PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeRevolut zaleca czujność podczas Black Friday, z uwagi na duże ryzyko oszustw

Revolut

Revolut zaleca czujność podczas Black Friday, z uwagi na duże ryzyko oszustw

Informacje 20.11.2023 (13:31) informacja prasowa
BezpieczeństwoPłatności mobilne Revolut

Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 35 milionów klientów na świecie i ponad 3 miliony w Polsce, zapytał 1000 Polaków o plany zakupowe na Black Friday, Black Week i Cyber Monday (24-27 listopada), gdy swój “sezon okazji” mają także oszuści.

Revolut Money Report: 32% spośród respondentów w Polsce szacuje swoje planowane wydatki Black Friday na co najmniej 100 EUR (440 zł), a 17% na co najmniej 200 EUR (880 zł). 12% deklaruje, że nie zamierza nic kupować. Najwięcej łowców okazji jest w grupie wiekowej 25-34 lata. 24% spośród nich chce wydać w Black Friday ponad 200 EUR (880 zł), a 13% planuje budżet na co najmniej 500 EUR (2200 zł).

Klienci wrażliwi na ekologię rzadziej dokonują zwrotów

Niektóre osoby w sezonie rabatów i okazji zaczynają kupować impulsywnie. 4% respondentów przyznaje, że często wydają ponad miarę, a następnie zwracają kupione przedmioty. Większość badanych w Polsce (46%) wskazuje jednak, że prawie nigdy nie zwraca zakupionego towaru. 9% podkreśla, że nie robi tego, ponieważ przesyłanie towaru tam i z powrotem ma niekorzystny wpływ na środowisko.

Praktyczne wybory i okazje prezentowe

Badanie w Polsce pokazało, że w Black Friday staramy się podejmować zakupowe decyzje na chłodno. 42% pytanych przyznało, że kupuje tylko funkcjonalne rzeczy, których realnie potrzebuje. Z uwagi na zbliżające się Święta, 18% badanych wykorzystuje Black Friday jako sposób na oszczędności przy zakupie prezentów. Co piąta zapytana osoba (21%) mówi wprost, że Black Friday to przede wszystkim zabawa. Kupują by zrobić sobie przyjemność i poczuć dumę z upolowanej okazji, choć przedmiotów tych tak naprawdę nie potrzebują.

Łowcy okazji nie idą na skróty

Black Friday to nie mecz NBA lub tenisa, żeby budzić się w nocy? A jednak, 27% respondentów w Polsce to prawdziwi nocni łowcy, są gotowi wstać nawet w środku nocy, o ile pomoże to zrealizować okazyjny zakup na polskich lub zagranicznych platformach e-commerce. 40% ma jednak chwilę zawahania, mogliby poświęcić sen na nocne poszukiwania o ile rabat byłby odpowiednio wysoki. Co czwarta badana osoba (26%) zarzeka się, że nigdy by czegoś takiego nie zrobiła (woli się wyspać).

Rekordy sprzedaży czy eldorado fraudów?

Entuzjazm zakupowych okazji studzą nieco statystyki odnośnie oszustw, które przybierają na sile w sezonie przedświątecznym. To problem ogólnoświatowy. Raport Global State of Scams z października (badanie na grupie blisko 50 tys. osób z 43 krajów) szacuje, że nawet co czwarta osoba na świecie (25,5%) mogła paść ofiarą różnego typu oszustw lub doświadczyć kradzieży swoich danych w ciągu ostatnich 12 m-cy, a straty z tego tytułu przekroczyły 974 miliardów €.

Jak nie dać się oszustom

Za zakupową euforię i pośpiech w zdobywaniu najkorzystniejszych cenowo promocji można słono zapłacić. Katarzyna Said Nagy, Head of Financial Crime Operations w Revolut Bank wskazuje na sytuacje i oszustwa, na które warto uważać:

  • Fałszywe strony sklepów: Scamerzy wykorzystują najnowsze technologie do budowania witryn, które są do złudzenia podobne do stron popularnych sklepów i serwisów. Niektóre z nich wysyłają nawet klientom zamówiony produkt, ale prawdziwym celem jest pozyskanie danych karty użytej do płatności i wykorzystanie jej następnie do przestępstw lub kradzieży.

  • Luksusowe podróbki: Kolejną plagą jest sprzedaż online dóbr luksusowych, takich jak biżuteria lub ubrania światowych marek i projektantów, a także elektroniki w wyjątkowo okazyjnej cenie. Kłopot w tym, że często nie są to produkty oryginalne, lub sprzedający nigdy ich nie wysyła. Uderzająco niska cena powinna sprawić, że zapali się nam czerwona lampka i potraktujemy to jako ostrzeżenie.

  • Sklepy-widmo: Nową wersją oszustwa zakupowego są pojawiające się licznie sklepy-widmo, które wykorzystują platformy social mediowe. Otwierane są na krótki czas, na przykład na Black Week, zbierają zamówienia, płatności, a następnie znikają.

  • Reklamy w social mediach: Scamerzy wykorzystują social media do emisji intensywnych kampanii marketingowych, często przy pomocy funkcji “Swipe Up”, która skraca ścieżkę zakupową z postów lub stories opublikowanych w social mediach, do koszyka zakupowego. Towarzyszy temu wrażenie presji czasowej i konieczności natychmiastowego podjęcia decyzji.

Bezpieczny patent na zakupy online

Wielu klientów obawia się, że kupując online dane ich karty płatniczej mogą zostać bez ich zgody zachowane lub przechwycone, a następnie użyte do przestępstwa lub kradzieży. Katarzyna Said Nagy potwierdza, że takie ryzyko ma miejsce, ale może być ograniczone dzięki zastosowaniu wirtualnych kart jednorazowych ze zmiennym numerem. Ich cechą charakterystyczną jest to, że generują losowo numer karty i CVV, który po każdej transakcji jest niszczony i przestaje działać. W jego miejsce automatycznie pojawia się kolejny. Taki mechanizm istotnie zmniejsza ryzyko nieautoryzowanych transakcji i chroni dane klienta. A co w sytuacji gdy sprzedawca nie wysłał przesyłki lub towar był wadliwy? W pierwszym kroku należy zgłosić to supportowi (na czacie pomocy), który uruchomi właściwą procedurę (np. chargeback).

W zeszłym roku, podczas Black Friday i Cyber Monday, klienci Revolut wydali w Polsce ponad 5 milionów zł za pomocą 30,000 wirtualnych kart jednorazowych ze zmienny numerem – to niemal trzykrotny wzrost (o 180%) względem roku poprzedniego (2021 r.) kiedy klienci wygenerowali i zużyli w Black Friday i Cyber Monday 10,750 wirtualnych kart jednorazowych.

Co istotne, rosną także straty z tytułu oszustw i fraudów ponoszone przez sprzedawców. Według badania Juniper Research ich koszt dla sklepów przekroczył w 2022 roku 41 miliardów $, a w tym roku przekroczyć może 48 miliardów $, co oznaczałoby wzrost 17% r/r. Oszuści uderzają zarówno w sprzedawców jak i klientów, dlatego przeciwdziałać pladze powinni wszyscy: sklepy, kupujący i pośrednicy płatności.

“Kupujący podczas Black Friday zbyt często padają ofiarą internetowych oszustów, zwłaszcza gdy podejmują swoje decyzje pod wpływem presji czasowej i socjotechnicznych manipulacji” – mówi Katarzyna Said Nagy, Head of Financial Crime Operations w Revolut Bank Europe.

“W Revolut naszym priorytetem jest pomóc klientom uniknąć pułapek zastawianych przez oszustów. Używamy do tego funkcji w aplikacji, takich jak wirtualne karty jednorazowe i kursy wiedzy oraz technologii, która wspiera 24/7 nasz zespół 2500 specjalistów ds. przestępstw finansowych. Dzięki temu w 2022 roku udało nam się zapobiec wielu oszustwom i uchronić klientów przed potencjalną utratą ponad 200 milionów GBP (1 miliard zł). Stale monitorujemy ryzyko każdej spośród 500 milionów transakcji miesięcznie, pod kątem potencjalnych przestępstw, aby klienci mogli spokojnie przesyłać, oszczędzać i wydawać z nami swoje środki” – dodała.

* * *

(1) Badanie Revolut zlecone firmie badawczej Dynata objęło 14 tys. osób w 14 krajach (Australii, Brazylii, Belgii, Bułgarii, Francji, Węgrzech, Włoszech, Łotwie, Litwie, Polsce, Portugalii, Rumunii, Singapurze, Hiszpanii), w tym 1 tys. osób w Polsce (26 wrz. 2023 r).

(2) Raport Global State of Scams 2023 opublikowany w październiku 2023 r. przez Global Anti-Scam Alliance (GASA): https://www.gasa.org/product-page/global-state-of-scams-report-2023
(3) Raport Juniper Research: eCommerce Losses to Online Payment Fraud to Exceed $48 Billion Globally in 2023

Źródło: Revolut

2023-11-20
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska Rzecznik Prasowy, Prezes Zarządu Fundacji…

Mateusz Czerniawski

Mateusz Czerniawski

Marketing Manager – Vestor Dom Maklerski Posiada…

Magdalena Ostrowska

Magdalena Ostrowska

Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski Magdalena…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców