PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePrawie połowa młodych planuje założenie własnej firmy. Badanie ING
ING Bank Śląski

ING Bank Śląski

Powstał jako Bank Śląski w 1988 roku w wyniku wyodrębnienia z NBP. W 1991 został przekształcony z banku państwowego w spółkę akcyjną, a w 1994 jego akcje trafiły na GPW. Od 1996 r. większościowym udziałowcem banku jest holenderska Grupa ING. W 2001 roku Bank Śląski połączono z ING Bank N.V. Oddział w Warszawie. Od tego czasu bank występuje pod szyldem ING Bank Śląski. 4 kwietnia 2016 Rada Nadzorcza powołała Brunona Bartkiewicza na stanowisko Prezesa Zarządu Banku.

https://www.bankier.pl/smart/wizytowka/ing-bank-slaski

Prawie połowa młodych planuje założenie własnej firmy. Badanie ING

Informacje 13.06.2025 (04:45)
ING Bank Śląski

Badanie ING Banku Śląskiego ujawniło, że Polki i Polacy uważają się za osoby przedsiębiorcze, choć tylko niektórzy z nas wyrażają chęć założenia własnej firmy. Według Polaków nie tylko właściciele firm mogą być przedsiębiorczy, a postrzeganie przedsiębiorców różni się w zależności od wieku badanych.

Zdjęcie autorstwa olia danilevich z Pexels

Badanie na reprezentatywnej grupie dorosłych mieszkańców Polski sprawdzało ich podejście do przedsiębiorczości. Ankietę uzupełnia analiza popkultury przeprowadzona przez zespół dr. hab. Jacka Wasilewskiego, profesora UW, który sprawdzał, jak przedsiębiorczość przedstawiana była do tej pory w muzyce, filmach i serialach.

Plany założenia firmy w różnych grupach badanych

Choć wyniki badania pokazują, że niemal tyle samo kobiet (62 proc.) jak i mężczyzn (65 proc.) uważa się za osoby przedsiębiorcze, to założenie własnej firmy planuje znacznie mniej z nich (21 proc. w porównaniu z 30 proc. mężczyzn).

Jeszcze większe różnice w podejściu do przedsiębiorczości widać, gdy przeanalizujemy wiek badanych. Za przedsiębiorcze uważają się dwie na trzy osoby w wieku 18-24 lat, ale już tylko co druga w wieku 55-65 lat. Wśród najmłodszych dorosłych poczuciu bycia przedsiębiorczym jak w żadnym innym pokoleniu towarzyszy chęć założenia własnej firmy – taki zamiar deklaruje niemal połowa badanych w wieku 18-24 lata! Motywacja do „pójścia na swoje” spada stopniowo z wiekiem – w grupie 25-34 lata myśli o tym jeszcze co trzecia osoba, a w grupie 35-44 lata już mniej niż co czwarta.

Jeśli z kolei spojrzeć na miejsce zamieszania, to najwięcej osób planujących założenie własnej firmy – 33 proc. – żyje w małych miastach do 20 tys. mieszkańców. W większych miastach takie plany deklaruje około 25 proc. osób, a na wsi 18 proc.

Wpływ na decyzję

Patrząc na odpowiedzi na pytanie, kto wpłynął na decyzję o założeniu własnej firmy można dostrzec związek ze zmianami, jakie dokonały się w polskim społeczeństwie na przestrzeni dziesięcioleci. Osoby w wieku 55-65 lat, które wychowały się w głębokim PRLu, najczęściej bowiem deklarowały, że nikt nie miał wpływu na ich chęć założenia firmy – odpowiedziało tak 70 proc. badanych. Na drugim biegunie są osoby w wieku 25-34 lat, wśród których 36 proc. uważa, że do zamiaru założenia firmy doszli samodzielnie. W najmłodszej grupie 18-24 latków jest z kolei najwięcej osób, na których zamiar wpłynęli rodzice bądź teściowie (26 proc.). W tej grupie jest też największy odsetek osób (12 proc.), które podjęły decyzję pod wpływem doradcy finansowego lub zawodowego, mentora lub trenera personalnego.

Kim jest osoba przedsiębiorcza

Istotnych różnic między pokoleniami i płciami nie ma natomiast, jeśli chodzi o wyobrażenie osoby przedsiębiorczej. Badani najczęściej wskazywali te pięć cech: umie tak działać, żeby przyniosło mu to zysk finansowy; twórczy człowiek, który ma inicjatywę i realizuje własne pomysły; potrafi zadbać o swoje interesy i cele; charakteryzuje ją ciężka praca, wytrwałość; pracuje na własnych warunkach. Najmniej osób wskazało odpowiedź: jest cwaniakiem, umie kombinować.

Co ciekawe, na pytanie o to, w jakich sytuacjach w codziennym życiu kluczowe jest bycie przedsiębiorczym, najwięcej osób (42 proc.) wskazało na planowanie budżetu domowego. W tym przypadku ujawniła się duża różnica między kobietami i mężczyznami – odpowiedź tę wskazało 47 proc. kobiet oraz 37 proc. mężczyzn. W sumie jednak badani obu płci wskazywali częściej zadania związane z pracą niż życiem prywatnym.

Jak zmienia się spojrzenie na przedsiębiorczość w kulturze

Analiza polskiej popkultury przeprowadzona przez zespół prof. Jacka Wasilewskiego pokazuje, że każde pokolenie definiuje przedsiębiorczość w nieco odmienny sposób. Baby boomers (urodzeni w latach 1946-1964) utożsamiają ją głównie z „byciem cwaniakiem” i umiejętnością kombinowania. Generacja X (urodzeni w latach 1965-1980) kojarzy przedsiębiorczość z ciężką pracą i wytrwałością. Millenialsi (urodzeni w latach 1981-1996) widzą w niej zdolność adaptacji do nowej rzeczywistości i wykorzystywania szans w zmieniającym się otoczeniu. Natomiast Pokolenie Z (urodzeni po 1997 roku) łączy przedsiębiorczość z inicjatywą i kreatywnością.

Wizerunek przedsiębiorcy w polskiej kulturze ewoluował na przestrzeni lat – od „prywaciarza” lat 80. do współczesnego „patodewelopera” uwikłanego w politykę i lekceważącego dobro wspólne. Rok 2025 przynosi jednak nową narrację, skupioną między innymi na przedsiębiorczyniach, które według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Biznes na wysokich obcasach” z 2024 roku stanowią już 34% osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Analiza tekstów kultury ujawnia zróżnicowany obraz przedsiębiorcy. W polskich filmach przedsiębiorcy często zmagają się z biurokracją, problemami z organami ścigania czy skostniałym systemem. Polski rap przedstawia przedsiębiorczość jako drogę do sukcesu na rynku muzycznym, gdzie główne wyzwania to brak wiary ze strony otoczenia, problemy finansowe i dylematy moralne. Przedsiębiorczość pojawia się tutaj jako działanie podporządkowane jednemu celowi – wejściu na rynek muzyczny. Skupia się ona na problemach początków, wysiłkach, by osiągnąć pożądany status. Pieniądze nie są tutaj celem, ale efektem, miarą sukcesu i statusu.

Przedsiębiorczość to potencjał sprawczości i dobrej organizacji, a nie tylko cecha zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców. Z badania wynika, że nie tylko właściciele firm uważają się za osoby przedsiębiorcze. 64 proc. respondentów uważa, że posiada tę cechę, a tylko 20 proc. wskazało, że aktualnie prowadzi własną firmę. Czyli w naszym kraju osób, które uważają się za przedsiębiorcze jest trzy razy więcej niż tych, które już prowadzą firmy. Wskazuje to na potencjał tkwiący w polskim społeczeństwie i gospodarce.

O badaniu

Badanie przeprowadzone na zlecenie ING składało się z dwóch etapów: analizy semiotycznej i netografii przeprowadzonej przez zespół dr hab. prof. UW Jacka Wasilewskiego oraz badania ilościowego na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1118. Termin realizacji: 18–27 kwietnia 2025. Metoda: CAWI.

Źródło: ING

2025-06-13
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców