PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościOpłata "portfelowa" – organizacje kartowe biorą się za konkurentów

Opłata "portfelowa" – organizacje kartowe biorą się za konkurentów

Wiadomości Michał KisielMichał Kisiel - 22.03.2013 (15:27)

Znaczna część systemów mobilnych płatności opiera się na starych, dobrych kartach płatniczych. Karty pełnią funkcję źródła pieniądza. Źródło zasila przedpłacony rachunek mobilnej portmonetki lub instrumentu, który jest obciążany w momencie, gdy klient płaci telefonem w sklepie. Nie podoba się to organizacjom kartowym i bankom-wydawcom. MasterCard wprowadza nową opłatę, wycelowaną w mobilne portfele.


Opłata nosi nazwę Staged Digital Wallet Operator Annual Network Access Fee” i ma dotyczyć wyłącznie transakcji dokonywanych w fizycznych punktach sprzedaży. Na celowniku znalazły się systemy takie jak PayPal czy Google Wallet, gdzie obciążenie karty odbywa się „na drugim etapie” transakcji (stąd nazwa „Staged Digital Wallet”).

Portfel w chmurze Googlea


Płatność przy użyciu Google Wallet opiera się na wykorzystaniu „karty proxy”. Ponieważ wyszukiwarkowy potentat miał kłopoty z rozwijaniem swojej wizji mobilnego portfela NFC, a zwłaszcza z długotrwałym procesem umieszczania w nim kart płatniczych banków, zdecydował się w zeszłym roku na zupełnie nowe podejście. Użytkownik Google Wallet otrzymuje wirtualną kartę MasterCard, której dane są zapisane w bezpiecznym elemencie na urządzeniu. W punkcie handlowym zbliża do czytnika telefon i obciążana jest właśnie ta karta. Odgrywa ona jednak tylko rolę pośrednika – w następnym etapie transakcja obciąża wybraną przez klienta kartę przechowywaną w portfelu Googlea (jej dane zapisane są „w chmurze”).

Dzięki takiemu schematowi transakcji wprowadzenie nowej karty do portfela jest prostsze. Nie musi ona zostać zapisana w bezpiecznym elemencie – wystarczy, że zostanie dodana do konta klienta Google Wallet.

PayPal to też portfel z kartami


W nieco inny sposób działają płatności z użyciem cyfrowego portfela PayPal. Należąca do eBay marka coraz śmielej poczyna sobie poza wirtualnym podwórkiem, czemu z niepokojem przyglądają się organizacje kartowe.

Klient PayPala, który płaci w fizycznym punkcie handlowym, może wybrać sposób sfinansowania transakcji. W ciągu tygodnia po dokonaniu płatności decyduje się na obciążenie karty płatniczej (której dane są już w „portfelu” PayPala) lub rachunku przedpłaconego (wcześniej zasilonego z rachunku bankowego). Może także wybrać kilka źródeł finansowania jednocześnie (podzielić kwotę transakcji) lub skorzystać z programu ratalnego. Gdy preferowanym źródłem pieniądza jest karta płatnicza, PayPal obciąża ją odpowiednią kwotą.

Utarczki o dane


Rozbicie transakcji na kilka etapów stwarza nowe problemy. Dla organizacji płatniczych istotna jest przede wszystkim utrata widzialności marki. Klient płaci PayPalem lub portfelem Googlea – logo karty schodzi na dalszy plan. Wydawcy kart tracą z kolei dostęp do danych o aktywności swoich klientów. Z ich punktu widzenia obciążenie dokonane przez Googlea jest zagadką – gdzie był klient? Za co płacił? Cenna informacja znika z pola widzenia, a wraz z nią możliwości kreowania nowych źródeł przychodów i narzędzi wzmacniania lojalności klienteli, takich jak programy rabatowe lub lojalnościowe. Jest to także istotny problem dla procedur zarządzania ryzykiem transakcji.

Wprowadzenie nowych opłat przez MasterCard można odczytać jako reakcję obronną. Kartowi giganci ściągają białe rękawiczki i zaczynają wyraźniej bronić swojego terytorium. Co ciekawe, przedstawiciele konkurencyjnej organizacji Visa w ciepłych słowach wypowiadają się o ruchu MasterCarda, określając dodatkowe prowizje jako „uzasadnione”.

Portfel pod kontrolą


Informacje dotyczące nowych opłat są dość skąpe. Na jednym ze specjalistycznych blogów wypunktowano najważniejsze założenia pomysłu MasterCarda:

  • opłata będzie dotyczyć transakcji w fizycznych POS,

  • za identyfikację transakcji dokonywanych cyfrowymi portfelami odpowiedzialni będą agenci rozliczeniowi,

  • oprócz przekazywania danych dotyczących akceptanta (MID) dla każdej transakcji konieczne będzie również wskazanie identyfikatora portfela (nowy element – WID, Wallet ID),

  • opłata wyniesie 0,35% wolumenu transakcji portfelami w ostatnim roku,

  • nowe reguły wchodzą w życie w czerwcu 2013 roku.

Opłaty zostaną niemal na pewno przeniesione na operatorów cyfrowych portfeli, np. za pośrednictwem podwyżek opłat processingowych. EBay, właściciel biznesu PayPal, w jednym z dokumentów wskazuje dodatkowe prowizje jako czynnik mogący mieć wpływ na przychody firmy i zmniejszający jej marżę zysku. Dodatkowo możliwość zidentyfikowania transakcji wykonywanych portfelami (dzięki WID) da wydawcom do ręki ważne narzędzie – opcję odrzucania transakcji dokonywanych przy użyciu portfeli i różnej maści agregatorów.

Początek ostrzejszych zmagań?


Ruch MasterCarda to zapewne dopiero początek próby sił. Logiczne wydaje się, żeby w podobny sposób potraktować transakcje w sieci, zwłaszcza że organizacje kartowe budują tu własne przyczółki w postaci platform MasterPass i V.me. Wydawcom i kartowym potentatom o wiele atrakcyjniejszy wydaje się każdy model, w którym pomiędzy nimi a akceptantem nie występuje pośrednik. Wiedza dotycząca zachowań konsumentów będzie coraz cenniejsza, a karta „opakowana” w cyfrowy portfel nie daje do tego zasobu dostępu.

2013-03-22
Michał Kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców