Z okazji tego pierwszego w historii finału pomiędzy dwoma angielskimi drużynami, kluby Manchester United FC i Chelsea FC mogą odnieść korzyści wskutek takich pozytywnych czynników ekonomicznych jak wzrost wartości zespołu, nagroda pieniężna, umowy sponsorskie, prawa do relacji telewizyjnych oraz wzrost sprzedaży biletów w sezonie, przy czym nawet drużyna przegrana uzyska z tego meczu miłą sumkę 38 milionów Euro.
Badania MasterCard, przeprowadzone przez jednego z czołowych ekspertów w dziedzinie sportowego biznesu, profesora Simona Chadwicka z Centrum Międzynarodowego Biznesu Sportowego przy Uniwersytecie Coventry, wykazuje, że w procesie dochodzenia do finału kluby Manchester United i Chelsea mogły zarobić już ponad 38 milionów Euro każdy w ciągu swoich kampanii w sezonie Ligi Mistrzów UEFA 2007/2008, a to oznacza, że wygrana finałowego meczu w Moskwie będzie warta ponad 146 milionów Euro.
W porównaniu z Finałem Ligi Mistrzów UEFA 2007 w Atenach liczby te wyglądają bardzo korzystnie. Ówczesne badania MasterCard europejskiego biznesu około-piłkarskiego wykazały, że AC Milan lub Liverpool FC walczyły o prawie 100 milionów Euro w przypadku wygranej, co jak się okazało udało się słynnym „Rossoneri” (czerwono-czarnym) z wynikiem 2:1.
ZASTRZYK GOSPODARCZEJ ENERGII DLA STOLICY ROSJI
Profesor Chadwick ocenia, że korzyści odniosą nie tylko kluby, ale też Moskwa, którą czeka z tej okazji zastrzyk ponad 44,5 miliona Euro – a dla porównania Ateny uzyskały 26 milionów Euro przy okazji Finału Ligi Mistrzów UEFA 2007 -według badań MasterCard.
Chadwick ocenia, że pozytywny trend handlowy będzie w perspektywie krótkoterminowej napędzany przez wielbicieli piłki, wydających pieniądze w barach, klubach, sklepach, hotelach, atrakcjach turystycznych miasta, jak również u bookmacherów i na stadionie Łużniki. Niemniej stolica Rosji odniesie też korzyści długofalowe, spowodowane zwiększonym ruchem turystycznym, zainteresowaniem sponsorów i większym prawdopodobieństwem zostania gospodarzem przyszłych „wielkich wydarzeń”.
KORZYŚCI ODNIESIE TEŻ MANCHESTER ALBO LONDON
Badania MasterCard wykazały także, że rodzinne miasto zwycięzcy również odniesie korzyści, szacowane na ponad 12,7 miliona Euro. Te pozytywne konsekwencje będą odczuwalne poprzez pozytywne wpływy gospodarcze, przejawiające się wzrostem reputacji miasta, jego lepszym wizerunkiem, co pociągnie za sobą większe zainteresowanie turystów i zwiększy zaufanie konsumentów, co poskutkuje zwiększonymi wydatkami długo po tym, jak z okazji samego Finału krótkoterminowe zwiększone zainteresowanie konsumentów odczują bary, puby, sklepy i zakłady bookmacherskie.
Profesor Chadwick, Dyrektor Centrum Międzynarodowego Biznesu Sportowego przy Uniwersytecie Coventry powiedział: „Puchar Ligi Mistrzów UEFA 2008 jest nie tylko największą nagrodą europejskiej piłki nożnej, lecz także szacowany jest na największe do dziś dnia wydarzenie w kontekście gospodarczym, mogącym osiągnąć całkowitą kumulatywną wartość bliską 267 milionów Euro. Niezależnie od kwalifikacji, rozgrywek grupowych czy etapu „knockout” całego turnieju, plasuje to sam Finał na równi z wiodącymi światowymi, periodycznymi i pojedynczymi wydarzeniami sportowymi, takimi jak NFL Superbowl.”
Paul Meulendijk, Szef Sponsoringu MasterCard Europe, powiedział: „Finał Ligi Mistrzów UEFA będzie bezcennym przeżyciem dla kibiców, a zwłaszcza dla tych, którzy udali się do Moskwy. Nasze badania u podstaw około-piłkarskiego biznesu, prowadzone przez profesora Chadwicka, pokazują, że sport może dać ogromny, pozytywny impuls gospodarczy dla zespołów, kibiców i krajów całego świata, i że w tym przypadku pasja dla tej wspaniałej gry przekłada się na znaczące wzmocnienie nie tylko gospodarki lokalnej, ale i całego kraju”.
„MasterCard jest Oficjalnym Sponsorem Europejskich Mistrzostw Piłki Nożnej UEFA od 1992 roku, a Turnieju Ligi Mistrzów UEFA od roku 1994. Byliśmy, więc w centrum przemysłu piłkarskiego od wielu lat, wspomagając kibiców, by mogli przeżyć chwile zwycięstwa swojego klubu czy zespołu narodowego, poprzez ułatwianie zakupów przejazdów na mecze, gadżetów i strojów, napojów, biletów na mecze i tak dalej. Pragniemy, by wielbiciele piłki nożnej przeżywali te bezcenne doświadczenia, a dzięki programom promocyjnym, prowadzonym z naszymi partnerami – bankami, takim jak nowe programy kartowe i stymulowanie gospodarki wraz z ponad 25 milionami punktów handlowo-usługowych akceptujących karty MasterCard, możemy pomóc kibicom cieszyć się piłką nożną.”
DYNAMIKA PIERWSZEGO W HISTORII FINAŁU POMIĘDZY ANGIELSKIMI KLUBAMI
Profesor Chadwick zauważa, że pierwszy w historii finał rozgrywek najlepszych klubów Europy pomiędzy wyłącznie angielskimi klubami wykazuje interesującą dynamikę ekonomiczną. Ostatnie badania pokazują, że ponad połowa dorosłych Brytyjczyków (50.3%) aktywnie interesuje się piłką nożną, i jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że poziomy uczestnictwa w meczach Pierwszej Ligi (Barclays Premier League) należą do najwyższych we Europie, to szacowana liczba kibiców, którzy pojadą do Rosji sięga 42 000 osób, a ponad 20 milionów będzie oglądać mecz w rodzinnej Wielkiej Brytanii w telewizji, wraz z około 100 milionami na całym świecie.