PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaDyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń zostanie przyjęta jeszcze w 2015 roku

Dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń zostanie przyjęta jeszcze w 2015 roku

Ubezpieczenia 25.09.2015 (12:16)

Surowsze niż do tej pory wymogi kompetencyjne, nowe zasady informowania o produktach ubezpieczeniowych oraz dotyczące sprzedaży łączonej – standardy między innymi w tych obszarach ustanawia Dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Insurance Distribution Directive).

Końca dobiegła jedna z ostatnich faz procesu legislacyjnego tej regulacji, tzw. procedura trialogowa z udziałem instytucji unijnych: Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. W jej powstawaniu aktywnie uczestniczył EUROFINAS, europejska reprezentacja rynku kredytowego, do której należy Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych.

– Obie instytucje, KPF i EUROFINAS, od samego początku uczestniczyły w procesie legislacyjnym tej bardzo ważnej dla całego rynku finansowego regulacji. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę regulatorowi unijnemu na konieczność uwzględnienia stanowisk przedsiębiorstw finansowych, których aktywność w obszarze ubezpieczeń legitymowała do aktywnego uczestnictwa w tym procesie. Wskazywaliśmy przede wszystkim na konieczność zastosowania zasady proporcjonalności, a więc, że nałożenie obowiązków na pośredników ubezpieczeniowych winno uwzględniać fakt ich większego lub mniejszego zaangażowania w proces dystrybucji ubezpieczeń. Ostatecznie Dyrektywa IDD ten aspekt, choćby w zakresie wymagań szkoleniowych, uwzględnia –wskazuje mec. Marcin Czugan, Dyrektor Departamentu Prawno – Legislacyjnego KPF i zarazem Przewodniczący Komitetu Prawno – Politycznego EUROFINAS.

Na początkowym etapie legislacji ten istotny dla instytucji finansowych akt prawny procedowano jako Dyrektywę w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego 2 (Insurance Mediation Directive – IMD2), a w toku prac jej nazwę zmieniono na Dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń(Insurance Distribution Directive). Nowy tytuł lepiej pasuje do charakteru tego aktu prawnego – Dyrektywa obejmie wszelkie kanały i podmioty dystrybucji ubezpieczeń, w tym zakłady ubezpieczeń, pośredników ubezpieczeniowych oraz podmioty, dystrybuujące ubezpieczenia jako działalność dodatkową obok działalności podstawowej, a także – co jest zjawiskiem nowym – porównywarki produktów ubezpieczeniowych.

Dyrektywa wyznacza minimalną harmonizację, co oznacza, że państwa członkowskie UE będą mogły w wielu miejscach ustanawiać przepisy wykraczające poza postanowienia regulacji. Odmienny, lżejszy reżim prawny, przewiduje wobec pośredników, sprzedających ubezpieczenia jako działalność dodatkową, ale i tak przed podpisaniem umowy Dyrektywa zobowiązuje takich pośredników między innymi do: wskazania konsumentowi rejestru, w którym figurują, obowiązku informacyjnego w zakresie zapoznania z procedurą umożliwiającą złożenie reklamacji w stosunku do pośrednika, jak również obowiązku ujawniania konsumentowi sposobu wynagradzania pośrednika.

PRZEDE WSZYSTKIM DOBRO KONSUMENTA


Unijna regulacja obliguje ponadto państwa członkowskie do wdrożenia mechanizmu, zapewniającego efektywną kontrolę nad sprzedawcami produktów ubezpieczeniowych i ocenę ich wiedzy i kompetencji. Podstawę do jego stworzenia powinno stanowić co najmniej 15 godzin szkolenia rocznie, uwzględniającego specyfikę sprzedawanego produktu i rodzaj pośrednika. Decyzji państw członkowskich, implementujących Dyrektywę do swoich systemów prawnych, pozostawia możliwość wprowadzenia certyfikatów, potwierdzających pozytywne ukończenie szkolenia.

W zakresie wymogów informacyjnych, które będą spoczywać na pośredniku ubezpieczeniowym, Dyrektywa wymienia obowiązek informowania klienta o tym, czy pośrednik posiada w przedsiębiorstwie ubezpieczeniowym 10% lub więcej udziałów, natomiast w odniesieniu do umowy – przepisy Dyrektywy stanowią, iż „każda umowa ubezpieczeniowa będzie spójna z potrzebami i oczekiwaniami klienta„. Oznacza to, że, przed jej zawarciem, na pośrednika nakładany jest wymóg określenia, na podstawie informacji uzyskanej od klienta, jego oczekiwań w stosunku do produktu, a następnie dostarczenia stosownej informacji o jego parametrach. Informacja znajdzie się w specjalnym dokumencie o nazwie „karta informacyjna produktu ubezpieczeniowego”.

SPRZEDAŻ ŁĄCZONA TAK, ALE…


W kontekście tendencji, zmierzających do wzmacniania ochrony konsumenta, europejski regulator w Dyrektywie definiuje cross-selling – sprzedaż finansowych produktów łączonych, czyli takich w których polisę ubezpieczeniową oferuje się z produktem inwestycyjnym lub innym produktem. Jeśli w pakiecie z produktem ubezpieczeniowym pośrednik oferuje dodatkowy produkt, nie będący polisą, jest wówczas zobowiązany poinformować klienta o możliwości zakupu obu komponentów z osobna. Jeśli taka możliwość istnieje, powinien dostarczyć klientowi rzetelnego opisu ich charakteru i kosztów.

Dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń wskazuje na możliwość ustanowienia przez EIOPA (European Insurance and Occupational Authority – Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Programów Emerytalnych) specjalnych wytycznych w zakresie sprawowania nadzoru nad praktykami sprzedaży łączonej i ich zgodności z wymogami regulacji, podkreślającej, że „pośrednik zawsze działa w sposób uczciwy, sprawiedliwy i profesjonalny w zgodzie z najlepiej pojętym interesem swojego klienta„.

Jeśli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, regulacja zostanie jesienią przyjęta przez Parlament Europejski, a następnie – pod koniec roku – oficjalnie ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Kraje członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do wdrożenia Dyrektywy w ciągu 24 miesięcy od chwili jej wejścia w życie. – Po upływie 21 dni od ogłoszenia Dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE rozpocznie się niezwykle żmudny i trudny proces transpozycji Dyrektywy do krajowego porządku prawnego. KPF będzie z pewnością obecny podczas transpozycji, dostarczając merytorycznej wiedzy uczestnikom procesu legislacyjnego i reprezentując w tym procesie przedsiębiorstwa finansowe. W tym celu wykorzystamy nasze doświadczenia zdobyte podczas uczestnictwa w europejskim procesie legislacyjnym tej Dyrektywy –dodaje mec. Czugan.

/ KPF

2015-09-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców