (np. Żabka 24/7), na które wskazało 26 proc. respondentów oraz ekologiczne rozwiązania (17 proc.), takie jak recykling czy minimalizacja odpadów, zyskują na znaczeniu. Natomiast technologie takie jak showroomy – oglądanie produktów na żywo i zakup online (9 proc), rzeczywistość rozszerzona (AR) (7 proc.) czy personalizacja dzięki AI (6 proc.) na ten moment mają dla konsumentów marginalne znaczenie. Najmniejszą popularnością cieszą się jednak wirtualni asystenci zakupowi AI, na których wskazało zaledwie 3 proc. respondentów.
Niemal połowa (44 proc.) Polaków podkreśla, jak istotne w procesie zakupowym są dla nich programy lojalnościowe i subskrypcje. Ten aspekt jest szczególnie istotny dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób, których miesięczny dochód wynosi pomiędzy 4000 a 4999 zł (55 proc.). Programy lojalnościowe i subskrypcje oferują rabaty i promocje, które pozwalają zaoszczędzić, dlatego tak przyciągają konsumentów. To pokazuje, że kwestie finansowe pozostają dla Polaków jednym z najistotniejszych czynników podczas zakupów.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank