PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeMastercard Travel Industry Trends: widoczne ożywienie rynku turystycznego
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Mastercard Travel Industry Trends: widoczne ożywienie rynku turystycznego

Informacje 30.05.2023 (08:49) informacja prasowa
Mastercard

Mastercard Economics Institute opublikował raport Travel Industry Trends 2023, prezentujący wyniki analizy globalnych trendów w podróżowaniu. Wynika z niego, że od stycznia do marca 2023 r. wydatki Polaków na doświadczenia i przeżycia wzrosły o 117% w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. W tym samym okresie odnotowano również globalny skok wydatków na podróże służbowe, zwłaszcza w krajach Europy i w regionie Azji i Pacyfiku.

Więcej wrażeń

Jak prognozują eksperci Mastercard Economics Institute, w najbliższym czasie konsumenci podczas podróży będą częściej decydować się na zakup „doświadczeń”[1] (obejmujące wydatki turystów w restauracjach, kasynach, klubach, barach i innych miejscach rozrywki) niż „rzeczy” (obejmujących zakupy turystów podczas wyjazdów turystycznych i służbowych np. żywność w sklepach spożywczych, odzież, kosmetyki, pamiątki).

Globalnie, wydatki na doświadczenia w 2022 r. wzrosły o 65% w stosunku do roku 2019. Budżet na zakup produktów podczas wyjazdów zwiększył się w tym samym czasie tylko o 12%. Polacy pod tym względem reprezentują odmienne preferencje zakupowe i w pierwszym kwartale 2023 r. więcej wydali na rzeczy materialne w podróży niż na przeżycia. W obydwu kategoriach odnotowano jednak imponujące wzrosty. W przypadku zakupów rzeczy materialnych budżet Polaków wzrósł o 147% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r., a w obszarze doświadczeń w pierwszym kwartale 2023 r. wydaliśmy o 117% więcej niż w analogicznym okresie w 2019 r.

Podróżujący ustanawiają nowe szlaki

Z raportu Mastercard wynika, że popyt na podróże wypoczynkowe będzie się utrzymywał. Jak zauważyli eksperci, wydatki związane z doświadczeniami rosną w wielu krajach, w których zniesiono restrykcje pandemiczne. Podróżujący zaczynają częściej szukać przeżyć w odległych zakątkach świata – potencjalnie pod wpływem mediów społecznościowych, a także w poszukiwaniu wyjątkowej rozrywki. Niemcy i Hiszpania stają się coraz bardziej popularne wśród turystów z Ameryki Łacińskiej. Stany Zjednoczone natomiast, które zajmowały 5. miejsce wśród najważniejszych celów podróży europejskich w 2022 r., awansowały na 4. pozycję. Na tę zmianę  wpływa nie tylko chęć wyprawy za ocean, ale także słabszy kurs dolara w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najpopularniejsze kierunki turystyczne w Europie pozostały niezmienne. Miłośnicy zwiedzania miast nadal wybierają najczęściej Wielką Brytanię, a plażowicze wybrzeża Hiszpanii i Włoch. Kraje europejskie tradycyjnie napędzane przez turystykę, takie jak Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia czy Grecja, mają szansę skorzystać na wzmożonych podróżach turystów z całego świata.

Coraz więcej podróży służbowych

W skali globalnej wydatki na podróże służbowe wzrosły o 25% w okresie od stycznia do marca 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r. Liczba wyjazdów biznesowych zwiększyła się szczególnie w drugiej połowie 2022 r. i na początku 2023 r. W tym czasie odnotowano o 83% więcej rezerwacji lotów służbowych w stosunku do 2019 r. Z raportu wynika, że największy wzrost popytu na podróże służbowe odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Europie, odpowiednio o 64% i 42% w okresie od stycznia do marca 2023 roku. W skali globalnej, podróże biznesowe doganiają popularnością wyjazdy turystyczne i obecnie rosną w podobnym tempie – odnotowując średnio 42% wzrost rok do roku w latach 2022-2023.

Ponowne otwarcie Chin kontynentalnych z korzyścią dla turystyki globalnej

W 2019 r. podróże z Chin kontynentalnych stanowiły 16% wszystkich globalnych wydatków na podróże i transport. Gospodarki w regionie Azji i Pacyfiku są oczywistymi beneficjentami po-pandemicznego otwarcia  granic przez Chiny, biorąc pod uwagę ich silne powiązania z handlem międzynarodowym, turystyką, a także bliskość geograficzną. Inne kraje, w których oczekuje się znaczących korzyści zniesienia restrykcji granicznych Chin, obejmują Europę Północną – są to głównie Niemcy i Francja, ale także Brazylia, która może odnotować wzrost eksportu do Państwa Środka w związku z ożywieniem gospodarczym. Beneficjentami będą również polskie miasta. Z raportu Mastercard wynika, że w marcu 2023 r. Chińczycy wydali w Lublinie ponad trzykrotnie więcej na doświadczenia (restauracje, bary, kluby nocne, rozrywkę i rekreacje) niż 4 lata wcześniej. W Poznaniu natomiast wzrost tych wydatków był niemalże dwukrotny. Chińscy turyści, którzy tradycyjnie są bardziej skłonni do luksusowych zakupów niż pozostała część podróżujących, mogą zapewnić źródło wyższych dochodów dla ogólnoświatowej turystyki.

– To pierwszy rok od czasu pandemii, bez ograniczeń dla podróżujących. Konsumenci zatem pozwalają sobie na zaspokajanie stłumionych pragnień odkrywania nowych miejsc, spotykania się z przyjaciółmi i rodziną oraz gromadzenia doświadczeń, aby nadrobić stracony czas – powiedziała Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka na region EMEA w Mastercard Economic Institute. – Pomimo zmieniających się krajobrazów gospodarczych, wielu konsumentów nadal nie zamierza oszczędzać na podróżach. Perspektywa na rok 2023 wskazuje na trwałe ożywienie i wzrost na rynku turystycznym, który warto wykorzystać. Podróżni jednak są coraz bardziej wymagający – zależy im na wyjątkowych przeżyciach, liczą również na unikatowe doświadczenia. Firmy, które odpowiedzą na te potrzeby mają większą szansę na nawiązanie dłuższych i bardziej wartościowych relacji z podróżującymi. Stawianie klienta w centrum zainteresowania poprzez personalizację i oferowanie szerokiej gamy możliwości wyboru – np. w obszarze płatności – może być istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej oraz lojalności konsumentów – dodaje Natalia Lechmanova z Mastercard.

Pełny raport Travel Industry Trends 2023 dostępny jest tutaj

[1] Doświadczenia” obejmują wydatki turystów w restauracjach, kasynach, klubach nocnych, barach i innych miejscach rozrywki, podczas gdy „rzeczy” obejmują wydatki turystów podczas wyjazdów turystycznych i służbowych np. w sklepach spożywczych, wydatki na odzież, kosmetyki, artykuły sportowe, biżuterię, obuwie, książki, elektronikę czy zabawki. Badanie nie obejmuje wydatków związanych z transportem i zakwaterowaniem. Badanie przedstawia analizę zagregowanych i anonimowych wolumenów (nominalne dolary amerykańskie, bez korekty walutowej) dla osób podróżujących w celach turystycznych. Analiza wydatków nie uwzględnia zmian wywołanych inflacją.

Źródło: Mastercard

2023-05-30
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców