PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościBanki spółdzielcze mają trzykrotnie mniej złych kredytów niż komercyjne

Banki spółdzielcze mają trzykrotnie mniej złych kredytów niż komercyjne

Aktualności 15.01.2007 (13:03)

Banki spółdzielcze zajmują ok. 6 proc. rynku bankowego w Polsce, ale według prognoz w najbliższych latach ich udział może wzrosnąć do 15, a nawet 20 proc. To bardzo realne założenie, bo w krajach Unii Europejskiej bańkowość spółdzielcza obejmuje średnio 18 proc. rynku usług finansowych, a w Holandii nawet 30 proc. Tyle, że rozszerzając udziały w rynku banki spółdzielcze muszą wyjść poza swoje dotychczasowe obszary działania, doskonale sobie znane. A to oznacza większe ryzyko kredytowe.

Tymczasem niski udział tzw. złych kredytów w portfelach banków jest dotychczas atutem tego sektora. O ile np. w przypadku banków komercyjnych w 2003 roku wynosił on aż 22,3%, to w tym samym czasie banki spółdzielcze miały tylko 7,2% zagrożonych kredytów, czyli 3 razy mniej. Ta proporcja utrzymała się w następnych latach: w 2004 roku banki komercyjne miały 15,5% zagrożonych kredytów, a banki spółdzielcze 5,5%.

− Tajemnica sukcesu tkwi w tym, że banki spółdzielcze operują dotychczas na niewielkim obszarze. Klienci, którzy występują o kredyt są nam doskonale znani. To pozwala na eliminację z grona kredytobiorców niewiarygodnych osób i firm – mówi Eugeniusz Laszkiewicz, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

Odbicie od dna

Początek XXI wieku był dla banków spółdzielczych w Polsce okresem odbudowywania dawnej pozycji. W tej chwili mają udział w ok. 6% rynku usług finansowych, podczas gdy przed rokiem 1989 wynosił on 7%. Pod koniec PRL były to jednak w większości małe, wiejskie banki o niewielkim kapitale i nienajlepiej wykształconym personelu, zupełnie nieprzygotowane do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej. W latach 90-tych wydawało się nawet, że znikną one w ogóle z Polski. O rozmiarach kryzysu świadczy choćby to, że w 1994 roku na ok. 1 700 istniejących wówczas banków spółdzielczych aż 561 realizowało programy naprawcze, a ponad 300 spełniało ustawowe przesłanki do ogłoszenia upadłości bądź likwidacji.

Ostatecznie upadło nieco ponad 100 banków spółdzielczych, pozostałe zaczęły się łączyć w silniejsze jednostki, o większym kapitale własnym. W efekcie tych zmian w 2006 roku na rynku funkcjonowało 588 banków spółdzielczych, a ich udział w rynku usług finansowych zbliżył się do tego, jaki ten sektor miał przed transformacją. Tyle, że to są już zupełnie inne placówki – dobrze wyposażone, z wyszkoloną kadrą, oferujące swoim klientom takie produkty, jak banki komercyjne. Karty kredytowe, dostęp do usług przez Internet, wyrafinowane produkty finansowe – to już coraz częstsza oferta tego sektora.

Znany klient, mniejsze ryzyko

Unowocześniając ofertę banki spółdzielcze sięgają po dotychczasowych klientów banków komercyjnych w miastach. Jak pokazał ostatni konkurs Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców organizowany przez Krajową Izbę Gospodarczą, Polsko-Amerykańską Fundację Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw i Warszawski Instytut Bankowości banki spółdzielcze cieszą się coraz większym uznaniem w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw i to niekoniecznie tylko tych pracujących na potrzeby rolnictwa. Podobną drogę przeszły banki spółdzielcze w Europie Zachodniej. Crédit Agricole, jeden z największych banków na świecie (obecny także Polsce – jest właścicielem LUKAS Banku i Europejskiego Funduszu Leasingowego), wyrósł ze spółdzielczych kas zapomogowo-pożyczkowych obsługujących francuskich farmerów. Dzisiaj oferuje usługi każdemu.

Wyjście poza lokalne ośrodki, w których banki spółdzielcze dotychczas działały, oznacza jednak zwiększenie ryzyka kredytowego. Na nowym rynku klienci nie są już tak znani, jak dotychczas.
− Musimy się rozwijać i od tego nie ma odwrotu. Mamy świadomość, że to się wiąże z większym ryzykiem. Dlatego szukamy nowoczesnych mechanizmów, które pozwolą nam je zminimalizować. Podpisaliśmy współpracę z Krajowym Rejestrem Długów, bo to najbardziej optymalny, wszechstronny i elastyczny system informacji gospodarczej, najlepiej dopasowany dla sektora bankowości spółdzielczej – zapewnia Eugeniusz Laszkiewicz.

– W Polsce z usług banków korzysta ok. 60 proc. rodzin. Do pozyskania pozostaje zatem jeszcze kilkanaście milionów Polaków. To ludzie, którzy nigdy nie korzystali z usług finansowych, więc banki nie mają o nich żadnej informacji. Ale ci potencjalni klienci mieszkają gdzieś, korzystają z prądu, gazu, wody, telefonów, telewizji kablowej itp. usług, których dostawcy współpracują z Krajowym Rejestrem Długów. Mamy podpisane umowy np. z wszystkimi zakładami gazowniczymi w Polsce. Jeśli ktoś zatem był ich niesolidnym klientem, to my posiadamy tę informację. 2,5 razy większe są nasze zasoby danych o przedsiębiorcach. To dla banku bardzo cenne informacje przy podejmowaniu decyzji kredytowej – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Krajowy Rejestr Długów jest także przydatny bankom w procesie windykacji należności. Przekazana do KRD informacja o kliencie, który nie spłaca kredytu, staje się natychmiast dostępna także dla innych użytkowników systemu, np. operatorów telefonii komórkowej.

− Wątpię, aby ktoś taki dostał w promocji telefon wart 2 tys. zł za symboliczną złotówkę. A przecież telefon chce mieć dzisiaj każdy – mówi Adam Łącki.

banki spółdzielcze bps krd 2007-01-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki spółdzielcze bps krd

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Daniel Trzaskoś

Daniel Trzaskoś

Daniel Trzaskoś, dyrektor ds. PR w Brandscope…

Magdalena Suchanek

Magdalena Suchanek

Dyrektor zarządzający, Euro Bank SA Magdalena Suchanek…

Dorota Szostek-Rustecka

Dorota Szostek-Rustecka

Dyrektor Biura Prasowego, Citi Handlowy Dorota Szostek-Rustecka…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców