Ubezpieczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw to rynek, który ma duży potencjał w Polsce. Jak pokazują dane, tego rodzaju firm jest w naszych kraju niemal 2 mln, a tylko co dziesiąta z nich ma właściwie dobraną ochronę ubezpieczeniową.
Co ważne, rynek ten ma swoje wymagania, które są połączeniem rozwiązań znanych z ubezpieczeń dla klientów indywidualnych oraz tendencji typowych dla segmentu korporacji. W związku z tym, możemy zaobserwować kilka trendów, z którymi należy się zmierzyć. Wskazała je Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A.
Trend nr 1: Wzrost sum gwarancyjnych w OC
Małe i średnie firmy oczekują pełnej ochrony ubezpieczeniowej. Dlatego średnia wysokość sumy gwarancyjnej w ciągu ostatnich lat wzrosła. Coraz częściej Klienci z segmentu MŚP występują o wyższe sumy, nierzadko wynoszące 1 mln zł lub nawet więcej. Taka postawa wynika między innymi ze wzrostu świadomości ubezpieczeniowej, coraz wyższych odszkodowań zasądzanych przez sądy a także wymogów, które stawiają partnerzy biznesowi małych i średnich firm.
Trend nr 2: Ochrona dopasowana do branży
Każda branża ma swoją specyfikę i związane z nią zagrożenia, przed którymi może chronić polisa. Dokładne zdefiniowanie ryzyk pozwala zaprojektować odpowiednią, pełną ochronę danej firmy. Coraz częściej osoby, które prowadzą MŚP szukają takich polis, które zapewnią maksymalny zakres ochrony, w pełni dopasowany do prowadzonej działalności. Branże, dla których przygotowaliśmy specjalne pakiety ubezpieczeniowe to m.in. branża hotelarska, farmaceutyczna czy budowlana.
Trend nr 3: Szerszy zakres ochrony, jak w korporacjach
Mali i średni przedsiębiorcy oczekują coraz szerszego zakresu ochrony, czego efektem jest przenoszenie na to pole ubezpieczeń dostępnych do niedawna tylko dla korporacji. Stąd coraz częściej MŚP ubezpieczają maszyny na wypadek szkód elektrycznych czy awarii. Zwiększone zainteresowanie dotyczy również ubezpieczenia kosztów stałych firmy, które ubezpieczyciel pokryje w przypadku wystąpienia szkody i związanej z nią przerwy w działaniu przedsiębiorstwa.
Trend nr 4: Usługi dodatkowe
Usługi dodatkowe to przyszłość branży ubezpieczeniowej – wśród produktów skierowanych do Klientów indywidualnych stały się już oczywistym elementem. Właściciele małych i średnich firm oczekują tego samego w ofercie do nich skierowanej. Assistance, czyli pomoc po wystąpieniu szkody, telefoniczna asysta prawna stanowią znaczące ułatwienie w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń w firmie.
Źródło: Gothaer