Katarzyna Marczyńska, Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich mówi, że statystycznie w postępowaniu arbitrażowym około 60% sporów dotyczy kredytów konsumenckich i hipotecznych, w szczególności wysokości opłat i prowizji, niejasności w regulaminie, a w przypadku kredytów mieszkaniowych także nieterminowej wypłaty transz kredytu. Reszta spraw obejmuje lokaty, rachunki i transakcje kartowe.
Marczyńska zwraca uwagę, że rosnąca liczba wniosków trafiających do Arbitra Bankowego spowodowana jest większą świadomością konsumentów dotyczącą ich praw i możliwości dochodzenia roszczeń. Dodaje, że coraz więcej klientów jest też reprezentowanych przez organizacje konsumenckie.
Arbiter Bankowy rozstrzyga kwestie sporne powstałe po 1 lipca 2001 roku pomiędzy osobą fizyczną, która zawiera umowę z bankiem, a bankiem. Orzeczenia Arbitra Bankowego są dla banku ostateczne.
