PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBIG InfoMonitor: Jak się uchronić przed wyjazdem z zagrożonym upadłością biurem podróży?

BIG InfoMonitor: Jak się uchronić przed wyjazdem z zagrożonym upadłością biurem podróży?

Wiadomości 31.08.2015 (13:35)

Ostatnia fala turystów wyjeżdża na wakacje we wrześniu, bo jest taniej, mniej tłoczno i chłodniej. Aby uniknąć rozczarowania powinni rozsądnie wybrać miejsce, bo wciąż w wielu krajach jest niespokojnie. Przede wszystkim gruntownie sprawdzić biuro podróży, aby uniknąć losu klientów Alfa Star. Tym bardziej, że geopolityczne problemy mogły się odbić na sytuacji finansowej touroperatorów. Z założonymi rękami nie powinni też siedzieć turyści, którzy już wrócili z wakacji i są rozczarowani wyjazdem. Mają 30 dni na złożenie reklamacji.


Od początku czerwca do końca września na letni wypoczynek planuje wyjechać w tym roku 15,5 mln dorosłych Polaków – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie KPMG. Zdecydowana większość spędzi urlop w kraju, a 5 mln wyjedzie za granicę. Przypadający na gospodarstwo domowe średni koszt letniego wypoczynku w Polsce wynosi 1,9 tys. zł, zagranicą już prawie 2,5-krotnie więcej – 4,6 tys. zł.

Spore koszty zagranicznych wojaży jak i niespokojna sytuacja polityczna w wielu lubianych przez turystów krajach sprawia, że do wyjazdu należy się rzetelnie przygotować. Sprawdzić czy bezpieczne jest wybrane miejsce jak i biuro, z którego usług zamierzamy skorzystać. Do tej pory w sezonie letnim 2015 upadłość ogłosiły dwa biura: Intertour i Alfa Star. Ostrożność w ocenie wiarygodności finansowej wszystkich graczy rynku turystycznego jest jak najbardziej wskazana. Niespodziewane dla touroperatorów zmiany w kierunkach wyjazdów turystów w trakcie wcześniej zaplanowanego już sezonu, mogły negatywnie wpłynąć na ich sytuację finansową.

Jak radzi sobie touroperator można się dowiedzieć w Raporcie o Przedsiębiorcy z BIG InfoMonitor. Pobranie raportu nie wymaga zgody sprawdzanej firmy ani umowy z BIG InfoMonitor, wystarczy znać jej NIP. – Sprawdzenie w Rejestrze Dłużników potencjalnego organizatora wycieczki to koszt 30 złotych, a daje pewność, że dane biuro nie jest zagrożone upadłością i nie zalega z płatnościami wobec innych – mówi Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.

Raport o Przedsiębiorcy można pobrać poprzez stronę www.BIG.pl, osobiście w Punkcie Obsługi Klienta BIG InfoMonitor w Warszawie przy ul. Postępu 17A lub listownie.

Co warto jeszcze zrobić przed wyjazdem:

  • sprawdzić czy miejsce, do którego chcesz wyjechać jest bezpieczne według Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Informacje te MSZ zamieszcza na swojej stronie internetowej: http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/ostrzezenia/ostrzezenia_dla_podrozujacych,

  • przed wyborem oferty biura podróży upewnić się czy działa ono legalnie co oznacza, że jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Urzędy Marszałkowskie,

  • skontrolować w CEOTiPT jaki jest zakres ubezpieczeń wybranego biura podróży, czy pozwala mu organizować wyłącznie imprezy krajowe, czy też ma wykupioną najszerszą polisę umożliwiającą organizację imprez turystycznych na terytorium państw pozaeuropejskich, każdym środkiem transportu,

  • upewni

  • się czy wszystkie zawarte w umowie warunki są zgodne ze słownymi ustaleniami,

  • zwrócić uwagę na program, termin powiadomienia o odwołaniu i możliwości przeniesienia realizacji usługi na inną firmę,

  • warto zapamiętać, że cena oferty może się zmienić do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej wyłącznie z trzech powodów: zmiany kosztów transportu, wzrostu kursów walut oraz opłat urzędowych, lotniskowych lub przeładunkowych w portach morskich,

  • dopytać o biuro i hotel znajomych, przeczytać też opinie na portalach tematycznych, na których turyści oceniają organizację wyjazdu oraz szczegółowo opisują obiekty, wyżywienie czy obsługę.

Rozczarowany wyjazdem? Złóż reklamację


Z założonymi rękami nie powinny siedzieć nie tylko planujący wyjazd, ale również ci, którzy wrócili z urlopu, na którym niestety nie było tak jak w momencie zakupu obiecywało biuro podróży. Na złożenie reklamacji klient ma 30 dni od dnia zakończenia reklamowanego wyjazdu. Tyle samo czasu na rozpatrzenie reklamacji ma biuro podróży.

Reklamować możemy wszystko to, co było ustalane jako stała część organizowanej przez firmę turystyczną imprezy. W wycenie zastrzeżeń pomaga tzw. tabela frankfurcka. Tabela określa wysokość ewentualnego roszczenia za konkretne uchybienia organizatora. Nie stanowi jednak obowiązującego prawa. Według tabeli frankfurckiej za inne niż obiecane położenie hotelu od plaży turysta może domagać się od 5 do 15 proc. ceny wyjazdu. Brak obiecanego widoku na morze, czy balkonu tabela szacuje na 5-10 proc. zapłaconej ceny. Z kolei brak klimatyzacji lub jej uszkodzenie wyceniane jest na 10-20 proc. O największe zwroty można się ubiegać w przypadku braku wyżywienia (50 proc.), hałasu w nocy czy robactwa w pokoju (40/50 proc.).

W momencie, gdy biuro podróży nie zapewniło określonych w umowie rozrywek, zobowiązane jest do zaproponowania innych. Gdy te są tańsze od wcześniej ustalonych turysta również ma prawo zażądać zwrotu różnicy w cenie.

Reklamację najlepiej złożyć osobiście w biurze podróży. Można ją także przekazać do rąk rezydenta wycieczki, ale pod warunkiem, że potwierdzi jej przyjęcie. Dobrze jest do reklamacji dołączyć materiał dowodowy, który będzie stanowił potwierdzenie niedotrzymanych w umowie świadczeń. Mogą to być zdjęcia, filmy czy rachunki.

Co zrobić, gdy biuro podróży nie uzna reklamacji


Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, należy poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, który wystąpi w naszym imieniu do organizatora wycieczki. Może nam również pomóc wnieść sprawę do sądu cywilnego. Informacji w tym zakresie udziela również Federacja Konsumentów w swoich oddziałach lub adresem e-mail: // ‚+’'+e+''+''); // ]]>

porady at dlakonsumentow dot pl. Bezpłatne porady udzielane są także przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor

2015-08-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców