PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościBankowość małych przedsiębiorstw i kryzys

Bankowość małych przedsiębiorstw i kryzys

Aktualności 23.04.2010 (07:13) artykuł nadesłany

Globalny kryzys finansowy i ekonomiczny, charakteryzujący się zwiększonym kosztem ryzyka, zmniejszonym popytem na rynkach oraz coraz większą presją wywieraną na banki, aby wspierać gospodarkę, stanowi dla rynku bankowości dla małych przedsiębiorstw duże wyzwanie.

Branża musi się z nim zmierzyć aby przyspieszyć rozwój działalności biznesowej w połączeniu z jednoczesnym zarządzaniem ryzykiem. Według raportu „Small Business Banking and the Crisis” (Bankowość małych przedsiębiorstw i kryzys), opracowanego przez Capgemini, UniCredit i Efma (European financial marketing association – Europejskie Stowarzyszenie Marketingu Finansowego), aby sprostać temu zadaniu, banki detaliczne muszą wzmocnić rolę menedżera ds. relacji i usprawnić swój system zarządzania ryzykiem kredytowym.

 

Zrównoważenie dwóch imperatywów: przyspieszenie rozwoju z jednoczesną kontrolą ryzyka na rynku małych przedsiębiorstw.

 

Raport, który opiera się na rozległych badaniach rynku i wywiadach w 58 dużych bankach detalicznych,
w 21 krajach potwierdza, że obecnie rynek małych przedsiębiorstw jest atrakcyjny i ma strategiczne znaczenie dla banków detalicznych. Małe przedsiębiorstwa stanowią 99% wszystkich firm (w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych) oraz zapewniają zatrudnienie dla 51% ludności (w działalności prywatnej i pozafinansowej). Biorąc pod uwagę istotę małych przedsiębiorstw dla gospodarki narodowej, większość rządów wykazuje duże zainteresowanie wspieraniem tego szybko rozwijającego się rynku. W związku z tym banki kładą szczególny nacisk na jego rozwój.

 

Pomimo potencjału rozwojowego rynek małych przedsiębiorstw pozostaje ryzykowny i złożony. Wymaga
on ze strony banków detalicznych odpowiedniego zarządzania ryzykiem w związku z niską kapitalizacją, brakiem ratingów kredytowych i wysokim odsetkiem bankructw w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami.

 

Jak potwierdza ten raport, rynek małych przedsiębiorstw przynosi jedną trzecią przychodów netto banków detalicznych, ale jednocześnie stanowi prawie połowę łącznych, detalicznych aktywów ważonych ryzykiem. Z tego względu rynek małych przedsiębiorstw jest koniecznym celem, ale stanowi duże wyzwanie – komentuje Patrick Desmarès, sekretarz generalny Efma.

 

Ponadto zgodnie z przeprowadzonymi wywiadami zwiększony koszt ryzyka jest uznawany za największe zagrożenie spowodowane przez kryzys (86%), kolejnym zagrożeniem jest spadek popytu (68%). Powyższe zjawiska mają większe znaczenie niż inne wyzwania, takie jak np.: presja wywierana na ceny (45%) oraz lepiej przygotowana konkurencja (34%). Spadek popytu i wyższe koszty ryzyka postrzegane w rzeczywistości pokryzysowej zmuszą banki do zmian, aby możliwe było osiąganie sukcesu na tym rynku.

 

Stworzenie modelu banku odnoszącego sukces

 

Pomyślne sprostanie tym wyzwaniom ma szczególnie duże znaczenie dla banków detalicznych. Kluczem
do wniosków płynących z raportu jest pojawienie się modelu banku odnoszącego sukces. Jest on przeznaczony dla banków detalicznych mających na celu pokonanie konkurencji zarówno w obszarze zarządzania ryzykiem, jak i rozwoju na rynku małych przedsiębiorstw.

 

Aby pokonać te zwiększone zagrożenia, banki detaliczne odnoszące sukces muszą rozwinąć dwa obszary mające szczególne znaczenie: rolę menedżera ds. relacji oraz system zarządzania ryzykiem – mówi Bertrand Lavayssière, dyrektor zarządzający ds. globalnych usług finansowych w Capgemini. – Kluczem do sukcesu jest przesunięcie roli menedżera ds. relacji ku bliższym kontaktom z klientami oraz zwiększenie znaczenia zarządzania ryzykiem kredytowym w połączeniu z wdrożeniem kompletnego i efektywnego systemu zarządzania nim – podsumowuje Lavayssière.

 

Aby pokonać konkurencję zarówno w obszarze rozwoju jak i zarządzania ryzykiem, banki muszą zapewnić sobie silne relacje z klientem poprzez zrozumienie jego linii biznesowej, potrzeb i oczekiwań. Banki muszą również umożliwić menedżerom ds. relacji zarządzanie ryzykiem kredytowym. Powinno się to odbywać poprzez zapewnienie im większych uprawnień i odpowiedzialności w procesie podejmowania decyzji, jak również w zakresie podpisywania kredytów, zarządzania portfelem kredytów i zmiany terminów spłaty kredytu. Ponadto system zarządzania ryzykiem kredytowym będzie musiał spełniać bardzo specyficzne i złożone wymagania w zakresie zarządzania ryzykiem na rynku małych przedsiębiorstw. Zalicza się do tego odpowiednie zarządzanie, efektywne, organizacyjne procesy zarządzania ryzykiem kredytowym oraz kompleksowe i optymalnie wspierające systemy informatyczne.

 

Opracowanie modelu banku odnoszącego sukces umożliwia bankom detalicznym osiągnięcie wysokiego poziomu satysfakcji klienta pochodzącego z rynku małych przedsiębiorstw. Model ten pomaga też lepiej wykorzystać strategię cross-sellingu, która stanowi sedno nakładów na rozwój bankowości detalicznej na rynku małych przedsiębiorstw. Model banku odnoszącego sukces zwiększa również możliwości banku w zakresie opracowania i wykorzystania najlepszych praktyk w obszarze zarządzania ryzykiem. Włącza się w to: zaawansowane narzędzia oceny wniosków kredytowych (credit scoring), rozszerzone, proaktywne zarządzanie portfelem kredytów i tzw. „miękką windykację”.

 

Umiejętności każdego banku w zakresie efektywnej obsługi małych przedsiębiorstw, ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zyskowności takiego banku, ale wpływa również na jego opinię i pozycję. Aby osiągać sukcesy na rynku małych przedsiębiorstw, banki powinny ustabilizować pozycję menedżerów ds. relacji, m.in. poprzez stałe inwestowanie w ich kompetencje. Banki muszą wprowadzać innowacyjne rozwiązania do procesu kredytowego, tworzyć płynny, wielokanałowy interfejs i pozyskiwać zaufanie potrzebne we współpracy z przedsiębiorcą – mówi Roberto Nicastro, wiceprezes Grupy oraz szef Strategicznego Obszaru Biznesu Detalicznego w UniCredit.

 

Podsumowując: aby wdrożyć model banku odnoszącego sukces i odblokować potencjał rynku małych przedsiębiorstw, banki muszą zdefiniować strategię transformacji, która oparta jest na zmianie: roli menedżera ds. relacji, zarządzania ryzykiem kredytowym, organizacji, kultury i HR.

 

Raport dotyczący bankowości małych przedsiębiorstw (Small Business Banking Report) można pobrać ze strony www.capgemini.com/wrbr10 lub www.wrbr10.com.

Źródło: Capgemini

kryzys msp 2010-04-23
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kryzys msp

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców