PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeMastercard SpendingPulse: Kolejny rok z rzędu doświadczenia znajdują się na czele wakacyjnych wydatków w Europie
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Mastercard SpendingPulse: Kolejny rok z rzędu doświadczenia znajdują się na czele wakacyjnych wydatków w Europie

Informacje 15.10.2023 (18:20) informacja prasowa
Mastercard

W najnowszym raporcie Mastercard SpendingPulse™ przeanalizowano poziom sprzedaży detalicznej na dziewięciu rynkach w Europie w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień 2023 r.). Wzięto pod uwagę dane dotyczące zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, przy użyciu wszystkich form płatności (w tym płatności gotówkowych). Wynika z niego, że w minione wakacje konsumenci koncentrowali swoje letnie wydatki na aktywnościach poza domem, cieszeniu się doświadczeniami i spotkaniach towarzyskich. Wydatki te doprowadziły do wzrostu sprzedaży detalicznej o 9,8% r/r.

Sytuacja w Europie

Z analizy trendów zakupowych wynika, że w okresie letnim odnotowano wzrost wydatków w sektorze hotelarsko-gastronomicznym* w całej Europie. Było to spowodowane tym, że konsumenci szukali wartościowych doświadczeń – wychodzili do restauracji, korzystali z krótkich wypoczynków i brali udział w zorganizowanych wydarzeniach. Ponadto w wielu krajach wzrosła sprzedaż detaliczna w sklepach, ponieważ klienci zdecydowali się na zakup nowych letnich strojów.

W Europie kluczowe trendy sezonowe od lipca do sierpnia 2023 r. obejmowały:

Wzrost wydatków na posiłki w restauracjach: ponieważ wielu Europejczyków wykorzystywało swój wakacyjny urlop, aby spotkać się z rodziną i przyjaciółmi, trend jedzenia poza domem wykazywał dynamikę wzrostową – wydatki na restauracje wzrosły o +17,8% r/r w Polsce, +12,5% r/r we Francji, +11,1% r/r w Czechach, +8,9% r/r we Włoszech i +8,8% r/r w Hiszpanii.

Spędzanie czasu poza domem: wydatki na hotele i zakwaterowanie wakacyjne znacząco wzrosły** na Węgrzech (+26,4% r/r), w Hiszpanii (+9,4% r/r), Czechach (+7,8% r/r) i Wielkiej Brytanii (+5,5% r/r), podczas gdy we Włoszech odnotowano bardziej umiarkowany wzrost (+3,7% r/r).

Zakupy online kontra te w sklepach stacjonarnych: łączna sprzedaż detaliczna została zwiększona przez rosnący handel elektroniczny w krajach takich jak Polska (+15,5% r/r) i Czechy (+4,4% r/r), natomiast sprzedaż stacjonarna odnotowała wzrost na Węgrzech (+12,3% r/r) i w Wielkiej Brytanii (+4,8% r/r).

Duży wzrost wydatków w sektorach związanych z turystyką w czasie ważnych wydarzeń lokalnych. Podczas Grand Prix Węgier wydatki na hotelarstwo i restauracje wzrosły odpowiednio o +27,4% i +31,3% w porównaniu z zeszłorocznym wydarzeniem. Podobnie, wydatki na hotele i restauracje wzrosły podczas weekendu świątecznego w Wielkiej Brytanii w dniach 26-28 sierpnia, odpowiednio o +7,1% i +5,0%.
Wzrost wydatków na artykuły pierwszej potrzeby. Artykuły spożywcze pozostały kluczowym czynnikiem napędzającym sprzedaż detaliczną w całej Europie (+14,6% r/r), a konsumenci nadal wydają pieniądze na artykuły pierwszej potrzeby, choć wyraźny wpływ ma na to inflacja. Tego lata na czele stawki znalazła się Wielka Brytania (wzrost o 13,1% r/r), a następnie Węgry (+12,7% r/r) i Hiszpania (+9,6% r/r).

„Nasze najnowsze analizy SpendingPulse pokazują, że europejscy konsumenci wykorzystali lato, aby cieszyć się zbieraniem doświadczeń i przeżywaniem wyjątkowych chwil. Obejmowało to spotkania z bliskimi i odkrywanie nowych miejsc, o czym świadczą zwiększone wydatki w sektorze hotelarsko-gastronomicznym. Mimo presji inflacyjnej, która wciąż wpływa na wiele rynków, statystyki pokazują, że wydatki konsumenckie nadal wykazują odporność i stale rosną” – komentuje Natalia Lechmanova, Senior Economist w Mastercard Europe.

… i trochę więcej o Polsce

Całkowita sprzedaż detaliczna w Polsce (z wyłączeniem segmentu motoryzacji) wzrosła tego lata o 9,0% r/r, od 1 lipca do 31 sierpnia, na co znaczący wpływ miała sprzedaż internetowa (+15,5% r/r).

Na poziomie krajowym kluczowe trendy sezonowe od lipca do sierpnia obejmują:
Odświeżenie szaf: Sektory mody i akcesoriów odnotowały latem wzrost, przy czym odzież i biżuteria wzrosły odpowiednio o +2,3% r/r i +1,2% r/r.

Wzrosły wydatki na posiłki poza domem: między 1 lipca a 31 sierpnia wydatki na restauracje wzrosły o +17,8% r/r, co stanowi najwyższy wzrost wśród sektorów.

W miarę utrzymywania się inflacji konsumenci płacą więcej za artykuły pierwszej potrzeby: artykuły spożywcze były głównym czynnikiem wpływającym na ogólną sprzedaż detaliczną (+14% r/r).

Pięć województw w Polsce, w których odnotowano największą sprzedaż usług noclegowych pod względem wartości nominalnej to:
1. Śląskie
2. Mazowieckie
3. Dolnośląskie
4. Pomorskie
5. Wielkopolskie

Źródło: Mastercard

2023-10-15
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Michał Tabor

Michał Tabor

Michał Tabor, Partner i Członek Zarządu Obserwatorium.biz…

Wioletta Sawicka

Wioletta Sawicka

PR Manager, Deutsche Bank Polska Wioletta Sawicka…

Maja Lidke

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców