PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PR7 grzechów głównych e-sklepów

7 grzechów głównych e-sklepów

Marketing i PR 31.03.2014 (12:59)

 Odpowiedni asortyment i skuteczny marketing to główne czynniki decydujące o sukcesie sklepów internetowych. Jednakże samo odwiedzenie witryny przez użytkownika to nie wszystko. By skutecznie zachęcić go do pozostania na stronie, a w efekcie tego – dokonania zakupu, trzeba zadbać o kilka ważnych elementów.


Pomimo spowolnienia gospodarczego, biznes skupiony wokół internetu nadal dynamicznie się rozwija. Polski sektor e-commerce w 2012 roku wzrósł o ok. 23% osiągając wartość ponad 21 miliardów złotych.* – Poza aktualnymi trendami rynkowymi, jak chociażby gwałtowny wzrost liczby transakcji mobilnych, warto pamiętać, że tym co decyduje o przewadze konkurencyjnej i generuje przychód e-commerce jest sklep. Mając atrakcyjne towary, interesujące kampanie reklamowe, ale nieintuicyjne, długotrwałe procesy wyszukiwania i zamawiania produktów, serwis nie przyniesie satysfakcjonujących przychodów. Jakie najczęściej błędy popełniają sklepy internetowe? Poniżej przedstawiamy siedem najbardziej powszechnych.

1. Niedostateczna informacja o istnieniu sklepu


Niewystarczające działania w celu pozyskania nowego klienta lub zbyt duże uzależnienie się od jednego źródła ruchu są bardzo powszechne w przypadku sklepów internetowych. Dopiero obecność w porównywarkach cen, aktywność w kanałach social media, wewnętrzne newslettery, programy partnerskie, płatne kampanie i budowanie pozycji w wyszukiwarkach pozwolą na stabilne działanie nawet gdy jeden z tych kanałów zostanie nagle odcięty. Warto również eksperymentować z pojawiającymi się na rynku nowymi możliwościami reklamy. Dobrym przykładem jest Google Product Listing Ads, który pojawił się pod koniec 2013 roku. Takie formy promocji cechują się na początku niższą konkurencyjnością, niewielkim kosztem promocji i mocniej przyciągają uwagę internautów.

2. Strona nie zachęca swoim wyglądem


Pierwsze wrażenie, jakie sklep internetowy wywiera na konsumencie jest niebywale istotne. Jak wskazują naukowcy, użytkownik potrzebuje dokładnie 2,6 sekundy aby zadecydować, czy chce pozostać na stronie. To, co powinno ją zatem charakteryzować to nowoczesna, estetyczna i przede wszystkim wyważona grafika. Internauci w pierwszej kolejności zwracają uwagę na: logotyp, menu nawigacji, wyszukiwarkę oraz linki do social media. Niezmiernie istotne jest więc poświęcenie tym elementom uwagi. Jednak jak pokazuje praktyka, w polskim internecie nadal napotkać można strony o niedopracowanym wyglądzie.

– Konwencja graficzna serwisu stanowi element komunikacji z klientem. Źle dobrana do grupy docelowej kolorystyka lub tendencja do nadmiernego pomniejszania lub powiększania czcionek mogą mieć znaczny wpływ na decyzje zakupowe. Jeśli z istotnych przyczyn nie można zmienić skórki strony warto jest zadbać chociaż o usunięcie wszystkiego, co może rozpraszać uwagę klienta i wyeksponować główne elementy serwisu, jak menu kategorii czy wyszukiwarkę – mówi Milena Szałacka, dyrektor zarządzająca firmy SEMSTORM.

3. Brak możliwości znalezienia konkretnych produktów

Trudności w odszukaniu konkretnych towarów to podstawowy błąd, z którego często nie zdają sobie sprawy właściciele e-sklepów. Przybiera on na znaczeniu przy szerokim asortymencie, przy czym budowa odpowiedniego drzewa kategorii nie rozwiązuje wszystkich problemów – użytkownicy coraz częściej korzystają bowiem z wewnętrznych wyszukiwarek. Statystycznie, klient na wyszukanie interesującej go frazy poświęca sześć sekund. Wdrażając system wyszukiwania towarów na stronie należy szczególną uwagę zwrócić na poprawność wyników. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że gdy przy pierwszej próbie konsument nie odnajdzie interesującego go produktu, opuści sklep i poszuka konkurencyjnego, który zaspokoi jego potrzebę.

4. Gorsza oferta w porównaniu z konkurencją


Handel internetowy różni się w znaczący sposób od sprzedaży tradycyjnej. Konsument bez problemu może znaleźć i porównać te same produkty u różnych sprzedawców dzięki wyszukiwarkom internetowym i porównywarkom cen. Coraz mniejszą rolę gra odległość, a niektóre produkty są sprowadzane prawie wyłącznie zza granicy. W takim przypadku warto określić jak trafiają do nas potencjalni klienci i z kim się o nich konkuruje. Bliższe przyjrzenie się działaniom marketingowym, asortymentowi i opiniom o konkurencie pozwoli na określenie jego strategii rozwoju. Należy również sprawdzić czy nie odstajemy zbytnio cenami zwłaszcza, jeśli oferujemy podobne produkty, ponieważ koszt zakupu jest w dalszym ciągu podstawowym kryterium wyboru sklepu internetowego.

5. Brak dostatecznej informacji o produkcie


Niska jakość podglądu produktów, niedostateczne lub zbyt techniczne opisy mogą łatwo zniechęcić użytkowników. Dlatego wysokiej jakości zdjęcia są niezwykle istotne dla pozytywnych decyzji zakupowych. Jeśli klient nie jest w stanie określić jak dana rzecz wygląda, prawdopodobnie jej nie kupi, bez względu na cenę.

Dobrym przykładem kategorii sklepów internetowych, które przykładają ogromną wagę do sposobu prezentowania towarów są portale z produktami modowymi. Sprzedawcy coraz częściej inwestują nie tylko w zdjęcia, ale również pokazują odzież na modelkach, dołączając do opisu produktów krótki film. Taka forma z pewnością wpływa pozytywnie na decyzje zakupowe. Trzeba jednak zachować równowagę, ponieważ ciężkie grafiki wydłużają czas ładowania strony. Formę prezentacji towarów, w tym dane szczegółowe jak np. rozmiar zdjęcia najlepiej dopasować do rozdzielczości najczęściej używanej przez klientów – dodaje Milena Szałacka.

6. Uciążliwa rejestracja i składanie zamówienia


Zdecydowana większość właścicieli sklepów internetowych bierze pod uwagę, że konsumenci wybierają produkty jeszcze przed rejestracją lub zalogowaniem do serwisu i umożliwia zapoznanie się z jego pełnym asortymentem bez konieczności wykonywania żadnego z powyższych kroków. Projektując mechanizm tworzenia konta lub logowania szczególną uwagę należy zwrócić na zachowanie jego płynności. Największym bowiem problemem dla użytkowników jest orientacja, gdzie aktualnie się znajduje. Zmuszanie klienta do rejestracji lub logowania w trakcie zakupu może obniżyć konwersję o 2%.

– Jak wskazują badania, 45% klientów zapomina o tym, że już raz w danym sklepie zakładali swoje konto. Wychodząc naprzeciw zwyczajom zakupowym, warto jest więc rozważyć uruchomienie opcji zamawiania „anonimowego”. W ten sposób przedsiębiorca jest w stanie zwiększyć liczbę dokonywanych zakupów nawet o kilkaset procent – dodaje Milena Szałacka.

7. Brak informacji o stanie zamówienia


Po złożeniu zamówienia klient powinien otrzymywać informacje o podstawowych zmianach jego stanu. Takie elementy, jak oczekiwanie na zapłatę, przygotowanie zlecenia czy fakt wysłania towaru bezwzględnie należy przesłać na podany przez użytkownika adres e-mail.

Dzięki takim prostym zabiegom e-sklep może liczyć na wzrost zaufania i większą lojalność klienta. Dodatkowo, zarówno poczta, jak i firmy kurierskie dają możliwość śledzenia przesyłki. Rozwiązania godne rozważenia to umieszczenie odpowiednich linków na stronie lub automatyczne pobieranie statusu przesyłki dla klienta.

Internauci mają dzisiaj wiele możliwości, aby przez internet nabyć interesujące ich produkty i usługi. Należy więc jak najbardziej uprościć im skomplikowaną i długotrwałą ścieżkę wyboru, uprzyjemnić pracę z systemem i wyeliminować znalezione wąskie gardła. Badanie zachowań użytkowników i stała praca nad poprawą użyteczności są niebywale istotne. Analiza wspomnianych problemów, a następnie poprawa działalności serwisu z pewnością przyczyni się do wzrostu realizowanych przez e-sklep zamówień.

* źródło: Polskie Badania Internetu [PBI]: E-commerce w Polsce. Rynek. Nabywcy. Trendy; na podstawie danych SMG, Kelkoo, ForresterResearch

2014-03-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 5 mld zł aktywów w funduszach przekroczone w grudniu. Dynamiczna końcówka roku w mTFI
19.12.2025 (11:45) – informacja prasowa

5 mld zł aktywów w funduszach przekroczone w grudniu. Dynamiczna końcówka roku w mTFI

Na koniec listopada aktywa funduszy zarządzanych przez mTFI wyniosły 4,9 mld zł, a w grudniu - przekroczyły barierę …

a 0 Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych w okresie świąteczno-noworocznym
19.12.2025 (11:44) – informacja prasowa

Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych w okresie świąteczno-noworocznym

Wigilia, Święta Bożego Narodzenia oraz Nowy Rok to dni wolne od pracy. Oznacza to, że system rozliczeniowy Elixir, …

a 0 VeloBank promuje konto i lokatę na nowe środki. Oferuje do 6,5%
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (11:43)

VeloBank promuje konto i lokatę na nowe środki. Oferuje do 6,5%

VeloBank informuje o czasowej ofercie depozytowej powiązanej z „nowymi środkami”. Bank promuje dwa produkty: …

a 0 Mollie przejmuje GoCardless
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (11:37) – informacja prasowa

Mollie przejmuje GoCardless

Mollie podpisało umowę przejęcia GoCardless, firmy specjalizującej się w płatnościach bankowych. Jak wynika z …

a 0 Coinbase udostępni płatności Blikiem za zakup kryptowalut
19.12.2025 (11:35) – informacja prasowa

Coinbase udostępni płatności Blikiem za zakup kryptowalut

Coinbase oraz PPRO ogłosiły partnerstwo mające na celu udostępnienie płatności BLIK na platformie Coinbase. Z BLIKA …

a 0 Technologiczna strategia mBanku w centrum uwagi
19.12.2025 (11:32) – informacja prasowa

Technologiczna strategia mBanku w centrum uwagi

Kilkanaście prestiżowych nagród w mijającym 2025 roku, w tym m. in. Forrester Impact Award 2025 w regionie EMEA, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców