Rośnie świadomość strategicznej pozycji, jaką powinni zajmować dyrektorzy finansowi, oni sami też bardziej aktywnie włączają się w zarządzanie przedsiębiorstwem. Firmy, które realizują taki model działań osiągają silniejszą pozycję na rynku i konkurencyjne efekty biznesowe. Nowa rola wymaga od banków lepszego zrozumienia potrzeb i bardziej partnerskich zasad współpracy. To najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego we wrześniu 2013 r. na zlecenie Banku Zachodniego WBK, przez ICAN Research, dział badań Harvard Business Review Polska*.
Planowanie i kontrola budżetu oraz pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania na działalność i rozwój przedsiębiorstwa to niezmiennie główne zadania działów finansowych, choć coraz częściej wpisywane w strategię rozwoju firmy. Z raportu ICAN Research wynika, że 65 proc. prezesów i dyrektorów finansowych podkreśla wpływ zarządzania finansami na budowanie silnej pozycji spółki. Co trzecia firma (35 proc.) wciąż sprowadza rolę finansów do czynności głównie księgowych. Konfrontując styl działania podmiotów gospodarczych, wyższe wyniki osiągają przedsiębiorstwa przywiązujące wagę do zarządzania finansami we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy. Radzą one sobie lepiej z rentownością i kontrolą marży. Ponad połowa badanych uważa, że odpowiednie decyzje finansowe wpływają zarówno na optymalizację kosztów (79 proc.), efektywność operacyjną (67 proc.) jak i na budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa (61 proc.).
Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie BZ WBK, prowadzący biznes w Polsce mają wysokie wymagania w stosunku do sektora bankowego. Przedsiębiorcy oczekują od banków, pracujących w nich konsultantów, wysokich kompetencji, nie tylko w zakresie obsługi, polecenia produktu finansowego ale przede wszystkim w rozumieniu biznesu. Oczekują od instytucji szerokiej wiedzy o branży, w której działają. Badani zgodnie podkreślają (ok. 95 proc.), że kluczem do efektywnego zarządzania finansami jest właściwe pojęcie istoty biznesu. Dzięki temu można budować przejrzyste i partnerskie relacje co – jak akcentują respondenci – pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału polskiej gospodarki. Raport przygotowany przez ICAN Research pokazuje, że ponad 60 proc. respondentów jest zadowolonych ze współpracy z bankami. Pozostali wskazują na obszary, które wymagają nakładów pracy aby w pełni satysfakcjonowały przedsiębiorców: elastyczność, szybkość podejmowania decyzji, rozumienie specyfiki biznesu oraz stabilność i przewidywalność działań biznesowych. Te elementy stanowią wyzwania, z którymi zmierzyć muszą się banki jeśli chcą być partnerami podmiotów gospodarczych.
– Rola banków w budowaniu polskiej gospodarki jest niezwykle ważna. Dzięki nim przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do wielu rozwiązań finansowania rozwoju i narzędzi zabezpieczających ryzyka– mówi Roman Maciejewski, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej BZ WBK – Banki mają wspierać podmioty gospodarcze, dzięki którym napędzana jest polska ekonomia. Nie jest to możliwe bez wzajemnego zrozumienia, dlatego tak ważne – szczególnie w bankowości korporacyjnej – jest słuchanie klienta, dopasowanie oferty do jego oczekiwań a przede wszystkim budowanie długotrwałych, partnerskich relacji opartych na wysokich kompetencjach instytucji finansowej – dodaje Maciejewski.
Zmiana w podejściu podyktowana jest transformacją realiów ekonomicznych, które wymagają szybkich i zdecydowanych działań szczególnie związanych z transakcjami finansowymi. Dynamiczna sytuacja rynkowa kreuje nowe potrzeby przedsiębiorców, stąd też rosnące znaczenie bankowości korporacyjnej ukierunkowanej na poznanie specyfiki działalności klientów oraz bieżącą reakcję na ich potrzeby. Oferta bankowości korporacyjnej dopasowana do wymagań, innowacyjne rozwiązania, fachowe doradztwo to elementy, które mają na celu ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej. Wsparcie przedsiębiorcy w kluczowych dla niego obszarach takich jak np. zarządzanie finansami, obserwowanie rynku, doradzanie czyli prawdziwe partnerstwo to klucze do sukcesu finansowego dla obydwu stron.
Taką politykę od lat prowadzi Bank Zachodni WBK. Wieloletnie doświadczenie, rozwiązania i produkty dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów, pozwalają na wspieranie wielu przedsiębiorstw. Wśród proponowanych przez bank produktów i usług znajduje się: bankowość transakcyjna, ułatwiająca codzienne zarządzanie finansami firmy, dostęp do bankowości elektronicznej, rozwiązania wspierające finansowanie bieżącej i inwestycyjnej działalności przedsiębiorstwa, usługi rozliczania transakcji handlowych, faktoring oraz leasing. Podmioty gospodarcze wspierane są także w procesach zarządzania płynnością finansową czy ryzykiem walutowym, w procesie zdobywania kapitału niezbędnego do dalszego rozwoju, przy fuzjach i przejęciach oraz w zbyciu akcji lub udziałów przedsiębiorstw.
* Badanie zrealizowane zostało na zlecenie Banku Zachodniego WBK S.A. przez ICAN Research, dział badań Harvard Business Review Polska, we wrześniu 2013 r. Zrealizowano 204 wywiady ilościowe (z prezesami, właścicielami firm, dyrektorami finansowymi, głównymi księgowymi oraz kontrolerami finansowymi). Przebadane zostały osoby z sektora firm średnich i dużych, zatrudniających powyżej 50 pracowników, mających obroty powyżej 40 mln zł. Badanie uzupełnione zostało 11 eksperckimi wywiadami pogłębionymi.