PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćJak zbudować efektywny system ? Case study na przykładzie mBanku

Jak zbudować efektywny system ? Case study na przykładzie mBanku

Nasz gość 06.02.2014 (10:49)

27 lat temu powstaje jedna z największych instytucji finansowych w Polsce: BRE Bank SA. Od początku swojej działalności, bank ten koncentruje się na obsłudze przedsiębiorstw, a skład grupy jest sukcesywnie powiększany o kolejne podmioty, w tym także te, które zajmują się obsługą klientów detalicznych: MultiBank i mBank.

W 2012 tym roku grupa BRE Banku ogłosiła nową strategię rozwoju na lata 2013-2016, w ramach której, właśnie marka: mBank zastąpiła m.in. nazwy MultiBank i BRE Bank . Od końca listopada 2013 mBank stał się nowym znakiem rozpoznawczym grupy obsługującej ponad 4,2 mln klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Nie tylko sprzedaż wpływa na wynik, czyli zanim pojawił się system do rozliczania prowizji.


mBank prowadzi sprzedaż swoich produktów nie tylko poprzez sieć własnych placówek, ale także poprzez zewnętrznych pośredników. Pośrednicy to zarówno duże instytucje finansowe, z którymi bank ma podpisane stałe umowy o współpracy, jak i mniejsze podmioty np. dealerzy samochodowi czy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży usług finansowych. Do grupy dużych pośredników strategicznych należy np. firma Aspiro SA, będąca częścią grupy kapitałowej banku oraz większość podobnych i znanych na rynku instytucji takich jak: Open Finance, Expander i inni.

Wszyscy ci pośrednicy są wynagradzani prowizyjnie zgodnie z ustalonymi w umowach zasadami rozliczeń. Reguły prowizyjne są dość złożone, a ostatecznie wypłacona prowizja zależy m.in. od wartości sprzedaży poszczególnych usług i produktów bankowych, stopnia realizacji planu wszystkich, bądź wybranego produktu, skumulowanej sprzedaży kwartalnej, itp. Do tej pory, wszystkie wyliczenia prowizyjne były wykonywane przez wyspecjalizowany dział w centrali banku bez pomocy dedykowanych aplikacji.

Proces rozliczenia prowizji sprzedażowej zaczynał się od pobrania z systemu transakcyjnego banku tzw. raportów sprzedażowych, w którym każdy wiersz dotyczył danego wniosku złożonego przez klienta (transakcji sprzedaży), wraz z jego atrybutami: nazwą pośrednika, kwotą kredytu, datą sprzedaży, itp.

Praca osób odpowiedzialnych za rozliczenia prowizji dla przedstawicieli banku polegała na zidentyfikowaniu wszystkich wniosków dostarczonych przez danego pośrednika i skopiowanie do nowego arkusza. Był to proces bardzo żmudny, powtarzalny i wymagający dużej staranności, gdyż sieć różnych pośredników składała się z ok. 500 podmiotów. W kolejnym kroku należało podzielić wnioski wg produktów, policzyć realizację planu pośrednika, a następnie, na poziomie pojedynczego wniosku zastosować konkretne reguły prowizyjne, tzn. przemnożyć wartości, ilości lub prowizje klienta przez odpowiednie procentowe lub wartościowe stawki prowizyjne i zsumować naliczoną prowizję. Na koniec należało stworzyć podsumowanie dla pośrednika i wysłać je do niego e-mailem.

Proces ten był nie tylko czasochłonny, ale przede wszystkim rozproszony i oparty na różnych niespójnych aplikacjach. Rozmiary sieci handlowej banku, stopień złożoności operacji służących wzajemnym rozliczeniom i rosnące zużycie zasobów banku sprawiały, że kierownictwo banku podjęło decyzję o zakupie rozwiązania, które pozwoli na agregację rozliczeń i ich uwspólnienie, pozwalające na analizę przeliczanych danych i ich raportowanie na różnych poziomach szczegółowości, jak również wykorzystanie danych dla sprawozdawczości zarządczej.

Rozpoczęły się poszukiwania dostawcy, a długa lista wymagań zawierała między innymi takie warunki jak: możliwość samodzielnego utrzymania systemu w ramach własnego środowiska i zasobów IT Banku, możliwość samodzielnego konfigurowania algorytmów wyliczających prowizje i tworzenia nowych mechanizmów zasilających, a także prawo do tworzenia, usuwania i modyfikacji raportów w dowolnie wybranym momencie i o dowolnym zakresie.

Docelowe rozwiązanie i dostawca: InForum BI Studio i DomData AG Sp. z o.o.


Firmą, która w procesie wyboru dostawcy została wybrana na wykonawcę nowego rozwiązania jest DomData AG Sp. z o.o.- poznański producent systemów wspomagających podejmowanie decyzji i zarządzanie procesami. Do realizacji zadania, zespół DomDaty AG zaproponował użycie własnej platformy klasy Business Intelligence: „InForum BI Studio” wraz ze dedykowanym modułem do rozliczeń prowizyjnych, pozwalającym na usprawnienie i zautomatyzowanie procesu wyliczania prowizji. Zaproponowane przez DomDatę narzędzie miało zostać zintegrowane z systemem transakcyjnym banku, a celem tej integracji była minimalizacja nakładów pracy niezbędnych do wygenerowania danych źródłowych do rozliczania prowizji. Sama integracja obu systemów miała także na celu coś więcej: W projekcie wykorzystano dotychczasowe mechanizmy generowania danych do rozliczenia prowizji, ale zwiększono częstotliwość tego procesu: – teraz dane generowane są codziennie, a nie raz w miesiącu, tak jak to było stosowane przed rozpoczęciem wdrożenia.

Jak działa system do rozliczania prowizji?


Zbudowane na bazie InForum rozwiązanie przyporządkowuje wnioski do konkretnych pośredników i nalicza każdemu osobno prowizję zgodnie z zamodelowanymi regułami. Reguły i stawki prowizyjne są wprowadzane w sposób intuicyjny na poziomie typu Pośrednika i dziedziczone na każdego Pośrednika osobno. Daje to możliwość wprowadzania wyjątków na poziomie konkretnego sprzedawcy, jeśli w trakcie podpisywania umowy z Bankiem, dany Pośrednik wynegocjował inne stawki.

Po naliczeniu prowizji, którą akceptuje Centrala Banku, następuje ostatni krok – generowanie rozliczenia końcowego w postaci indywidualnego raportu w formacie PDF lub XLS, z tabelarycznym zestawieniem wszystkich wniosków danego pośrednika wraz z ich najważniejszymi atrybutami oraz sumaryczną wartość naliczonej prowizji. W zależności od ustawień, Pośrednik może pobrać swój raport bezpośrednio z portalu InForum, bądź otrzymać go pocztą elektroniczną wysyłaną automatycznie przez system do rozliczania prowizji.

Sama prowizja jest obliczana kumulacyjnie, codziennie, co daje możliwość podglądu danych na bieżąco, bez potrzeby czekania na zamknięcie całego miesiąca w celu obejrzenia zestawienia całościowego – daje to efekt symulowania wartości prowizji. Taki model, powoduje też to, że jeśli nie zmienią się stawki i reguły prowizyjne, system liczy od razu prowizję w kolejnych miesiącach bez żadnej potrzeby interakcji ze strony użytkownika końcowego.

InForum BI Studio – efekty wdrożenia


W wyniku wdrożenia InForum BI Studio, zmniejszony został nakład pracy po stronie Centrali banku. Przetworzenie danych wejściowych zajmowało do tej pory kilkanaście dni pracy, teraz cały proces wykonuje się automatycznie w ciągu ok. 30 minut. Co więcej, sam proces wykonuje się automatycznie w czasie przetwarzania nocnego, w związku z tym prowizja jest wyliczana codziennie! Oznacza to, że do tej pory prowizja była wyliczania jednorazowo za cały miesiąc, kilka tygodni po fizycznym złożeniu wniosku. Teraz prowizja liczy się na bieżąco, tzn. jeśli wniosek pojawia się w systemie transakcyjnym, to jest rozliczony już następnego dnia.

Sami Pośrednicy odczuli też zmianę nie tylko poprzez przyspieszone otrzymywanie raportów prowizyjnych, ale uatrakcyjnienie jego szaty graficznej oraz zwiększenie szczegółowości.

Dodatkowym rezultatem projektu jest możliwość automatycznego i szczegółowego wyliczenia rezerw związanych z prognozowaną wysokością prowizji na dany miesiąc (rezerwy naliczane są w trakcie miesiąca którego dotyczą).

Dodatkowo, niejako „efektem ubocznym” wdrożenia systemu jest powstanie centralnego repozytorium danych sprzedażowych i prowizyjnych Pośredników, wraz z narzędziami prezentacji danych. W wyniku tego InForum może być wykorzystywane także do monitoringu sprzedaży on-line w dowolnym przekroju analitycznym oraz do raportowania np. na poziomie konkretnego produktu, typu pośrednika, kanału sprzedaży itp.

Ważnym aspektem całego projektu był transfer wiedzy dotyczący rozwoju i modyfikacji rozwiązania do Klienta. Już w trakcie trwania projektu Zespół po stronie Banku był gotowy do samodzielnego rozwoju i rozpoczął samodzielne definiowanie reguł prowizyjnych.

Podsumowanie


Wdrożenie rozwiązania pozwoliło w całości zrealizować stawiane przed nim cele, a ponieważ technicznie jest oparte na systemie klasy BI, uzyskano dodatkowo elastyczne i wydajne narzędzie do raportowania o wszelkich zdarzeniach związanych z aktywnością handlową pośredników. Nie tylko udało się znacznie skrócić proces rozliczenia prowizji, ale też zmniejszono liczbę błędnych rozliczeń: Obecnie praca osób rozliczających prowizje ogranicza się do bieżącego utrzymania systemu w zakresie modyfikowania reguł, bądź stawek prowizyjnych w miarę zmiany zasad rozliczania pośredników, podczas gdy wcześniej wymagany był ich udział przy rozliczeniu każdego pojedynczego wniosku. W efekcie, znaczna część czasu pracy, potrzebnego kiedyś do obsługi reklamacji może być poświęcona na inne zadania. Centrala banku skorzystała otrzymując znacznie wcześniej informacje sprzedażowo-finansowe, a dodatkowo mogą one mieć atrakcyjną formę graficzną. Pośrednicy zyskali otrzymując informacje, w których jest mniej błędów i proces weryfikacji zajmuje mniej czasu, raporty są przedstawione w bardziej czytelny i szczegółowy sposób.

Można więc stwierdzić, że efekty wdrożenia systemu klasy BI są źródłem korzyści dla wszystkich uczestników procesu prowizyjnego: począwszy od pracowników odpowiedzialnych za rozliczenia prowizji, przez zarząd i kadrę menedżerską odpowiedzialną za sprzedaż i wyniki banku aż po zajmujących się sprzedażą usług banku pośredników finansowych.

Sebastian Smug
Dyrektor Jednostki Biznesowej
Business Intelligence

DomData AG Sp. z o.o. to firma konsultingowo – informatyczna, specjalizująca się dostarczaniu, projektowaniu, wdrażaniu i serwisowaniu systemów informatycznych.

2014-02-06
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Sabina Salamon

Sabina Salamon

Rzecznik prasowy, Deutsche Bank Polska Sabina Salamon…

Katarzyna Ewert-Gandzel

Katarzyna Ewert-Gandzel

Starszy specjalista ds. PR, PKO Bank Polski…

Michał Tabor

Michał Tabor

Michał Tabor, Partner i Członek Zarządu Obserwatorium.biz…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców