PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyProcenty dla ziemi

Procenty dla ziemi

Analizy 28.04.2009 (06:29) artykuł nadesłany

Banki oprócz kuszenia nas oprocentowaniem lokat i proponowania kolejnych kredytów, pomagają dbać o środowisko. W Open Finance sprawdziliśmy jak to robią.

Obchody Dnia Ziemi, które odbędą się w najbliższą niedzielę (26 kwietnia 2009 r.), skłaniają do przyjrzenia się temu, co dla środowiska robią banki – a trzeba przyznać, że robią sporo. Najważniejsze jednak jest to, że pozwalają za swoim pośrednictwem dbać o naszą planetę także nam – klientom.

Co mogę w banku zrobić dla Ziemi?

Korzystając z usług bankowych warto wziąć pod uwagę, jaki ma to wpływ na środowisko naturalne. Najprostszą rzeczą, jaką można zrobić, jest rezygnacją z papierowych wyciągów. Bardzo często ta comiesięczna przesyłka po pobieżnym przejrzeniu i tak ląduje w koszu. Ten papier nie musi się marnować, bo banki proponują przesyłanie wyciągów elektronicznych. Takie zestawienie możemy oglądać po zalogowaniu się do systemu bankowości internetowej. W niektórych instytucjach wyciągi przesyłane są mailem.

Oczywiście banki, promując przechodzenie na elektroniczne wyciągi, mają też w tym własny interes, bo wysyłanie tysięcy, a w przypadku większych banków milionów listów generuje poważne koszty. Klientów zachęcą się do tego, używając argumentów z zakresu ekologii. Rzeczywiście korzyści dla środowiska są w tym przypadku bezdyskusyjne.

Sprawdźmy, jak banki zachęcają klientów do porzucenia papierowych dokumentów? W Millennium posiadacz konta studenckiego, który zrezygnuje z wyciągów, może być zwolniony z opłaty za jego prowadzenie (2 zł). Z kolei Citi Handlowy prowadzi projekt „Więcej drzew dzięki Tobie”, w ramach którego zobowiązuje się, że w imieniu każdego klienta wybierającego wyciągi on-line, posadzi jedno drzewo. I właśnie w tę sobotę rozpoczyna się sadzenie tych drzew. W zeszłym roku było ich 40 tysięcy, a teraz już 138 tysięcy. Podobną akcję znajdziemy także w Alior Banku, który z tej okazji obiecuje posadzić w tym roku ponad 100 tys. drzew w imieniu swoich nowych klientów. Co więcej, w Alior Banku podpisuje się w wersji papierowej jedynie jedną ramową umowę na wszystkie produkty, a klienci mają możliwość składania podpisów na dotykowych ekranach.

Nieco inaczej motywował klientów PKO Bank Polski, organizując akcję „Zamień papierowy wyciąg na książkę”. Klienci, którzy w ubiegłym roku zrezygnowali z wyciągów papierowych, przyczyniali się do pomocy bibliotekom publicznym. Bank przekazywał do nich książki z kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Oprócz takich zorganizowanych akcji, banki po prostu informują o możliwości przejścia na elektroniczne wyciągi, motywując to właśnie troską o środowisko. Okazuje się, że akcje te są dość skuteczne. W Raiffeisen Banku 1/3 firm już zdecydowała się porzucić klasyczne wyciągi.

Oprócz zachęcania do rezygnacji z papierowych dokumentów, w bankach znajdziemy też produkty finansowe pomagające wspierać ekologię. Bank Millennium ma w swojej ofercie kartę kredytową affinity wydawaną z WWF. Część dochodu z karty bank przekazuje na konto tej fundacji zajmującej się ochroną środowiska. Trafia tam połowa opłaty za wydanie karty i część prowizji, jaką bank inkasuje za każdą transakcję przeprowadzoną plastikowymi pieniędzmi.

Proekologiczne produkty znajdziemy oczywiście w Banku Ochrony Środowiska. Poza tym, że bank kredytuje przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska, ma też rozwiązania dla klientów indywidualnych. To chociażby seria lokat ze zwierzętami w nazwie przewijająca się przez ofertę banku na przestrzeni ostatnich lat. Od każdej takiej lokaty bank przekazuje określoną kwotę na program wspierania ginących gatunków. Aktualnie można pomóc bocianom zakładając „Lokatę z Boćkiem”. Jej oprocentowanie wynosi od 4,25 do 4,75 proc. w zależności od wpłaconej kwoty. Od każdej lokaty bank przekazuje 40 groszy ze swoich środków dla Fundacji Zielone Płuca Polski, która wspiera ochronę bociana. Innym produktem wspierającym ekologię jest lokata dynamiczna. Od każdej BOŚ przekazuje złotówkę na rzecz Parku Narodowego Ujście Warty w celu ochrony siedlisk ptaków wodnych i błotnych.

Niestety zainteresowanie tego typu produktami, a w szczególności kartami affinity, nie jest w Polsce zbyt duże. To z kolei powoduje, że banki nie przywiązują znacznej wagi do ich oferowania. A szkoda, bo spełniają one funkcje klasycznej karty kredytowej i zazwyczaj nie są też od niej droższe, a przy okazji pozwalają pomagać innym.
 
Co mój bank robi dla Ziemi?

Oprócz działań kierowanych bezpośrednio do klientów, banki prowadzą działania na rzecz środowiska wewnątrz własnych struktur. Szczególnie widać to po dużych globalnych korporacjach, które podobne działania prowadzą na całym świecie.

I tak na przykład Deutsche Bank PBC zapowiedział, że niebawem otworzy w Warszawie pierwszą w Polsce placówkę, w której zastosowano rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska. W „zielonym oddziale” dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu oświetlenia i wprowadzeniu energooszczędnych źródeł światła, będzie można zaoszczędzić ok. 40 proc. energii elektrycznej. Poza tym przy pracach wykończeniowych wykorzystane zostaną „nietrujące” materiały, w tym farby. W Citi Handlowym funkcjonuje kilka projektów dotyczących oszczędności papieru, segregacji odpadów, czy redukcji zużycia energii elektrycznej. I te inicjatywy przynoszą wymierne rezultaty. Bank chwali się tym, że w 2008 roku udawało mu się miesięcznie odzyskiwać 100 proc. makulatury. Dzięki wprowadzonemu w sierpniu ub.r. programowi selektywnej zbiórki śmieci, średnia miesięczna ilość odpadów komunalnych spadła o 10 proc.  Fortis Bank ubiega się zaś o certyfikat „Zielone Biuro” i w związku z tym ogranicza zużycie energii m.in. poprzez zastąpienie żarówek świetlówkami. Bank dba o segregację i recykling odpadów powstających w biurach i wprowadza katalog ekologicznych materiałów biurowych. Raiffeisen Bank w ubiegłym roku rozpoczął program „Go Green!”, który opiera się na szerzeniu świadomości ekologicznej wśród pracowników. W centrali i placówkach banku pojawiło się więcej energooszczędnych żarówek, bank zachęcał też do wyłączania wszelkich niepotrzebnych urządzeń, które nawet w trybie stand-by zużywają sporo prądu. Z kolei w ING Banku około 60 wolontariuszy z departamentu rachunkowości bierze dziś udział w wiosennym sadzeniu drzew. GE Money Bank został zaś partnerem akcji „Domy XXI”. Jej celem jest promocja ekologicznych technologii i produktów, które obniżają zapotrzebowanie budynków na ciepło, a więc wpływają na późniejsze koszty użytkowania domów. Bank Pekao, w którego logo widnieje żubr, opiekuje się tymi zwierzętami w ogrodach zoologicznych i w Białowieskim Parku Narodowym. Z kolei BOŚ przeprowadził w ubiegłym roku audyt badający wpływ działalności banku na stan klimatu. Obliczono wielkość emisji gazów cieplarnianych związanych z działalnością instytucji i przygotowano plan ich redukcji.

Każdy z nas sam może i powinien dbać o środowisko. We współczesnym zdominowanym przez konsumpcję świecie najlepszym na to sposobem jest tzw. głosowanie nogami, czyli kupno produktów i korzystanie z usług tych dostawców, którzy popierają działania proekologiczne. Można to z powodzeniem stosować w świecie finansów.
 
Mateusz Ostrowski, analityk Open Finance
Źródło: Open Finance

ekologia 2009-04-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ekologia

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców