PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePostawy Polaków wobec Cyberbezpieczeństwa 2024: zaufanie i obawy w erze cyfrowej

Postawy Polaków wobec Cyberbezpieczeństwa 2024: zaufanie i obawy w erze cyfrowej

Informacje 03.07.2024 (13:34) informacja prasowa
Bezpieczeństwo

Polacy są coraz bardziej otwarci na nowe technologie, a cyberbezpieczeństwo stało się ważnym aspektem ich życia. Coraz chętniej korzystamy z bankowości mobilnej, a coraz większe zainteresowanie stopniowo budzą też technologie biometryczne. Między innymi takie wnioski płyną z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2024” zrealizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytut Bankowości we współpracy  ze Związkiem Banków Polskich przez Agencję Badawczą SW Research.

fot. ThisIsEngineering / Pexels

Analiza danych z badania pokazuje wyraźnie rysujące się trendy w obszarze korzystania z bankowości elektronicznej i wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Po pierwsze przewagę bankowości mobilnej nad internetową – respondenci deklarują, że wolą korzystać z usług bankowych w aplikacji mobilnej niż w internecie (57 proc. badanych używa smartfonu do bankowości, a 30 proc. komputera korzystając z bankowości internetowej). Polacy doceniają bankowość mobilną za szybkość i wygodę, a płatności przez aplikację zdobywają coraz więcej zwolenników. Związek Banków Polskich wskazuje, że na koniec 2023 r. było 21,7 mln aktywnych aplikacji mobilnych i ta liczba stale rośnie. Większe zainteresowanie płatnościami mobilnymi można zauważyć u młodych dorosłych: 77% 25-34-latków i 74% osób w wieku 18-24-lata korzysta z bankowości mobilnej na smartfonie lub tablecie. Niemniej jednak, entuzjastów płatności mobilnych odnajdziemy również wśród Polaków w wieku 35-49 lat (68%), ale także w grupie 50+ (39% z nich deklaruje, że mobilnie korzysta z usług bankowych).

Phishing – największym zagrożeniem w przestrzeni cyfrowej.

Choć coraz śmielej wkraczamy do cyfrowego świata, to jednak pewne jego aspekty budzą nasze obawy. Zdajemy sobie sprawę z cyberzagrożeń, ale jednocześnie cyberbezpieczeństwo jest obszarem, w którym wskazujemy największe braki w wiedzy (47 proc.)[1]. Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa” przede wszystkim boimy się wyłudzenia danych osobowych i wiążącej się z tym kradzieży pieniędzy (phishing), a także przywłaszczania tożsamości. O bezpieczeństwo danych osobowych martwią się bardziej osoby starsze w wieku 50+ (63 proc. z nich określa kradzież danych największym zagrożeniem w sieci), a najmniej młodzi dorośli w wieku 18-24 lata (50 proc.). Co ciekawe ta grupa wiekowa, która przecież jest dosyć aktywna w mediach społecznościowych, w porównaniu z innymi – najmniej obawia się o możliwość przejęcia tożsamości w Social Mediach (43 proc. wyraziło obawę o taki rodzaj przestępstwa). Respondenci wskazali TOP 3 najgroźniejszych oszustw w sieci – są nimi:

  • wyłudzanie danych osobowych (60 proc.)
  • wyłudzenie pieniędzy (52 proc.)
  • kradzież tożsamości (51 proc.)

Co trzecia osoba uważa też za istotne zagrożenie cyberprzemoc – na naruszanie cudzej godności osobistej i mowę nienawiści wskazuje 30 proc. respondentów.

Technologie biometryczne zyskują na popularności.

Po pojawieniu się kart płatniczych wraz z postępem technologicznym na rynek weszły płatności mobilne, które zdobyły serca Polaków. Jednak rozwój technologiczny stale przyspiesza i być może już niebawem płatności mobilne będą musiały ustąpić miejsca nowej, jeszcze bardziej zaawansowanej i bezpieczniejszej formie płatności – mowa o biometrii. Dane Warszawskiego Instytutu Bankowości pokazują, że transakcje w sklepach za pomocą danych biometrycznych stają się coraz bardziej pożądaną formą płatności.  43 proc. badanych deklaruje chęć weryfikacji płatności odciskiem palca lub próbką głosu. Polacy przychylają się zatem do koncepcji wdrażania technologii przyśpieszających płatności, a uwierzytelnianie biometryczne może to ułatwić. Zapotrzebowanie na stosowanie biometrii podczas zakupów mają osoby w różnym wieku – w przedziale wiekowym od 18 do 49 lat połowa badanych opowiedziała się za taką formą autoryzacji płatności. Natomiast w podziale na płeć, mniej entuzjastycznie podchodzą do technologii biometrycznych kobiety niż mężczyźni: 38 proc. kobiet i 49 proc. mężczyzn wskazało chęć płacenia np. głosem lub odciskiem palca.

AI – realne wsparcie, czy zagrożenie

Wraz z intensywnym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawiły się zupełnie nowe formy dezinformacji. Jednym z takich zagrożeń, które wskazało 29 proc. respondentów jest tzw. deepfake, czyli manipulacja wizualna lub dźwiękowa z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Obawiamy się także dezinformacji i fake newsów (42 proc.). Mimo to badani starają się nie przekreślać

walorów tej nowej technologii – blisko połowa (49 proc.) uważa, że AI jest zarówno szansą, jak i zagrożeniem dla człowieka. Niemniej jednak przeciwników AI jest prawie dwukrotnie więcej od zwolenników: 27 proc. respondentów obawia się sztucznej inteligencji, a 14 proc. uznaje ją za wsparcie dla człowieka. Co ciekawe osoby z wykształceniem podstawowym trzykrotnie słabiej oceniały AI za raczej groźną, podczas gdy osoby po studiach i z  wykształceniem średnim były skłonne bardziej rygorystycznie spojrzeć na tę nową technologię.

[1] Dane z dania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”

Źródło: WIB

2024-07-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Magdalena Ostrowska

Magdalena Ostrowska

Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski Magdalena…

Krzysztof Olszewski

Krzysztof Olszewski

Rzecznik prasowy, Grupa mBank Krzysztof Olszewski w…

Stefan Bogucki

Stefan Bogucki

Stefan Bogucki – PR & Community Manager…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców