Smartfon, dostęp do Internetu i dokument tożsamości to wszystko czego będą potrzebować przyszli klienci Banków Spółdzielczych z Grupy BPS, aby założyć rachunek lub wnioskować o kredyt gotówkowy. Wideoweryfikacja tożsamości klienta będzie realizowana z wykorzystaniem selfie. Rozwiązanie jest w finalnej fazie testów. W listopadzie eWnioski zostaną udostępnione na zrzeszeniowej stronie mojbank.pl.
eWnioski Grupy BPS to proces onlinowy, który bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach rynkowych. Dostawcy rozwiązań (DomData AG, Digital Gateways, Autenti, Identt) mają na swoim koncie wiele tego typu wdrożeń. Wraz z zespołem Banku BPS przygotowali jednak nowe rozwiązanie, dostosowane do wymogów zrzeszonych w Grupie BPS Banków Spółdzielczych. Jednym z większych wyzwań było choćby to, że każdy Bank Spółdzielczy jest osobnym podmiotem z odrębną ofertą produktową – dzięki eWnioskom może ją udostępniać klientom w ramach wspólnego rozwiązania systemowego.
Kluczowymi elementami wnioskowania online, obok samego wypełnienia formularzy przez Internet, jest wideoweryfikacja tożsamości klienta oraz podpis elektroniczny umożliwiający zawarcie umowy. Z perspektywy klienta jest to więc rozwiązanie w pełni zdalne i na żadnym etapie nie ma konieczności wizyty w oddziale (choć taka opcja jest cały czas dostępna np. dla przypadków niestandardowych).
Wnioski można składać zarówno na komputerach, jak też na tablecie czy smartfonie – rozwiązanie dostosowuje się do rozdzielczości wykorzystywanego ekranu. Niezależnie, gdzie rozpoczęte zostało składanie wniosku, wideoweryfikacja realizowana jest z wykorzystaniem smartfona (obecnie to one mają najlepsze i najwygodniejsze aparaty). Do wniosku można wrócić na dowolnym urządzeniu.
W ramach wideoweryfikacji klient wykonuje telefonem komórkowym zdjęcia swojego dowodu osobistego, a następnie system prosi go o wykonanie selfie, a właściwie krótkiego nagrania. W ten sposób sprawdza czy osoba, która rozpoczęła składanie wniosku o założenie konta lub kredyt gotówkowy, jest rzeczywista i czy jest właścicielem przedstawionego dowodu osobistego. Weryfikacja klienta obejmuje również sprawdzenie odpowiednich baz, jak baza dokumentów zastrzeżonych czy bankowy rejestr dłużników. System weryfikujący eWnioski o kredyt gotówkowy dodatkowo wylicza zdolność kredytową klienta na podstawie wprowadzonych danych dotyczących przychodów oraz kosztów utrzymania i zobowiązań finansowych. Jeśli przy danych parametrach kredytu klient nie posiada zdolności, wówczas system zaproponuje dłuższy okres spłaty lub niższą kwotę kredytu.
Podpisanie umowy odbywa się dwustopniowo: najpierw klient otrzymuje mail z dokumentami, aby mógł się z nimi zapoznać. Następnie – mail z linkiem do systemu służącego do złożenia podpisu elektronicznego pod umową. Klient w systemie potwierdza, że zapoznał się z dokumentami. Samo zaś podpisanie umowy odbywa się za pomocą kodu sms, który przychodzi na numer telefonu wskazany we wniosku. Nie potrzeba więc żadnych dodatkowych programów czy aplikacji weryfikujących podpis elektroniczny.
W listopadzie eWnioski będą dostępne na stronie Zrzeszenia BPS mojbank.pl. Wniosek o konto lub kredyt trafi do odpowiedniego, wybranego przez klienta, Banku Spółdzielczego. Dostęp do eWniosków bezpośrednio na swoich stronach internetowych będą mogły umieszczać również Banki Spółdzielcze.
Źródło: Bank BPS