W okresie rozliczeniowym kończącym się 30 września 2004 roku użytkownicy kart ze znakiem akceptacji MasterCard (wyłączając karty Maestro® i Cirrus®) w Europie dokonali 1,2 miliarda transakcji płatniczych, co oznacza wzrost o 13,2 % w porównaniu z tym samym okresem 2003 roku. Wygenerowało to wartość transakcji brutto (GEV) w III kwartale br. na poziomie 82,9 miliardów Euro, czyli o 14,9% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wzrost ten był więc prawie dwukrotnie wyższy niż w Stanach Zjednoczonych, gdzie osiągnął 7,7%.
Łączna wartość transakcji bezgotówkowych, dokonanych w Europie przy użyciu kart płatniczych ze znakiem akceptacji MasterCard w ciągu tego kwartału wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku o 14,7% i wyniosła 62,4 miliardy Euro. To znacznie więcej niż średni ogólnoświatowy wzrost wartości transakcji, który w III kwartale 2004 roku ukształtował się na poziomie 11,1%. Oznacza to, że łączna wartość transakcji bezgotówkowych w ciągu 9 miesięcy 2004 roku w Europie wyniosła 178,1 miliarda, czyli o 15,1% więcej niż przed rokiem.
Liczba kart ze znakiem akceptacji MasterCard wydanych w Europie wzrosła do 108,7 milionów, co oznacza wzrost o 16% w porównaniu z III kwartałem 2003 roku. Znaczny wzrost osiągnięto również pod względem liczby punktów handlowo-usługowych w Europie, akceptujących karty kredytowe MasterCard – wyniósł on 7 milionów punktów, co oznacza przyrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 4,9%.
„Te wyniki w pełni pokazują jak duże postępy poczyniliśmy w ciągu ostatniego roku i nakreślają możliwości, jakie otwierają się przed nami w przyszłości na rynkach europejskich.” – powiedział Dr Alexander Labak, Prezes MasterCard Europe.
Podkreślił również, że: „Nie da się zaprzeczyć temu, że takie ekonomiczne uwarunkowania, jak skoki cen ropy naftowej, nieregularny wzrost zatrudnienia i konflikty międzynarodowe, miały duży wpływ na wydatki konsumentów w całej Europie w 2004 roku. W tych okolicznościach, wzrost, który odnotowaliśmy, cieszy nas jeszcze bardziej.”
„Ten sukces, osiągnięty pomimo niestabilnej sytuacji gospodarczej, świadczy o tym, że jesteśmy w stanie budować trwałe związki z partnerami biznesowymi, a także wzmacnia naszą wiarę w to, że prowadzona przez nas walka z płatnościami gotówkowymi jest możliwa do wygrania.”
Ogólnoświatowe dane MasterCard w USD, z podziałem na regiony:
Za 3 miesiące kończące się 30 września 2004 roku
GDV (miliardy) |
Przyrost (lokalnie) |
Obrót bezgotówkowy (miliardy) |
Przyrost (lokalnie) |
Liczba transakcji bezgotówkowych (miliony) |
Obrót gotówkowy (miliardy) |
Przyrost (lokalnie) |
Liczba transakcji gotówkowych |
Liczba rachunków (miliony) |
Liczba kart (miliony) |
Punkty akceptacji (miliony) |
|
Wszystkie programy z wyjątkiem programów debetowych on-line |
|||||||||||
Południowa Azja / Bliski Wschód i Afryka |
$4,1 |
25,5% |
$2,9 |
26,2% |
46,4 |
$1,2 |
23,7% |
10,4 |
9,8 |
11,7 |
0,5 |
Region Azji i Pacyfiku |
55,0 |
2,3% |
36,6 |
11,4% |
413,4 |
18,4 |
-11,9% |
63,0 |
118,8 |
128,4 |
8,5 |
Europa |
101,0 |
14,9% |
76,0 |
14,7% |
1,046,3 |
25,0 |
15,3% |
189,5 |
97,0 |
108,7 |
7,0 |
Ameryka Łacińska |
16,9 |
32,5% |
7,6 |
27,5% |
211,5 |
9,3 |
36,8% |
80,7 |
42,8 |
53,5 |
1,8 |
Kanada |
12,9 |
12,7% |
10,8 |
13,7% |
157,3 |
2,1 |
7,9% |
4,7 |
22,4 |
27,9 |
0,6 |
USA |
176,0 |
7,7% |
132,9 |
7,7% |
1,879,6 |
43,1 |
7,4% |
151,7 |
270,9 |
325,8 |
5,6 |
Świat łącznie |
365,9 |
10,0% |
266,8 |
11,1% |
3,754,5 |
99,1 |
7,2% |
500,2 |
561,7 |
656,0 |
24,0 |
Programy kredytowe |
|||||||||||
USA |
139,0 |
4,4% |
109,7 |
6,9% |
1,321,9 |
29,3 |
-4,1% |
19,5 |
218,0 |
267,5 |
|
Świat łącznie |
298,5 |
8,4% |
229,5 |
11,2% |
2,933,3 |
69,0 |
0,1% |
221,0 |
481,8 |
568,1 |
|
Programy debetowe off-line |
|||||||||||
USA |
37,0 |
22,1% |
23,2 |
11,8% |
557,7 |
13,8 |
44,2% |
132,2 |
52,9 |
58,3 |
|
Świat łącznie |
67,4 |
17,7% |
37,3 |
10,5% |
821,2 |
30,1 |
28,1% |
279,2 |
79,8 |
87,9 |
Za 9 miesięcy kończących się 30 września 2004 roku
GDV (miliardy) |
Przyrost (lokalnie) |
Obrót bezgotówkowy (miliardy) |
Przyrost (lokalnie) |
Liczba transakcji bezgotówkowych (miliony) |
Obrót gotówkowy (miliardy) |
Przyrost (lokalnie) |
Liczba transakcji gotówkowych (miliony) |
Liczba rachunków (miliony) |
Liczba kart (miliony) |
Punkty akceptacji (miliony) |
|
Wszystkie programy z wyjątkiem programów debetowych on-line |
|||||||||||
Południowa Azja / Bliski Wschód i Afryka |
$11,2 |
26,5% |
$7,8 |
26,8% |
133,7 |
$3,3 |
25,8% |
29,0 |
9,8 |
11,7 |
0,5 |
Region Azji i Pacyfiku |
165,4 |
0,5% |
109,8 |
12,6% |
1,187,7 |
55,6 |
-17,0% |
174,1 |
118,8 |
128,4 |
8,5 |
Europa |
285,4 |
14,6% |
217,0 |
15,1% |
2,937,3 |
68,4 |
13,1% |
546,8 |
97,0 |
108,7 |
7,0 |
Ameryka Łacińska |
47,6 |
31,4% |
21,1 |
26,0% |
597,3 |
26,5 |
36,0% |
230,9 |
42,8 |
53,5 |
1,8 |
Kanada |
35,7 |
13,0% |
29,8 |
13,8% |
439,4 |
5,9 |
8,9% |
13,8 |
22,4 |
27,9 |
0,6 |
USA |
503,2 |
7,6% |
383,2 |
9,6% |
5,378,3 |
120,0 |
1,8% |
418,0 |
270,9 |
325,8 |
5,6 |
Świat łącznie |
1,048,5 |
9,5% |
768,8 |
12,2% |
10,673,8 |
279,8 |
2,5% |
1,412,6 |
561,7 |
656,0 |
24,0 |
Programy kredytowe |
|||||||||||
USA |
399,9 |
6,2% |
316,0 |
8,9% |
3,779,0 |
83,9 |
-3,0% |
55,7 |
218,0 |
267,5 |
|
Świat łącznie |
858,6 |
9,2% |
661,1 |
12,6 |
8,330,0 |
197,4 |
-0,9% |
624,1 |
481,8 |
568,1 |
|
Programy debetowe off-line |
|||||||||||
USA |
103,3 |
13,6% |
67,2 |
12,8% |
1,599,4 |
36,1 |
15,2% |
362,3 |
52,9 |
58,3 |
|
Świat łącznie |
190,0 |
10,7% |
107,6 |
9,9% |
2,343,7 |
82,4 |
11,8% |
788,5 |
79,8 |
87,9 |
Znaczące osiągnięcia MasterCard w Europie w III kwartale 2004 roku:
· MasterCard OneSMART Club – inicjatywa, która integruje klientów i dostawców organizacji MasterCard z różnych rynków. Ma ona na celu wspieranie rozwiązań biznesowych opartych na technologii chipowej. Na świecie inicjatywa ta została wprowadzona na początku 2004 roku w Tajwanie, Malezji i Nowej Zelandii. Pierwszy OneSMART Club w Europie obejmuje Europę Środkową i Wschodnią. Ma on
za zadanie wspierać klientów MasterCard z tego regionu w wykorzystywaniu rozwijającej się infrastruktury zgodnej ze standardem EMV.
· MasterCardmerchant.com – Strona WWW stworzona z myślą o punktach handlowo-usługowych, która dostarcza informacji na temat programów akceptacji MasterCard
i porad dotyczących ich optymalnego wykorzystania. Ponadto, MasterCard opublikował na stronie bezpłatny poradnik informujący właścicieli punktów handlowo-usługowych
o obowiązujących obecnie procedurach i wymogach.
· MasterCard MoneySend – Ten szybki i prosty sposób przesyłania pieniędzy
z karty na kartę przy użyciu kart ze znakiem akceptacji MasterCard® lub Maestro® poszerzył swój zasięg w III kwartale 2004 roku o nowe kraje w Europie. Usługa MoneySend – dotychczas dostępna w takich krajach, jak Włochy i Belgia, została wprowadzona obecnie w Europie Wschodniej i w Turcji. Transakcje tego typu były
z sukcesem przeprowadzane również pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi, Bliskim Wschodem, Afryką oraz regionem Azji i Pacyfiku.
· Sponsoring – Lato 2004 roku zdominowały wielkie wydarzenia sportowe, między innymi Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej – UEFA EURO 2004TM. Jako jeden
z największych sponsorów zaangażowanych w sport, MasterCard po raz kolejny udowodnił, że dzięki takim inicjatywom, banki członkowskie tej organizacji mogą czerpać korzyści, wynikające z możliwości wykorzystania elementów sponsoringu
do realizacji ich celów biznesowych. W tym roku ponad 2 000 klientów organizacji MasterCard w 24 państwach skorzystało z uprawnień przysługujących sponsorom. Dzięki temu, w Portugalii, MasterCard zyskał silną świadomość marki i sponsora,
a ponadto poszerzył portfolio kart kredytowych ze swoim znakiem akceptacji o 208%, zwiększył wartość transakcji bezgotówkowych brutto o 62% i wzmocnił relacje
z najważniejszymi klientami, począwszy od akceptantów, poprzez właścicieli punktów handlowo-usługowych, po wydawców kart. Publiczność śledząca bezpośrednie relacje
z rozgrywek – licząca od 120 do 200 milionów w trakcie każdego meczu – wygenerowała wyjątkowy udział w oglądalności telewizji, wahający się pomiędzy 50 a 90%
w największych krajach Europy. Zasięg transmisji telewizyjnych wzrósł o 50%
w porównaniu z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2000 roku, zaś czas antenowy, poświecony piłce nożnej, wydłużył się aż do 27 421 godzin.
· Nowi członkowie kadry zarządzającej – MasterCard Europe mianował nowych członków kadry zarządzającej wyższego szczebla w Europie Środkowej i Wschodniej, co odzwierciedla zmiany organizacyjne w strukturze regionalnej firmy. Ta zmiana ma na celu sprostanie wyzwaniom związanym z niezwykle konkurencyjnym otoczeniem, jak również podniesienie jakości obsługi klienta w krajach, których znaczenie w Europie systematycznie rośnie. Na czele nowo utworzonego regionu Europy Środkowej
i Wschodniej stanęła Bella Stavchansky. Bella odpowiedzialna będzie za koordynację działań w takich krajach jak: Rosja, Białoruś, Ukraina, Gruzja, Armenia, Mołdawia, Polska, Republika Czeska i Słowacka, Węgry, Chorwacja, Słowenia, Rumunia, Bułgaria, Serbia i Czarnogóra, Albania, Bośnia i Hercegowina, jak również była Jugosłowiańska Republika Macedonii.