O ile opóźnienie lotu bywa uciążliwe, to jednak pozwala dotrzeć do celu. Inaczej niż w sytuacji, kiedy przewoźnik odwołuje połączenie. Jakie prawa przysługują wtedy posiadaczowi biletu, jeśli musiał zmienić plany lub nie zdołał dotrzeć do kresu swojej podróży?
Wizja katastrofy lotniczej to najczęstsza przyczyna strachu przed lataniem. Jednak dla niektórych definicja prawdziwej lotniczej traumy jest inna, równa wielogodzinnemu koczowaniu na lotnisku albo konieczności zmiany planów z racji odwołanego lotu. Będąc w takiej sytuacji, jedni zaciskają zęby i odchodzą z kwitkiem, inni występują do linii lotniczej o odszkodowanie. Podpowiadamy, co należy się pokrzywdzonym przez fakt odwołania lotu, gdzie i jak egzekwować te prawa.
Istotny powód odwołania lotu
Przez odwołany lot, zgodnie z literą unijnego prawa, rozumie się lot, który się nie odbył, a był planowany i zarezerwowano nań przynajmniej jedno miejsce. Dla rozważań o prawach przysługujących turystom mającym bilet na odwołane połączenie, kluczowa jest jeszcze jedna kwestia – czy do zmiany rozkładu doszło z przyczyn zależnych od linii lotniczej. Jeśli bowiem miały tutaj swój udział złe warunki atmosferyczne, ataki terrorystyczne, strajki, destabilizacja polityczna czy inne okoliczności pozostające poza wpływem przewoźnika, nie ponosi on odpowiedzialności pod postacią finansowego odszkodowania za odwołany lot.
Druga ważna kwestia to podejście przewoźnika do zmian w grafiku swoich lotów, a dokładniej – moment, w którym poinformował pasażerów o odwołaniu lotu, o ile w ogóle to uczynił. Od tego będzie zależała forma rekompensaty dla tych, którzy wykupili bilety na feralny lot.
Przewoźnik nie zawsze płaci za odwołany lot
Ci, których lot został odwołany, mają prawo do uzyskania zwrotu należności za bilety albo zmiany planu podróży na taki, który pozwoli im pokonać zaplanowaną trasę w warunkach zbliżonych do pierwotnych. Informacja o alternatywnym połączeniu powinna dotrzeć do turystów wraz z wiadomością o odwołaniu lotu i – co ważne – odpowiednio wcześnie. Jeśli bowiem pasażerowie nie zostali poinformowani o odwołanym połączeniu z odpowiednim wyprzedzeniem albo gdy zaproponowany im zamienny plan lotu za bardzo odbiegał od pierwotnego, mogą wnioskować u przewoźnika o odszkodowanie.
Ale uwaga – odszkodowanie za odwołany lot NIE będzie przysługiwało pasażerowi, jeżeli:
- poinformowano go o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tyg. przed odlotem,
- poinformowano go o odwołaniu lotu na co najmniej 7-14 dni przed odlotem, proponując zmianę planu podróży na taką, która umożliwi wylot najpóźniej 2 godz. przed planowym czasem odlotu i dotarcie do celu najwyżej 4 godz. po planowym czasie przylotu,
- poinformowano go o odwołaniu lotu w czasie krótszym niż tydzień i zaproponowano zmianę planu podróży na taką, która umożliwi wylot maksymalnie godzinę przed planowanym lotem i dotarcie na miejsce co najwyżej 2 godziny po planowanym przylocie,
- do odwołania lotu doszło z nadzwyczajnych przyczyn, na które przewoźnik nie miał wpływu.
Co należy się pasażerom
Kiedy jednak zaistnieje podstawa do wypłaty odszkodowania, bo nie zostały spełnione ww. warunki, pasażerowi przysługuje:
- 250 euro w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 km,
- 400 euro dla lotów w ramach UE dłuższych niż 1500 km oraz lotów poza UE o długości 1500-3000 km,
- 600 euro dla wszystkich innych lotów niż wyżej wymienione.
W sytuacji, kiedy przewoźnik zaproponował alternatywny plan podróży, wysokość odszkodowania może zostać obniżona o 50%.
W sytuacji, w której informacja o odwołanym locie spadła na pasażerów skrajnie późno, na lotnisku, niewiele przed pierwotnie planowaną godziną odlotu, pasażerowie mają prawo do opieki – wyżywienia (posiłki, napoje), transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem noclegu, a nawet zakwaterowania w hotelu, gdy pobyt na lotnisku wydłuża się. Pasażerom przysługuje również możliwość dwukrotnego bezpłatnego skorzystania ze środków łączności (telefon, teleks, faks lub e-mail).
Ze skargą na przewoźnika
Pasażer mający zastrzeżenia co do sposobu, w jaki przewoźnik potraktował swoich klientów po odwołanym locie, może złożyć u niego skargę, a odpowiedzi spodziewać się w ciągu 6 tygodni. Jeśli odpowiedź nie nadejdzie lub jeśli będzie w opinii pasażera krzywdząca, kolejnym krokiem jest kontakt (pisemne złożenie skargi – zobacz wzór) z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, wydelegowanym do badania przypadków naruszenia prawa lotniczego.
Trudno wymagać od turysty, by znał na pamięć katalog przysługujących mu praw. W kontekście lotnictwa warto pamiętać o jednej podstawowej zasadzie – jeśli lot opóźnia się lub zostaje odwołany, pasażer może poprosić w punkcie odpraw o wydruk na temat praw przysługujących mu w związku z problematycznym lotem.
Źródło: Bankier.pl