Konkurs „Rusz się Człowieku!” służy propagowaniu zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży szkolnej, a także ich rodziców i nauczycieli. Patronem przedsięwzięcia jest Akademicki Związek Sportowy. Zwycięskie szkoły otrzymają nagrody pieniężne na zakup sprzętu sportowego lub multimedialnego. Na zdobywcę I miejsca czeka 100 tys. złotych. Laureat II otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys., a III – 25 tys. złotych. Organizator przewidział również nagrody dodatkowe w postaci cyfrowych kamer i aparatów fotograficznych dla uczniów z zespołów redakcyjnych oraz nauczycieli opiekujących się rozgrywkami.
Zaproszenia do udziału w konkursie otrzyma kilkadziesiąt tysięcy szkół w całej Polsce. Aby wziąć udział w konkursie należy do 26 stycznia 2007 r. wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy, a następnie pomiędzy 1 marca a 6 kwietnia 2007 r. zorganizować szkolne rozgrywki piłkarskie i przygotować relację z ich przebiegu. Relacje dziennikarskie, które należy przesłać do 4 maja 2007 r., będą ocenianie przez profesjonalne jury. Ogłoszenie wyników nastąpi przed wakacjami.
W konkursie „Rusz się Człowieku!” pole do popisu będą mieli nie tylko przyszli piłkarze reprezentacji Polski, ale także początkujący – młodzi, zdolni i ambitni dziennikarze, bowiem regulamin konkursu w żaden sposób nie ogranicza formy relacji z rozgrywek. Może to być sprawozdanie prasowe, fotoreportaż, film video. Techniki dziennikarskie zależą od pomysłowości i inwencji młodych dziennikarzy. Relacja będzie jedynym kryterium oceny poziomu turnieju, a jednocześnie przesłanką do przyznania nagrody.
Każda szkoła, która zakwalifikuje się do konkursu otrzyma specjalny pakiet startowy, w którym znajdzie się wyposażenie niezbędne do zorganizowania rozgrywek. W jego skład wchodzi komplet koszulek dla zawodników, piłki, smycze, a także pamiątkowe dyplomy dla zwycięzców, plakaty informacyjne i wlepki. Uzupełnieniem takiej przesyłki będzie poradnik dotyczący zasad rozgrywek piłkarskich.
Źródłem wiedzy dla konkursowiczów jest serwis internetowy „Rusz się Człowieku!” dostępny na stronie www.aktywujsie.pl. Uczestnicy znajdą tam cenne wskazówki dotyczące organizacji szkolnych rozgrywek, a także „Siedem przykazań dziennikarzy sportowych”, czyli kompendium na temat tego, jak przygotować wzorową relację z zawodów. W serwisie publikowane będą także ciekawostki na temat piłki nożnej i aktualności dotyczące konkursu. Dla internautów przygotowano galerię zdjęć oraz blogi o tematyce sportowej. Na serwisowych czatach będzie można porozmawiać ze znanymi osobami ze świata sportu, telewizji czy też ekspertami z Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Program „Aktywuj się” to odpowiedź PZU Życie na problem zbyt małej aktywności fizycznej Polaków i związanego z tym rozwoju chorób cywilizacyjnych. Składa się z trzech części:
• Program Profilaktyka – rozstrzygnięty w lipcu konkurs polegał na przygotowaniu i zaplanowaniu programu profilaktyki zdrowotnej przez osoby, które mają pomysł na działania profilaktyczne w swoim regionie. Jego celem było kształtowanie aktywnych postaw wśród pacjentów i tworzenie indywidualnych strategii dbania o zdrowie wspólnie z lekarzem pierwszego kontaktu. Autorzy najciekawszych prac wzięli udział w międzynarodowej konferencji medycznej Health & Wellness w San Diego w USA;
• Firma w Formie – zakończone w październiku Ogólnopolskie Mistrzostwa Firm w Piłce Nożnej o Puchar Prezesa PZU Życie SA. Zwycięzcy dodatkowo wygrali wyjazd na jeden z meczów angielskiej Ligii Premiership. Wrażeniami z pobytu nad Tamizą podzielili się w reportażu pt. „Jak mecz, to tylko w Londynie”, który udostępniono na stronie www.aktywujsie.pl;
• Ale Akcja – to dwa konkursy adresowane do dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych: „Rusz Głową Człowieku!” i „Rusz się Człowieku!”. Do pierwszego, który ogłoszono na początku września zgłosiło się 759 szkół. Uczestnicy mają za zadanie przygotować i wydać kilka numerów gazetki szkolnej, poświęconej aktywnemu trybowi życia. 7 grudnia br. w internetowym serwisie konkursu „Rusz Głową Człowieku!” odbędzie się czat z Maciejem Kurzajewskim, znanym dziennikarzem sportowym. Więcej szczegółów na stronie: www.aktywujsie.pl
Podstawowym celem programu „Aktywuj się” jest propagowanie zdrowego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej oraz zachęcenie Polaków do większej aktywności fizycznej. Honorowy patronat nad programem objął Minister Zdrowia a partnerami są: Akademicki Związek Sportowy, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wirtualna Polska. Program „Aktywuj się” jest kontynuacją szeroko zakrojonych działań prewencyjnych, konsekwentnie realizowanych przez PZU Życie. Wśród działań tych znajduje się: wsparcie dla placówek medycznych na zakup sprzętu medycznego, działania na rzecz bezpieczeństwa w górach i nad wodą, wspieranie akcji i programów profilaktycznych oraz konferencji naukowych. W ciągu ostatnich 5 lat firma przeznaczyła na te cele ponad 100 milionów złotych.