PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeAI zmienia sposób rekrutacji – upadek zatrudnienia opartego na stanowiskach i dyplomach

AI zmienia sposób rekrutacji – upadek zatrudnienia opartego na stanowiskach i dyplomach

Informacje 28.09.2023 (12:07) informacja prasowa

Firmy na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na konkretne umiejętności podczas zatrudniania. To świadczy o zmianie w sposobie rekrutacji. Wykształcenie traci na wartości, zwłaszcza gdy nie idzie w parze z praktycznymi kompetencjami. W tym świetle, rewolucja w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) nabiera znaczenia. Ta przełomowa technologia nie tylko zredefiniowała sposób, w jaki wykonujemy zadania, ale także zwiększyła naszą efektywność. Dodatkowo, spowodowała wzrost zapotrzebowania na osoby, które są zaznajomione z obsługą i zrozumieniem AI. Ostatecznie, umiejętność pracy z sztuczną inteligencją staje się równie kluczowa, jak kiedyś biegłość w korzystaniu z internetu.

Zdjęcie autorstwa olia danilevich z Pexels

Upadek zatrudnienia opartego na stanowiskach i dyplomach

Tradycyjne metody pozyskiwania talentów są coraz częściej podważane pod kątem ich nieefektywności i ograniczeń, jakie nakładają. Przez lata skupiano się na kwalifikacjach przez pryzmat edukacji i doświadczenia, często pomijając najważniejszy aspekt – umiejętności. Dotychczasowy podział tworzył strukturę organizacji, definiując role, obowiązki i kulturę organizacyjną firm. Jednak w obliczu zmian demograficznych i technologicznych, tradycyjny model nie spełniał już swojej roli. Dane LinkedIn pokazują, że wymagane umiejętności dla danego stanowiska zmieniły się już o około 25% od 2015 roku, a liczba ta ma się podwoić ze względu na AI.

Nowe umiejętności pracowników w erze AI

Magdalena Zajkowska, Wiceprezes Zarządu Nest Banku, zauważa dynamiczne zmiany na rynku pracy, podkreślając, że praca zmienia swój charakter na bardziej wielozadaniowy i interdyscyplinarny, wykraczający poza utarte ramy. Ta transformacja kwestionuje długo utrzymywane założenia dotyczące tradycyjnych modeli zatrudnienia. W efekcie, coraz więcej firm kieruje się umiejętnościami pracowników, a nie definicją stanowiska, na którym pracują. Potwierdzają to dane rynkowe: 71% pracowników przyznaje, że ich obowiązki wykraczają poza formalne opisy stanowisk, a 81% kadry kierowniczej zauważa, że praca jest realizowana w różnych obszarach funkcjonalnych.[1]

Ekspertka dodaje, że według najnowszych badań Microsoftu, 82% liderów globalnie i 85% w regionie Azji i Pacyfiku uważa, że w przyszłości zdominowanej przez sztuczną inteligencję, pracownicy będą potrzebować nowych kompetencji. Najważniejsze z nich to: umiejętność dostosowywania się do zmian, idąca za tym elastyczność i szczególnie ważna inteligencja emocjonalna. Te umiejętności staną się kluczowymi kompetencjami, nie tylko dla specjalistów w dziedzinie AI, ale dla każdego, kto będzie z niej korzystał w swojej pracy.[2]

Osoby zaangażowane w rozwijanie i wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji wykazują się nie tylko zaawansowaną wiedzą techniczną, ale również głębokim zrozumieniem procesów biznesowych. Oznacza to, że muszą być zdolne do precyzyjnej analizy i oceny różnych aspektów działalności firmy, od generowania przychodów po interakcje z klientami i logistykę. Taka kompleksowa analiza jest niezbędna dla efektywnego wykorzystania AI w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów biznesowych i maksymalizacji zwrotu z inwestycji (ROI).

Inteligencja emocjonalna, choć może wydawać się nieco nietypową umiejętnością w kontekście pracy z AI, odgrywa kluczową rolę. W erze rosnącej automatyzacji i zaawansowanych technologii, umiejętność rozróżnienia sytuacji, w których AI jest najbardziej efektywne, od tych, które wymagają ludzkiego zaangażowania, staje się coraz ważniejsza. Na przykład, w kontakcie z klientem, AI może efektywnie sortować dane i udzielać prostych odpowiedzi, ale w sytuacjach wymagających empatii i głębokiego zrozumienia, ludzki element jest niezastąpiony.

Microsoft w swoich badaniach podkreśla, że równowaga między biegłością techniczną, a inteligencją emocjonalną jest kluczowa dla przyszłych liderów w dziedzinie AI. Nie chodzi tylko o znajomość algorytmów i umiejętność ich programowania, ale również o zrozumienie, jak i kiedy te algorytmy powinny być stosowane w kontekście szerszych celów biznesowych i ludzkich potrzeb. To holistyczne podejście do kompetencji w dziedzinie AI wyróżnia prawdziwych innowatorów i liderów na tym dynamicznie rozwijającym się rynku.

Umiejętności wspierają różnorodność

Koncentracja na umiejętnościach kandydatów sprzyja również utrzymaniu wysokiej różnorodności w organizacji, co z kolei prowadzi do zwiększenia puli potencjalnych pracowników, uwzględniając większą reprezentację płci, różnych grup wiekowych czy narodowości.

Magdalena Zajkowska podkreśla, że zakres i znaczenie tych zmian ma potencjał do naturalnego wprowadzenia różnorodności w struktury organizacyjne. Na stanowiskach, gdzie kobiety są słabo reprezentowane, zatrudnianie oparte na umiejętnościach może zwiększyć ich udział w puli kandydatów nawet o 24%. To samo dotyczy różnych grup wiekowych. Udział pokolenia Z w tej

To niemal dziesięciokrotny skok w potencjale osób, które wcześniej były pomijane. Takie podejście prowadzi do zmiany paradygmatu w zatrudnianiu, umożliwiając firmom skuteczniejszą konkurencję na rynku talentów i jednocześnie rozwijanie możliwości i potencjału ich pracowników.

Wzrost zatrudnienia opartego na umiejętnościach odzwierciedla głęboką zmianę w podejściu i strategiach rekrutacyjnych pracodawców. Coraz częściej kładą oni nacisk na kompetencje kandydata, a nie na jego wykształcenie czy doświadczenie zawodowe. Zgodnie z raportem TestGorilla z 2022 roku, 76% pracodawców w celu znalezienia nowych talentów zastosowało jakąś formę zatrudniania opartego na umiejętnościach, a w 55% przypadków używano testów dostosowanych do konkretnego stanowiska. To podejście zyskuje na popularności – LinkedIn odnotowuje 21% wzrost w liczbie ogłoszeń o pracę, które kładą nacisk na umiejętności, a nie formalne kwalifikacje.[4]

[1] 2023 Global human capital trends | Deloitte Insights

[2] 2023 Global human capital trends | Deloitte Insights

[3] Skills-First: Reimagining the Labor Market and Breaking Down Barriers (linkedin.com)

[4] Skills-First: Reimagining the Labor Market and Breaking Down Barriers (linkedin.com)

Źródło: Nest Bank

praca 2023-09-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: praca

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców