Cyfrowy buntownik pracuje nad nowymi funkcjami w aplikacji mobilnej. W planach jest wdrożenie logowania głosem i skanem twarzy oraz stworzenie wirtualnego portfela z pakietem zintegrowanych usług. Bank chce też nawiązać współpracę z fintechami z innych rynków. Do 2020 roku chce współpracować z 20 takimi podmiotami.
Podczas odbywającej się dziś konferencji prasowej Alior Bank przedstawił plany wdrożenia strategii „Cyfrowego buntownika”. Bank planuje dalsze przesuwanie relacji z klientami w stronę kanałów elektronicznych. Zakłada, że w 2020 r. drogą elektroniczną będzie pozyskiwał 30 proc. klientów „daily banking”. Dla porównania w ubiegłym roku pozyskał w ten sposób zaledwie 5 proc. Za trzy lata chce otwierać połowę kont oszczędnościowych online (w porównaniu z 23 proc. w 2016 r.) i udzielać 32 proc. pożyczek w kanałach zdalnych (6 proc. w 2016 r.).
ponsulak, YAY Foto
W planach jest dalszy rozwój aplikacji mobilnej. Pojawią się nowe rozwiązania biometryczne – logowanie głosem i za pomocą skanu wizerunku twarzy. Pierwsze z nich nie jest rynkową nowością, bo biometrię głosową udostępnia już Nest Bank (wcześniej Bank Smart i Meritum). Logowanie skanem twarzy to z kolei nowość w telefonach ze stajni Apple.
Nowością ma być elektroniczny portfel, w którym klienci będą mogli kupować bilety komunikacji miejskiej i kolejowej, opłacać parkingi, archiwizować paragony i rachunki oraz trzymać skany kart lojalnościowych. Za jego pomocą będzie też można płacić za autostrady i doładowywać kody gier czy liczniki energetyczne. Podobne rozwiązanie możemy już spotkać w aplikacji BZ WBK – przed zalogowaniem do programu użytkownik ma „pasaż”, w którym może kupić bilet czy kwiaty.
Alior Bank będzie rozwijał zakres usług dostępnych w ramach współpracy z organami e-administracji. Chce być dla swoich klientów podstawowym kanałem dostępu do cyfrowej administracji publicznej. Użytkownicy będą mogli online m.in. sprawdzić swoje punkty karne, zamówić kartę EKUZ, składki ZUS czy zmienić wpis do PKD.
W planach jest też rozwój oferty dla firm. W oparciu o internetową platformę zafirmowani.pl, bank chce udostępnić usługi wykraczające poza bankowość. Zaproponuje między innymi produkty pozwalające osiągać synergie wynikające ze wspólnych zakupów, czy też wsparcie w pozyskiwaniu nowych kontrahentów.
Bank planuje zwiększenie efektywności kosztowej poprzez robotyzację 118 procesów. Transformacja biznesu będzie polegała na robotyzacji procesów w obszarze operacji i back-office. W wyniku pilotażu roboty obsługują z sukcesem już trzy procesy.
Bank powołał Departament Fintech – nową jednostkę odpowiedzialną za poszukiwanie fintechów. Jej celem jest nawiązanie współpracy z 20 firmami do 2020 r. Alior upatruje też szans w dyrektywie PSD 2 – nie chce jedynie pełnić roli zewnętrznego agregatora danych. Skupi się na wykorzystaniu modelu OpenAPI do nawiązywania partnerstw z fintechami z innych rynków. W ramach tych partnerstw będą one mogły przyjechać do Polski i tworzyć swoje rozwiązania w modelu sandboxowym. Platforma testowa powinna być gotowa już w pierwszym kwartale przyszłego roku.