PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościŻyciowe priorytety Polaków – czyli co cenimy najbardziej

Życiowe priorytety Polaków – czyli co cenimy najbardziej

Wiadomości 23.04.2013 (12:19)

Miłość, poczucie więzi i oparcia w innych oraz chęć finansowego zabezpieczenia najbliższych przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń to jedne z najważniejszych priorytetów w życiu Polaków. Jednak ponad połowa z mieszkańców naszego kraju nie posiada żadnych produktów ubezpieczeniowych, zapewniających dodatkowe środki w przypadku poważnego zachorowania lub śmierci jednego z członków rodziny – wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Skandia Życie TU S.A.

Miłość jest najważniejszą wartością w życiu dla zdecydowanej większości Polaków. Tak twierdzi 69 proc. uczestników badania przeprowadzonego przez Skandia Życie. Na kolejnych miejscach w hierarchii znalazły się poczucie bezpieczeństwa (64 proc.) oraz poczucie więzi i oparcia w innych (46 proc.). Najważniejsze dla Polaków wartości wiążą się z rodziną, którą 76 proc. z nas ceni jako najwyższą wartość samą w sobie, deklarując jednocześnie chęć zapewnienia bliskim właściwej ochrony i bezpieczeństwa.

Badanie wykazało, że Polacy rozumieją bezpieczeństwo rodziny głównie w kontekście finansowym – jako sytuację, w której sami, pomimo wypadku lub innego zdarzenia losowego nie będą stanowić obciążenia dla najbliższych – taką definicję wskazało 70 proc. respondentów.

Co ciekawe, najbardziej obawiamy się nie samej śmierci, lecz kalectwa lub przewlekłej choroby. Na pytanie, jakie zdarzenie mogłoby najbardziej obniżyć poczucie bezpieczeństwa, 91 proc. ankietowanych wskazuje właśnie trwałe kalectwo. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się własna nieuleczalna choroba (90 proc.), nieuleczalna choroba partnera oraz trwałe kalectwo partnera – odpowiednio 84 proc. i 83 proc. odpowiedzi. Śmierć własną lub partnera jako najpoważniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa finansowego rodziny wskazało 80 proc. badanych.

Pomimo deklarowanej chęci ochrony najbliższych, Polacy w ograniczonym zakresie korzystają z produktów ubezpieczeniowych na życie. Przeszło co drugi badany (53 proc.) nie posiada żadnej polisy umożliwiającej wypłatę świadczeń w wypadku zdarzeń losowych wpływających na nasze zdrowie lub życie. Najbardziej powszechną formę ochrony wśród ankietowanych stanowią grupowe ubezpieczenia na życie, oferowane w ramach świadczeń pracowniczych – posiadanie produktów ubezpieczeniowych tego typu deklaruje 47 proc. badanych. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się indywidualne polisy na życie – 30 proc. wskazań oraz polisy ubezpieczeniowe połączone z funduszem inwestycyjnym – 14 proc.

Z danych Skandia Życie wynika, że przyczyny niskiej aktywności Polaków w zakresie korzystania z indywidualnych produktów ubezpieczeniowych na życie są wielowymiarowe. Większość ankietowanych jako główny powód braku produktów tego typu wskazuje słabą sytuację ekonomiczną – w opinii 43 proc. badanych nie stać ich na zakup polisy. Poważną przeszkodę (30 proc. wskazań) stanowi również brak wiedzy na temat produktów oraz niska wiarygodność branży finansowej – przeszło co piąty ankietowany
(22 proc.) nie ma zaufania do firm ubezpieczeniowych. Co ważne, nawet wystąpienie w najbliższym otoczeniu zdarzeń losowych, uwiarygadniających zagrożenie nie jest w stanie zmobilizować nas do zakupu odpowiednich produktów. Blisko trzy czwarte badanych pomimo ciężkiej choroby czy śmierci znajomych lub dalszej rodziny, nie podejmuje żadnych działań w kierunku zapewnienia sobie dodatkowej ochrony ubezpieczeniowej.

„Badanie przeprowadzone przez Skandia Życie pokazało, że Polacy bardzo wysoko cenią bezpieczeństwo finansowe swoich najbliższych i mają świadomość, jakie ryzyko dla stabilności funkcjonowania rodziny niosą ze sobą ciężkie choroby czy śmierć jednego z członków. Stwarza to duży potencjał dla rozwoju rynku ubezpieczeń na życie. Przed przedstawicielami branży stoi jednak duże wyzwanie. Polacy wciąż wykazują bowiem stosunkowo niski poziom wiedzy na temat szeroko rozumianego sektora usług finansowych. Co za tym idzie – nie darzą go zaufaniem. Jednym z głównych czynników stymulujących wzrost w najbliższych latach będzie więc umiejętne edukowanie klientów. Aby ułatwić im wybór odpowiednich produktów ubezpieczeniowych, istotne będzie również coraz większe indywidualizowanie oferty i dostosowywanie rozwiązań do możliwości oraz potrzeb Polaków, charakterystycznych dla różnych etapów ich życia. Kierunek ten stanowi również jeden z kluczowych elementów strategii rozwoju Skandia Życie w najbliższych latach” – podsumował wynika badania Krzysztof Żukowski, Dyrektor Sprzedaży Skandia Życie TU S.A.


Komentarz Ekspercki – dr Konrad Maj, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie

„Z szeregu dotychczas przeprowadzonych badań wynika, że ludzie są na ogół optymistami. Nie wierzymy, że coś złego może nam się przydarzyć. Uważamy, że choroby, wypadki komunikacyjne czy katastrofy nas nie dotyczą, choć innych – owszem.


Polskie społeczeństwo cechuje jeszcze jeden specyficzny wzorzec kulturowy – mamy tendencje do nieufności i narzekania, głównie na drogi, finanse, pogodę, choroby czy bezpieczeństwo, ale jednocześnie deklarujmy głęboką nieufność: w stosunku do polityków, obcych oraz szeregu instytucji państwowych, takich jak ZUS, NFZ, Urząd Skarbowy czy też wymiar sprawiedliwości. Co ciekawe, ten sposób myślenia nie wpływa na to, że jesteśmy bardziej ostrożni, rozważni czy aktywni. Choć tak bardzo nie ufamy instytucjom państwowym, to stanowczo oczekujemy od nich opiekuńczości – uważamy, że to właśnie one mają zapewnić nam dobrobyt w przyszłości, niezależnie od bieżącej sytuacji demograficznej, ekonomicznej czy politycznej naszego kraju. Takie wygodne podejście zwalnia nas z podejmowania działań na wypadek zdarzeń losowych. Zarazem pokazuje jak dalece brakuje nam poczucia indywidualnej kontroli, świadomości własnych możliwości oraz odpowiedzialności za siebie.


Jak wynika z badań przedstawionych przez firmę Skandia Życie bezpieczeństwo finansowe, emocjonalne i medyczne jest dla nas – Polaków – najważniejsze. I tu dochodzimy do jednego wielkiego paradoksu – boimy się utraty szeregu cenionych przez nas zasobów, nie wierzymy, że Państwo jest nam w stanie je zabezpieczyć, ale sami wykazujemy małą aktywność w kontekście przygotowania się na trudniejsze czasy.”


Badanie zostało przeprowadzone przez firmę TNS Polska na zlecenie Skandia Życie TU S.A., w dniach 18-25 marca 2013 r. na reprezentatywnej grupie 502 Polaków w wieku 20-60 lat, z dochodem per capita 1000 PLN i więcej. Badanie było prowadzone przy wykorzystaniu techniki ankiety internetowej rozsyłanej do uczestników panelu internetowego.

Skandia Życie TU S.A

2013-04-23
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców