Wyniki badań pokazują, że kobiety przyczynią się do wzrostu gospodarczego równego ponad 4 miliony Euro na mecz. Sumę tę tworzą damskie wydatki na produkty związane z piłką nożną, takie jak koszulki z logo, jedzenie i napoje, noclegi, transport, telewizory i gadżety. Badania pokazują także, że w trakcie mistrzostw UEFA EURO 2008™ panie chętnie wydają pieniądze na przyjemności niezwiązane z piłką nożną – na „terapeutyczne” zakupy, wakacje i rozrywkę.
Uwzględniając społeczno – kulturowe różnice pomiędzy narodami Europy badania prognozują, że kobiety będą odpowiedzialne za około 10% całego wpływu ekonomicznego jaki ma turniej – którego autorzy badań MasterCard szacują, na co najmniej 1,4 miliarda Euro. W niektórych krajach, jak na przykład w Niemczech, czy Szwecji, wydatki pań stanowią ponad 30 procent całkowitego wpływu gospodarczego mistrzostw.
Nowe badania pokazują, że rozmiar wpływu gospodarczego generowanego przez kobiety jest po części skutkiem zainteresowania przemysłu piłkarskiego potencjałem komercyjnym fanek footballu. Okazuje się, że kobiety zainteresowane piłką nożną z większym prawdopodobieństwem kupią kopie koszulek zawodników niż mężczyźni – kibice. Panie też aktywniej uczestniczą w meczach. Najsłynniejsi piłkarze są dziś ikonami dla kobiecej publiczności Niemiec, Włoch czy Francji, przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży artykułów takich jak plakaty i kolorowe magazyny pokazujące piłkarzy i ich prywatne życie.
Od uroczystego otwarcia mistrzostw UEFA EURO 2008™, kibicujące panie były bardzo widoczne pośród tłumów spędzających miło czas w Strefach Kibiców w Austrii i Szwajcarii przed meczami. Kobiety na mistrzostwach spędzają czas i wydają pieniądze na zakup gadżetów piłkarskich, malowanie twarzy i jedzenie, kupują koszulki piłkarskie i wydają pieniądze na wyprawy do barów, pubów i sklepów, dzięki paniom śledzącym turniej z domu sprzedaż gazet i kolorowych pism znacząco wzrasta.
WPŁYW WYDATKÓW KONSUMENTÓW NA TURNIEJ
Poprzednie badania z 2004 roku, kiedy to mistrzostwa UEFA w piłce nożnej odbywały się w Portugalii, wykazały, że cztery towary, na które wydano w trakcie ich trwania najwięcej to: bilety, jedzenie, zakwaterowanie i transport. Najnowsze badania MasterCard do listy wydatków związanych z UEFA EURO 2008™ dodają do tych towarów gadżety piłkarskie i atrakcje w miastach, w których odbywają się mecze. Rozszerzenie listy o te dwie pozycje odzwierciedla wpływ zwiększonego uczestnictwa kobiet w wyjazdach na duże wydarzenia piłkarskie.
Badania MasterCard prognozują także wzrost wydatków komercyjnych i konsumenckich na artykuły i usługi sponsorów, reklamę w mediach elektronicznych i drukowanych, usługi telekomunikacyjne i nowe media, akcesoria i sprzęt sportowy, kolorowe pisma i gazety, oficjalne gadżety piłkarskie i pamiątki, a także usługi bookmacherskie i hazardowe.
Nowe badania sugerują także, że mistrzostwa UEFA EURO 2008™ będą miały wpływ na udział i zainteresowanie piłką nożną, spowodują międzynarodowe i lokalne „poruszenie”, zwiększą wartość marek narodowych i organizacji biorących udział w turnieju, a także zwiększą wartość kibiców – czyli związek emocjonalny między fanami a ich drużyną, jak również międzynarodową wartość i szacunek.
Paul Meulendijk, Szef sponsoringu MasterCard Europe powiedział:
„UEFA EURO 2008™ po raz kolejny udowadnia, że piłka nożna jest sportem prawdziwie uniwersalnym, oglądanym przez kobiety i mężczyzn w Europie i na całym świecie. Nasze badania w sercu przemysły piłkarskiego pokazują, że wkład gospodarczy pań jest znaczący – ponad 4 miliony Euro na każdy mecz”.
„W szerszej perspektywie nasze badania pokazują, że pobudzenie gospodarcze w Austrii i Szwajcarii jest ogromne – kibice wydają pieniądze na stadionach, w Strefach Kibiców w każdym mieście. Wzrasta także sprzedaż telewizorów, jedzenia i napojów, które mogą umilać oglądanie meczów w domach w całej Europie. Podsumowując, turniej dostarcza wielbicielom piłki nożnej bezcennych wrażeń, a gospodarce konkretnego impulsu do rozwoju.”
Profesor Simon Chadwick, jeden z wiodących światowych ekspertów w dziedzinie biznesu sportowego, który przeprowadził badania dla MasterCard, powiedział:
„Badania te w jasny sposób pokazują wzrost finansowego znaczenia kobiet w przemyśle sportowym. Niezależnie od tego, czy kobiety są zapalonymi fankami, czy też wydają pieniądze na coś innego przy okazji dużych wydarzeń piłkarskich tego lata, mają znaczący wpływ na gospodarkę. Przemysł piłkarski przekonuje się powoli do wielkiego potencjału wydatkowego kobiet – fanek piłki i w coraz większym stopniu dostosowuje swoje produkty do ich potrzeb.
Jako że nie widać wyraźnego faworyta mistrzostw UEFA EURO 2008™, turniej okazuje się bardzo intrygujący, a jego wpływ gospodarczy i komercyjny jest nie mniej zajmujący. Widzimy już kraje owładnięte spektaklem toczącym się na boisku, a to ma bezpośredni wpływ na wydatki konsumenckie. W toku turnieju wzrasta zaufanie do awansujących zespołów, i to samo dzieje się z konsumentami – kibicami – zarówno tymi, którzy pozostali w domach, jak i tymi w Austrii i Szwajcarii, których zachowania mają wielkie znaczenie dla ogólnego wpływu gospodarczego turnieju – około 1,4 miliarda Euro.”